روزهای برفی حواسمان را پرت نکند

پایگاه خبری گلونی, نگار فیض‌آبادی: به ماه‌های بهمن و اسفند که می‌رسیم، روزشماری برای سال جدید شروع می‌شود. برف‌های اخیر، می‌توانند حواسمان را نسبت به کم‌آبی‌های ایران پرت کند. ممکن است خیلی‌ها بگویند برف هم که آمد. هواشناسی هم برای روزهای آینده، برف بیشتری را پیش‌بینی کرده، پس توصیه‌ها و هشدارها برای کم‌مصرف کردن آب، صرفاً تبلیغات است و …
بسیاری از کارشناسان معتقدند میانگین پراکندگی بارش‌ها در طول یک سال، مهم است و نه اینکه صرفاً چند روز برف و باران بیاید و بقیه سال، خبری از بارش‌ها نباشد. با این حساب ممکن‌است خیلی از خانم‌های خانه‌دار، فارغ از هر نگرانی درباره وضعیت خشکیدگی ایران، دست و دلبازانه، آب را خرجِ خانه‌تکانی کنند. شاید کسی باورش نشود اما باید فرش‌هایی که اسفندماه، روی پشت‌بام‌ها هستند را با چشم خودتان ببینید و از زبان خود افراد بشنوید که هنوز با آب نوشیدنی، فرش می‌شویند.

بارها برایم پیش‌آمده وقتی با رعایت احترام به کسانی که ماشینشان را می‌شویند، وضعیت کم‌آبی را یادآوری کرده‌ام، با توجیه «آبِ چاهه» مواجه شدم. طوری‌که انگار آب چاه، هرگز تمام نمی‌شود!

سال‌هاست که عادت‌های اشتباهمان در مصرف منابع، آن‌هم به پشت‌گرمی توجیهات بی‌پایه، سفت و محکم‌تر شده. یک روز با توجیه «آب هست، به مردم دروغ می‌گن»، روز دیگر به بهانه «آب هست ولی می فروشنش»، «خدا بزرگه»، «ایشالا بارون میاد درست می‌شه»، «ماشالا چه برف و بارونی اومد، پس خداروشکر خشک‌سالی نمی‌شه» و ده‌ها بهانه دیگر، اصلاح شیوه مصرفمان را به تعویق انداخته‌ایم و همیشه طوری مصرف می‌کنیم که انگار به یک منبع پروپیمان، دسترسی داریم.

بسیاری از مادرها و مادربزرگ‌ها را می‌بینم که با خیرخواهی، حاضرند هرکاری که از دستشان برمی‌آید را برای کودک و نوه‌شان انجام دهند. درعین‌حال، شیوه مصرفشان نشان می‌دهد که کمترین توجه را به آینده همان بچه‌ها دارند. برف این روزها برکتی ست که مدت‌ها از آن بی‌بهره بودیم. لازم است هرکداممان به هر بهانه‌ای که شده؛ برای نسل بعد، به خاطر ثواب یا حتا پول قبض آب و…، مصرف آب روزانه‌مان را کمتر کنیم و نگذاریم روزهای برفی، حواسمان را پرت‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 77104 ساعت خبر : 5:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77104
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات