لاتاری و جنگ روایت‌ها

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسن خجسته استاد دانشگاه و منتقد سینما و از اعضای هیئت داوری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم لاتاری نوشت:

از منظر جامعه شناسى انتقادى ارتباطات، ما در عصر ژئومدیا قرار داریم، یعنى عصری که رسانه فقط وسیله انتقال پیام نیست، بلکه داراى ارزش ژئوپلیتیکى است. رسانه امروز قدرت روایتگرى دارد و با رشد تکنولوژی، توانایی توزیع گسترده آن را پیدا کرده است و مى‌تواند هر روایت از وقایع و پدیده‌ها را که مى‌خواهد برجسته کند و مردم را به آن مشغول سازد. لذا به تعبیر دیگر، در عصر جنگ روایت‌ها زندگی می‌کنیم. برنده‌ اتفاقات در این دنیای جدید راویان قدرتمند هستند.

اهمیت همه رسانه‌ها از جمله سینما که از این جهت بسیار مهم است در قدرت روایتگرى اش نهفته است. امروز از یک سو سینمای هالیوود منبع تولید روایت براى پذیرش و تمکین رفتار و تفکر مطابق با سرمایه‌دارى مصرفى است و از سوی دیگر همواره جریان‌هایى در گوشه کنار جهان در تقابل با این روایت به تولیدات سینمایى متفاوتى پرداخته‌اند اما چون فاقد حمایت و پشتیبانى هستند نمى توانند و نتوانستند مسیر را ادامه دهند. خوشبختانه جریان نوین سینمای ایران که برآمده از انقلاب اسلامى است، چه از حیث فرم و چه محتوا در تولید روایتى متفاوت از پدیده‌ها و وقایع در حال قدرتمند‌ شدن است و این نهال نوپا جز با پایدارى و مجاهدت تناور نخواهد شد و به بار نخواهد نشست. یکی از عناصری که به این سینمای نوین قدرت می‌بخشد، رویش جوانان نسل سوم انقلاب است که با تلاش عالمانه، عمل حرفه‌ای و معرفت مومنانه مفاهیم و آرمان‌های انقلاب را به تصویر می‌کشند.

زندگی در عصر جنگ روایت‌ها زمانی امیدوارکننده می‌شود که می‌بینیم نسل سوم سینما هم، امثال سید محمود رضوی، حامد جعفری، هادى محمدیان، محمد حسین مهدویان، بهروز شعیبى و … در کنار بزرگان نسل اول و دوم، بازیگران فعال و پرانگیزه این جنگ هستند.

به گزارش گلونی لاتاری آخرین ساخته مهدویان واکنش‌های زیادی برانگیخته است و پیش‌بینی می‌شود این واکنش‌ها در هنگام اکران فیلم بیشتر هم بشود. واکنش‌های مثبت و منفی نسبت به قصه فیلم.

پایان پیام

کد خبر : 81390 ساعت خبر : 12:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=81390
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات