سرو زیر آب و پرچمی که افراشته می‌ماند

سرو زیر آب و پرچمی که افراشته می‌ماند

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی: محمدعلی باشه‌آهنگر پیش از این هم با فیلم‌هایش نشان داده که بیشتر از آنکه نگاهش به جنگ باشد؛ به روایت‌های پس از جنگ است؛

تاثیرات جنگ و آنچه به عنوان یادگار جنگ تا سالها و نسل‌های بعد باقی می‌ماند.

جنگ در نگاه باشه‌آهنگر، نه فقط در میدان نبرد و مبارزه که در عرصه روابط اجتماعی و موضوعات اخلاقی هم جریان دارد. باشه‌آهنگر این بار با «سرو زیر آب» به سراغ بعد دیگری از موضوعات موازی با جنگ رفته است.

«سرو زیر آب» با استفاده به‌جا از نمادها و فضاسازی مناسب، توانسته مخاطب را با خود همراه کند.

از نام فیلم تا برخی صحنه‌های فیلم، می‌توان ردپای نمادها را دنبال کرد. فیلم به شیوایی هرچه تمام‌تر به موضوع «ایران» می‌پردازد و آنچه زیر پرچم ایران گرد آمده است؛

اعم از ادیان و اقوام. فیلم «سرو زیر آب» با نمایش لطیف و شاعرانه اقوام و ادیان ایرانی، بر وحدت و همدلی تاکید می‌کند؛ آن هم بدون شعارزدگی مرسوم فیلم‌های این ژانر.

در «سرو زیر آب» شاهد بازی‌های روان و هم‌اندازه با شخصیت‌ها هستیم.

بازی‌ها در حد و اندازه شخصیت و دیالوگ‌ها دقیقا متناسب با دهان شخصیت‌هاست.

بازیگران این فیلم بابک حمیدیان، مسعود رایگان، مینا ساداتی، رضا بهبودی، همایون ارشادی، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری و شهرام حقیقت‌دوست هستند و این فیلم با استفاده درست از زبان لری و نشانه‌های فرهنگی لرستان و همچنین زبان زرتشتی و پوشش و‌ نشانه های دینی آن توانسته قدم بزرگی در نزدیکی ادیان و به تصویر کشاندن آن بر پرده سینما بردارد.

سرو زیر آب و پرچمی که افراشته می‌ماند
سرو زیر آب و پرچمی که افراشته می‌ماند

علیرضا زرین‌دست فیلمبرداری این فیلم را برعهده داشت و شما با تماشای تصاویر فیلم به خلسه‌ای دلنشین فرو می‌روید.

در «سرو زیر آب» شکوه لرستان و چشم‌نوازی یزد از زاویه نگاه زرین‌دست به زیباترین شکل ممکن ثبت شده است و شما همراه با قصه، به تماشای ایرانی متفاوت از آنچه در سینما دیده‌اید، می نشینید.

«سرو زیر آب» با دیالوگ‌های درخشان، تا مدتی بعد از تماشای فیلم در ذهنتان ادامه خواهد داشت و این نشان از فیلم‌نامه‌ای دقیق و منسجم دارد که فیلمنامه‌نویس به تمامی جزئیات متن دقت کرده است و با هنرمندی تمام، از شعارزدگی‌های مرسوم پرهیز کرده است.

به نظر می‌رسد محمدعلی باشه‌آهنگر در پرداخت فیلم‌هایی با موضوع جنگ، به خوبی رگ خواب مخاطب را به دست آورده است و از تمامی ظرفیت‌ها برای بیان انسانی‌ترین وجه جنگ استفاده می‌کند؛ وجه دفاع از وطن.

پایان پیام

کد خبر : 78439 ساعت خبر : 12:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78439
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات