من برای اسکورسیزی هم در صف نمی‌ایستم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در نخستین شماره #کورش که ویژه‌ جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی کورش منتشر می‌شود گفت‌وگویی با حمید نعمت‌الله انجام شده است.

فیلم سینمایی «شعله‌ور» از ساخته‌های حمید نعمت‌الله نخستین فیلم از مجموع آثار سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر بود که در پردیس سینمایی کورش روی پرده رفت و مخاطبان این پردیس سینمایی نخستین مواجه خود با آثار این دوره از جشنواره را با «شعله‌ور» تجربه کردند. حمید نعمت‌الله در گفت‌وگویی کوتاه با کورش درباره تازه‌ترین اثر سینمایی، تفاوت‌های همایون شجریان و سهراب پورناظری در فیلم «شعله‌ور» با دو فیلم قبلی خود «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» سخن گفته است.

حمید نعمت‌الله کارگردانی است که در آثار خود نوعی حرف تازه از دغدغه‌های خود که عموما از جنس سینمای اجتماعی است به میان می‌آورد، و حالا حمید نعمتالله چرا دوست دارد مردم در ایام جشنواره و زمان اکران «شعله‌ور» را ببینند؟

حمید نعمت‌الله: واقعیت این است که «شعله‌ور» فیلم بزرگی است که در بخش خصوصی سینمای ایران است. این نهایت توان ما برای ساختن فیلم‌های بزرگ در اندازه توان خودمان است. «شعله‌ور» بنابر احساس تکلیف به مردم و سینما ساخته شده است و در هیچ مرحله‌ای از کار از هیچ تلاشی برای درست از آب درآمدن اثر فروگذار نکردم و بقیه ماجرا نظر مخاطب است وقتی که از سینما بیرون می‌آید. اما آنچه مسلم است این فیلم حتما ارزش یک بار دیده شدن را دارد.

مخاطب علاقه‌مند به سینمای شما خیلی دوست دارند بداند که همایون شجریان در سومین همکاری خود با نعمت‌الله چه تفاوتی با دو فیلم پیشین دارد.

قطعه‌ای که همایون در «شعله‌ور» می‌خواند، نه تنها هیچ شباهتی به کارهای قبلی همایون ندارد بلکه هیچ شباهتی به کارهای قبلی سهراب هم ندارد و اصولا هیچ شباهتی به تجربه ما از موسیقی با صدایی مثل همایون شجریان و هیچ شباهتی به موسیقی فیلم‌هایی که تا کنون شنیدند ندارد. ممکن است مخاطب دوست داشته باشد و این امکان هم وجود دارد که لذت نبرد اما به خاطر اینکه ممکن است مخاطب در دسته گروه اول باشید، بهتر است این فیلم را ببیند. بنابراین این همایون با همایون‌های دو فیلم پیش فرق‌های اساسی دارد.

آقای نعمت‌الله فرض کنید در سالن نشستید و همراه با مخاطب فیلم «شعله‌ور» را می‌بینید، تلفن یکی ازتماشاگران زنگ می‌خورد. عکس‌العمل شما در مقابل زنگ موبایل این دوست عزیز چیست؟

از نظر من تماشاگران ما به اندازه کافی و در حد قابل قبول آداب فیلم دیدن را به خوبی رعایت می‌کنند. اما فقط یک نکته و یک خواهش دارم، واقعا صدای موبایل و مکالمه آرام تماشاگرهنگام دیدن فیلم و یا گپ زدن با هم و یا قهقهه زدن برای برخی دیگر از تماشاگران ایجاد مزاحمت می‌کند و برای اینکه ایجاد مزاحمت نشود انصاف این است که رعایت بکنیم.

نه به عنوان حمید نعمت‌الله بلکه به مخاطب جدی سینما که سینمای ایران را دوست دارید، آیا حاضر هستید برای دیدن فیلم «شعله‌ور» در صف خرید بلیت بایستید؟

واقعیت این هست که من برای فیلم اسکورسیزی هم دیگر نمی‌توانم در صف بیاستم. من حمید نعمت‌الله از مرز ۵۰ سالگی عبور کردم وزنم هم خیلی زیاد است. فیلم هم زیاد می‌بینم و دوستان بسیاری هم دارم که به راحتی می‌توانم فیلم‌ها را ببینم. بنابراین گمان نمی‌کنم بتوانم به تنهایی در صف خرید بلیت برای فیلم خودم هم بایستم. اما اگر دوست موافقی کنارم باشد و حرف‌های خوب بزنیم، در صف ایستادن هم خیلی خوب است و خوش می‌گذرد. جوان‌تر که بودم ۱۲ ساعت در صف خرید بلیت فیلم در سرمای قدیم تهران می‌ایستادیم و خوب الان با شرایطی که دارم تک و تنها در صف نمی‌ایستم ولی اگر پایه داشته باشم حتما این کار می‌کنم.

آقای نعمت‌الله یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه است آیا بعد از دیدن فیلم، ترجیح می‌دهید بار دیگر ۹۰ دقیقه «شعله‌ور» را ببنید؟ یا ۹۰ دقیقه پیاده‌روی کنید؟

قطعا پیاده‌روی می‌کنم یا یک جای گرم و نرم پیدا می‌کنم و می‌نشینم و چای می‌خورم و بعد به فیلمی که دیدم فکر می‌کنم.

حرف شما به تماشاگری که «شعله‌ور» را برای سینما رفتن انتخاب کرده چیست؟

می‌گویم امیدوارم از دیدن فیلم لذت برده باشید و ادامه روز را خوش باشید.

بعد از اینکه فیلم اکران شد و به شبکه نمایش خانگی آمد، اگر شاهد دانلود کردن آن بودید یا لینکی در تلگرام برای شما فرستاده شد که حاوی دانلود فیلم «شعله‌ور» به شکل رایگان بود، چه می‌کنید؟

درباره دانلود دو نکته وجود دارد اول اینکه کسانی هستند که به نسخه‌ای از فیلم، قبل از نمایش برای عموم، دسترسی پیدا می‌کنند و آن فیلم را تکثیر می‌کنند. به آنها می‌گویم شما آدم خطرناکی هستید چون هم دزدی و هم خیانت به سینما کرده‌اید. اما درباره کسانی که بعد از اینکه سی‌دی فیلم منتشر شد آن را دانلود می‌کنند می‌گویم شما ممکن است انسان خیلی خوبی باشی اما دانلود بدون صرف هزینه کار بدی است و حیف شرافت انسان است که با ناچیزترین‌ها از میان برود.

پایان پیام

گفت‌وگو از: پریسا ساسانی

کد خبر : 77790 ساعت خبر : 5:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77790
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات