علامه طباطبائی دریچه جدید برای تفکر انسان امروز

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه  دانشگاه‌های ما به‌دلیل قرار داشتن در ایران اسلامی، محل خردورزی و طلوع اندیشه‌های جدید بوده و معرفت‌محور هستند، گفت: علامه طباطبائی فیلسوفی است که هنوز به‌خوبی شناخته نشده و شاید شناخته شدن او بتواند دریچه‌های جدیدی به‌روی تفکر انسان امروز باز کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسین سلیمی ۱۵ بهمن‌ماه در بیست‌و‌ششمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که با حضور وزیر علوم در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، ضمن خوش‌آمد گویی به وزیر علوم، مسئولان این وزارت‌خانه و عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات، بیان کرد: بسیار برای ما جای افتخار است که در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و در بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب در خدمت استادان نمونه کشوری، رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان وزارت علوم هستیم.

وی با اشاره به اینکه این افتخار از چند جهت نصیب دانشگاه علامه طباطبائی شده است، افزود: در درجه اول به‌دلیل اینکه این دانشگاه به نام فیلسوف و معلم بزرگ قرآن، علامه طباطبائی نام گرفته است.

سلیمی در همین رابطه تصریح کرد: فیلسوفی که خودش یکی از استادان نمونه و برجسته و همچنین یکی از نمونه‌های اندیشه‌ورزی و عقلانیت در جامعه فکری و اندیشه‌گی ایران اسلامی بوده و هست.

وی گفت: علامه طباطبائی فیلسوفی است که هنوز به‌خوبی شناخته نشده و شاید شناخته شدن او بتواند دریچه‌های جدیدی به‌روی تفکر انسان امروز باز کند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: در درجه بعدی ما فکر می‌کنیم که به دلیل شأنیت علوم انسانی و اینکه دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه علوم انسانی است در زمانی که مراسم بزرگداشت استادان نمونه را برگزار می‌کنیم، به‌گونه‌ای می‌تواند نماد تقویت عقلانیت و خردورزی باشد.

وی اضافه کرد: آنچه بارها بر آن تأکید کردیم که دانشگاه‌ها فقط حوزه خلاقیت و نوآوری در زمینه فناوری نیست بلکه دانشگاه‌های ما به‌دلیل قرار داشتن در ایران اسلامی، محل خردورزی و طلوع اندیشه‌های جدید بوده و معرفت‌محور هستند و از این جهت دانشگاه علامه طباطبائی افتخار می‌کند که دارای رتبه اول نظریه‌پردازی بر اساس اندیشه‌های بومی، ایرانی و اسلامی در کشور هست و می‌تواند به این مناسبت نه فقط به لحاظ فیزیکی بلکه به لحاظ اندیشه‌گی، میزبان استادان برجسته و نمونه کشوری باشد.

سلیمی در ادامه گفت: ما در دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و باید تأکید کنم که اگر نگوییم مهمترین بلکه یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، شکوفایی در علم و فناوری است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه‌های مختلفی دچار مشکلاتی هستیم و در عین این مشکلات، دستاوردهای بزرگی هم برای کشور داشته‌ایم، افزود: ولی شاید هیچ‌کدام با حوزه علم، اندیشه و فناوری قابل مقایسه نباشد در حالی که بودجه کل دانشگاه‌های کشور شاید با یکی از دانشگاه‌های بزرگ، کشورهای توسعه یافته برابری نکند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همین رابطه بیان کرد: تولیدات علمی که در دانشگاه‌های کشور صورت می‌گیرد، نظریات جدیدی که ثبت می‌شود و اندیشه‌های جدیدی که تبدیل به باور می‌شود، شاید به اندازه دهها دانشگاه بزرگ باشد.

وی افزود: رتبه برجسته‌ای که ایران در علم و فناوری کسب کرده در محیطی است که بسیار پرفشار، همراه با محدودیت‌های متعدد و با مشغله‌ها و مشکلات متفاوت است و از این جهت است که استادان نمونه ما واقعاً برجسته هستند، چون در محیطی اندیشه و کار آنها به بار و ثمر نشسته که شاید امکانات آن نسبت به استادان برجسته نقاط دیگر دنیا، یک‌دهم یا یک‌صدم هم نباشد و دائما هم فشارهای زندگی بر آنها افزوده می‌شود.

سلیمی درباره همین موضوع اظهار کرد: به همین دلیل استادان ما از دو جهت نمونه‌اند، هم از جهت کار بزرگی که با امکانات اندک انجام می‌دهند و هم نمونه‌ای هستند از دهها هزار استاد کشور که وظیفه تربیت، اندیشه‌ورزی و تقویت خلاقیت و عقلانیت را در قشر دانشجویان کشور بر عهده دارد.

وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که در این شرایط، زمینه خدمت‌گذاری این استادان برای ما فراهم شده است و امروز هم استادان نمونه کشوری و هم استادان برجسته در حوزه‌های مختلف در این مراسم حضور دارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اظهار امیدواری کرد با تلاش‌ها صورت گرفته در مجلس و دولت در سال آینده فشارهایی که بر زندگی اعضای هیئت علمی وارد می‌شود، کاهش یابد و در عوض امکانات آنها افزایش یابد تا شاهد خلاقیت، اندیشه‌ورزی و عقلانیت گسترده‌تر استادان ایرانی باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 78569 ساعت خبر : 6:48 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78569
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات