لایو گذاشتن‌های جشنواره‌ای تا و واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق

حسین سینجلی: انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر، بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر، واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق، نمایش گوشه‌ای از توانایی‌های هنر تئاتر در جشنواره فجر، از جمله عناوین جدیدترین حاشیه‌های نوشته شده توسط حواشی الدوله است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، راستش قبل از اینکه مطالب جدید حواشی الدوله را برایتان نقل کنم باید درباره یک روز تاخیر در ارسال حاشیه‌ها توضیحی از زبان حواشی  الدوله به عرض برسانم. این دوست ما باور دارد که حاشیه‌ای ارزش مطرح شدن دارد که بتوان از طرح آن کمکی به کلیت جریان تئاتر کرد. وگرنه حاشیه‌هایی که رنگ‌ورویشان به زردی گرایش داشته باشد فراوان است و به نظر هستند بسیار افرادی که به آنها می‌پردازند. در ادامه ضمن اعلام قدردانی حواشی الدوله بابت مطالبی که به ایمیلش به آدرس havashi1396@gmail.com ارسال کردید، جدیدترین مطلب ارسالی او را در ادامه می‌خوانید:

انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر

خیلی بعیده که کسی فقط یه بار به دیدن یه تئاتر رفته باشه و نشنیده باشه که قبل از شروع هر نمایشی مسئولان سالن متذکر میشن که عکسبرداری و فیلمبرداری از اجرا اکیدا ممنوع است و در صورت مشاهده دوربین توقیف میشه. حالا به نظرتون عجیب نیست که امسال در جشنواره مهمی مثل تئاتر فجر و با اینکه قبل از هر اجرا این تذکر مدام تکرار میشه باز شاهد عکسبرداری و فیلمبرداری توسط تماشاگران باشیم. حداقل تئاتری‌ها در این سال‌ها بارها دیدن که انتشار یه تیکه از تئاترها در فضای مجازی چقدر میتونه سوتفاهم برانگیز باشه و باعث دردسر بشه. حالا اگه یه وقتی دیدید یه تئاتری خودش در حدی که در اینستاگرام لایو گذاشت خیلی تعجب نکنیدحتی اگر طرف داور جشنواره هم باشه . هر چند که من هنوز نتونستم جلوی تعجب خودمو بگیرم.

بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر

وزیر ارشاد بعد از بازدیدی که در روزای نخست جشنواره از دبیرخونه داشت و در جریان دقیق برنامه‌های این دوره قرار گرفت، برای دیدن نمایش «دریازدگی» با کارگردانی مسعود بیگلریان از استان البرز به سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر رفت و به تماشای این اثر نشست. نمایشی که توانست نظر جناب وزیر رو هم به خودش جلب کنه و بعد از تماشای کار درباره این اثر در توئیتی گفته: تئاتر «دریازدگی» را دیدم. کاری از جوانان کرج با مضمون خانواده، عشق و زمان. از عشق می‌توان روایت ناب و طاهر داشت به دور از ابتذال و همراه با جذابیت. فردوسی و نظامی این راه را رفته‌اند. این نسل، راه بزرگان را می‌پوید.

این نمایش درباره زوج جوان عاشقی تصمیم می‌گیرند به ازای سال‌های طولانی کنار هم زندگی کردن هیچ نوع ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند و در یک خانه از خطی مرزی مابین خود عبور نکنند چراکه در شهرشان افسانه‌ای است که اگر از آن مرز عبور کنند ۵۰ سال از عمرشان کم می‌شود، اما بعد از سال‌ها راز اصلی را متوجه می‌شوند.

واکنش‌های کمی عجولانه به یک اتفاق

بعد از اینکه اجرا نشدن نمایش «روز عقیم» قطعی شد، همونطور که قابل پیش‌بینی بود ناگهان عده‌ای از تئاتری‌ها که انگار منتظر چنین فرصتی بودند شروع به اظهارنظر و انواع واکنش‌ها نسبت به این اتفاق کردن و تا جایی‌که محمد عاقبتی داور بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره، با اقدامی شتابزده در اعتراض به اجرا نشدن «روز عقیم» با انتشار یادداشت کوتاهی از داوری بخش آف استیج سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انصراف داد! او در یادداشت خودش همچنین تشکری رندانه کرده بود از محمد مساوات کارگردان نمایش «این یک پیپ نیست» که به خاطر این جریان از حضور در بخش بین‌الملل انصراف داده بود! محمد رحمانیان با اعلام تسلیت به جامعه تئاترایران! و افسانه ماهیان هم با انتشار یادداشت کوتاهی خواستار مشخص شدن موضع نظارت و ارزشیابی آثار نمایشی به صورت شفاف یک بار برای همیشه شد!یعنی شفاف تر از این ؟! بدتر از این برخی مسئولین و مدیران دولت های سابق هستند که با علم به قوانین بازهم نتونستند از موج سواری چشم بپوشند.

خب تعجب آوره وقتی کسی به رفع اشکال های قانونی اهمیتی نمیده و نمی خواهد به مناسبات قانونی توجه کنه و دچار تخلف می شه طبیعی است با اعمال قانون مواجه می شه . در این میان نهاد قانونی تخلف نکرده ولی انگار این روزها جای همه چیز عوض شده و موج سواری روی حواشی به هر قیمتی مد روز شده .

اما آنچه که بیش از همه چیز در این مسئله سوال برانگیز است سکوت فرهاد خان مهندس‌پور  دبیر جشنواره امسال است ؛ مخلص کلام در این باره اینکه صرفه نظر از این مسئله که چه کسانی و چه عواملی باعث به وجود آمدن چنین وضعی شده، کاش دوستان تئاتری کمی بیشتر صبوری می‌کردند.

نمایش کارکرد های اجتماعی  تئاتر در «خط باریک قرمز»

احتمالا بارها درباره اینکه تئاتر و توانایی‌های زیادش بسیار شنیده و خوانده‌اید. اینکه تئاتر می‌تواند چقدر در تربیت و پرورش افراد تاثیرگذار باشد و از این گونه موارد. البته من خودم کاملا به این موضوع باور دارم و به نظرم هنر تئاتر این ادعا را بارها و بارها ثابت کرده. اما گفتم به اونایی که شاید هنوز به این توانایی خیلی باور ندارن، توصیه می‌کنم که برن و نمایش «خط باریک قرمز» نوشته کاملیا غزالی با کارگردانی توماج دانش بهزادی را که توسط مددجویان کانون اصلاح و تربیت در پلتفرم داربست محسن اجرا می‌شود را ببیند. جهت یادآوری اینکه این اثر با تهیه‌کنندگی فرزاد خوشدست و در ادامه ساخت مجموعه تلویزیونی «پس از حبس» به مرحله اجرا رسیده است. در واقع با دیدن این اجرا می تونید تاثیر هنر، به ویژه هنر تئاتر بر مجرمان نوجوان کانون اصلاح و تربیت را از نزدیک ببینید.

پایان پیام

کد خبر : 75272 ساعت خبر : 5:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75272
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات