«سرو زیر آب» وجوه انسانی ایرانی‌ها را بازنمایی می‌کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدعلی باشه‌آهنگر در گفت‌وگویی کوتاه با #کورش درباره تازه‌ترین اثر سینمایی خود و تفاوت‌های این فیلم با سایر آثارش صحبت کرده است.

محمدعلی باشه‌آهنگر آدرس سَر راستی در سینما دارد، هرجا که حرف از غرور ملی و پایداری در حفظ ارزش‌های وطنی باشد این فیلمساز هم حضور دارد. در کارنامه کاری محمدعلی باشه‌آهنگر فیلم‌هایی چون «فرزند خاک»، «بیداری رویاها»، «ملکه» دیده می‌شود و فیلم «سرو زیرآب» اثری تازه‌وارد است که در جشنواره سی‌و‌ششم فیلم فجر و در سالن‌های سینمای مردمی پردیس کورش نمایش داده شود.

به عنوان کارگردانی که مخاطب از شما و آثار گذشته شما شناخت دارد آیا «سرو زیر آب» هم راستا با فیلم‌هایی چون «ملکه»، «بیداری رویاها» و… است؟

محمدعلی باشه‌آهنگر: نمی‌خواهم درباره قصه صحبت کنم چون قرار است مخاطب در سینما کورش اولین سانس از دومین روز جشنواره را به تماشای «سرو زیر آب» بنشیند. اما می‌خواهم این اطمینان را بدهم که مردم این فیلم را دوست خواهند داشت و ارتباط برقرار خواهند کرد. اما یک نکته را می‌خواهم یادآور شوم از نگارش فیلمنامه تا به مرحله تولید رسیدن ۵ سال طول کشید و یکسال هم مراحل تولید آن سپری شد و این مدت زمان برای من کشنده بود و به معنای واقعی عمرم گذشت. اما راضی هستم.

مهمترین نکته‌ای که فکر می‌کنید مردم با دیدن «سرو زیر آب» به وجد می‌آیند، چیست؟

غرور ملی.

چطور؟

واقعیت این است که در سالهای اخیر واقعیت را گم کردیم و اینقدر مشغول روزمرگی‌های بیهوده شدیم که موهبت‌های بسیاری که داریم را نمی‌بینیم. تنوع اقوام، زبان، ادیان و… چشم بر روی همه آنها بسته‌ایم. در هیچ جای دنیا به ادیان و اقوام اینگونه احترام نمی‌گذارند و علاوه بر همه این موارد، ما مردمی هستیم که احترام قلبی برای پرچم کشور قائل هستیم و پرچم یعنی غرور و غیرت ملی. «سرو زیر آب» از این غرور حرف می‌زند.

با این اوصاف حس و حال متفاوتی دارد.

بله بسیار متفاوت است. این فیلم به فضای زندگی شهری امروز و دغدغه‌های اجتماعی مردم نزدیک‌تر است و مانند «ملکه» در فضای ایزوله روایت نمی‌شود. در این فیلم ۸ جابجایی جغرافیایی داشتیم از کویر گرفته تا زیر آب و کوه‌های افراشته لرستان. فکر می‌کنم مردم این فضاها را ببنند، متوجه تنوع اقوام، ادیان و زبان می‌شوند. بنابراین فکر می‌کنم با دیدن «سرو زیر آب» متوجه فراوانی نعمتی می‌شویم که از آن غافل هستیم.

آقای آهنگر چه توصیه‌ای می کنید که مردم هنگام تماشای فیلم تلفن‌های همراه خود را خاموش کنند؟

مگه می‌شه خاموش نکنند؟

حالا خدای نکرده اگر یک درصد خاموش نکردند.

«سرور زیر آب» جرئیات بسیاری دارد و برخی دیالوگ‌ها و گفتگوهای بین کاراکترها خیلی مهم است و نشنیدن و توجه نکردن به این بزنگاه‌های فیلم یعنی از دست دادن قصه. به همین دلیل خاموش کردن موبایل‌ها به نوعی خدمت کردن به خودشان است.

سوال یکی مانده به آخر؛ بعد از اینکه فیلم اکران شد و همزمان با شبکه نمایش خانگی اگر شاهد دانلود کردن آن بودید یا در تلگرام لینک دانلود رایگان فیلم «سرو زیر آب» برای شما فرستاده شد، چه می‌کنید؟

وقتی تماشاگر متوجه باشد که یک فیلم با چه خون و دلی ساخته می‌شود، مطمئن هستم که دیگر و هرگز هیچ کس سراغ دانلود غیر مجاز فیلم نمی‌رود. به خصوص اینکه تولید فیلم «سرو زیر آب» ۶ سال طول کشید و یک گروه عظیم تولید کنارش ایستاده بود تا به سرانجام رسید. نه مطمئنم مردم ما منصف هستند.

حالا سئوال آخر بزرگترین دستاورد فیلم «سرو زیر آب» چیست؟

فکر می‌کنم واژه‌هایی مثل عشق، ایثار، داد و دهش از خصوصیات قابل ستایش مردم سرزمین‌مان است که غفلت کرده‌ایم. این فیلم همه آنچه در وجود انسانی ما ایرانی‌ها نهفته است بار دیگر برای ما بازنمایی و یادآوری می‌کند.

پایان پیام

گفت‌وگو از: پریسا ساسانی

کد خبر : 77954 ساعت خبر : 3:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77954
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات