لاتاری یک موفقیت است
پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی: بعد از دو موفقیت بزرگ در کارنامه محمدحسین مهدویان، برای کار سوم انتظار خیلی بالایی از او داریم. وقتی«لاتاری» سروصدا کرد، انتظار ژانر جدیدی از محمد حسین مهدویان نداشتیم. و این کارگردان با این فیلمش خیلی خوب غافلگیرمان کرد. مخصوصا وقتی بعد از بارها صادر نشدن پروانه ساخت، کنجکاوی در باره این فیلم زیاد شد. اما به هر نحوی در حال حاضر، فیلم در جشنواره در حال اکران است. و صف مشتاقان لاتاری کل سینماها را پر کرده. و صف فیلم های دیگر خالی است. لاتاری به دلایل ذکر شده، فیلمی بسیار مهم و تحریک کننده است. که احتمالا هر کسی که به سینما اهمیت میدهد، دیدن لاتاری نیز همان اندازه برایش مهم است.
یکی از مهمترین المانهای فیلمهای محمدحسین مهدویان، فیلمبرداری خاص فیلم است. دوربین روی دستی که بی تاب از پشت اشیاء و آدمها بدنبال ضبط وقایع است. با زوم کردنهایی که الان دیگر مرسوم نیست و غیرحرفهای محسوب میشود (البته در فیلم های محمد حسن مهدویان اینطور نیست). دوربین در فیلمهای محمدحسین مهدویان، دارای شخصیت است. خود انگار شخصی دیگر است که تمام اتفاقات را میبیند. و همین باعث میشود تا فیلمبرداری فیلمهای محمد حسین مهدویان، همیشه جذاب باشد.
محمدحسین مهدویان ریسک زیادی برای ساخت لاتاری به خرج داد. اما میتوان گفت که ریسکاش بی نتیجه نماند. لاتاری یک فیلم اصولی، و قابل قبول و مورد تایید است. یک فیلم جذاب که با حرفهایی که در فیلم زد، جای زیادی در دل مخاطبین باز کرد و از نظر خیلی از مخاطبان و حتی خود کارگردان، تبدیل به بهترین اثرش شد. اما به نظر من هر دو فیلم قبلی کارگردان، از لاتاری بهتر بود.
لاتاری دچار یک شتابزدگیای شده، که به بعضی از موضوع ها بیشتر پرداخته و برای موضوع های دیگر وقت کمتری صرف شده. و این باعث شده است تا ریتم کار، کمی هموار نباشد. فیلم به خوبی روند عشق در یک رابطه، حل یک معما و تنفر چند نفر نسبت به یک نفر را به تصویر کشیده است. و به دلیل کامل بودن این روند، فیلم باور پذیر است. و در کنار این تاثیر گذار هم هست. با دکوپاژ های جذاب و هوشمندانه و بازی جذاب تمام بازیگران از ساعد سهیلی تا مهدی زمین پرداز که همه درخشیدند. در کنار طنزهای بجا و مناسب با موقعیت (که البته قسمتهایی از کنترل خارج شد). همه و همه باعث جذاب شدن این اثر سینمایی شده است. و باعث شده تا مخاطبان برای فیلم دقایقی ایستاده دست بزنند.
اما چرا این اثر از دو اثر قبلی کارگردان ضعیفتر است؟ لاتاری تا حدی دچار شعارزدگی شده است. و میتوان گفت کمی با اغراق جلو آمده. و شاید همین شعارها توانست دل بسیاری را بدست آورد. برای مثال در انتهای فیلم، وقتی صحبت از خلیج فارس شد و همه در سالن دست و سوت زدند. با این که خیلی به من چسبید، اما یاد تریبونهای سیاسی افتادم. که کسی شعاری را فریاد میزند و همه در ادامه با خوشحالی او را تشویق میکنند.
“لاتاری” فیلمی بسیار پر محتوا و جذاب است. که حتما توصیه میشود. اما محمد حسین مهدویان نتوانست قلب مخاطبانش را به نحوی بلرزاند که در “ماجرای نمیروز” لرزاند
پایان پیام
کد خبر : 78624 ساعت خبر : 0:11 ق.ظ