نمایش سرداب جایی پایین‌تر از سطح اجتماع است

نمایش سرداب جایی پایین‌تر از سطح اجتماع است

احمد نسیم، کارگردان عراقی حاضر در جشنواره تئاتر فجر دانشجوی رشته هنرهای زیبای تئاتر شاخه بازیگری در دانشگاه بغداد است. وی تاکنون در چهار نمایش به‌عنوان بازیگر حضورداشته. «سرداب» اولین کارگردانی احمد نسیم است که در جشنواره تئاتر فجر به نمایش درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نمایشنامه «سرداب» نوشته مشترک احمد نسیم در مقام کارگردان و بازیگر و سه بازیگر دیگر، کرم جاسم، عمر ظربور و زینال عبدین است. «سرداب» تبادل روحی تفکرات مابین چهار نفر است. یک رقاص، یک فرد معلول، یک زن ستم‌دیده و یک فرد ناشنوا در مورد وضعیت زندگی خود در عراق صحبت می‌کنند. آن‌ها هر روز پنهانی در یک سرداب با یکدیگر دیدار می‌کنند تا در مورد تفکرات و احساسات شان حرف بزنند. این اجرا با استفاده از عناصر ملودرام، دیالوگ و مولتی‌مدیا افکار مردم عادی عراق را در درگیری با تجربیات تلخ جنگ منعکس می‌کند و از اشتیاق آن‌ها برای تغییرات مثبت سخن می‌گوید.

 

با جشنواره تئاتر فجر چطور آشنا شدید؟
از طریق سایت جشنواره و ارسال فیلم به دفتر جشنواره با جشنواره آشنا شدم و خوشبختانه کار من جز کارهای پذیرفته‌شده در جشنواره بود.

 

چطور شد که شروع به نوشتن متن سرداب کردید؟
ما در عراق جز تئاتر راه دیگری برای گفتن حرف دلمان نداریم، درنتیجه یکسری تابوها و قراردادهای اجتماعی هست که ما رو اذیت می‌کند، درنتیجه من فکر کردم برای نشان دادن این معضلات شروع به نوشتن نمایش سرداب کردم و از دوست و بازیگرم کرم جاسم و عمر داربر و زین‌العابدین کمک گرفتم و به‌نوعی کار نوشتن ما یک کار گروهی و تیمی بود که امیدوارم توانسته باشیم رضایت خاطر تماشاچیان را به دست آورده باشیم.

 

معضلاتی که می گویید که در بغداد شما رو ناراحت می‌کند چیست؟
اولین تابو دین هست، بعدازاین جنگ، هجرت و نداشتن آزادی و تحجر و تعصب، من بر اساس این تابوها، هرکدام را یک شخصیت در نظر گرفتم و به یک آدم تبدیل کردم و این‌ها را در مکان تئاتر که در یک سرداب سرد می‌گذرد آوردم، جایی که پایین‌تر از سطح اجتماع هست و کسی به آن دسترسی ندارد.

 

از چند کاراکتر در نمایش خود استفاده کردید؟
یکی از شخصیت‌های من معلول بدنی ست که من می‌خواهم نشان بدهم در عراق به چنین فردی خیلی کم‌توجه‌ی می‌شود درحالی‌که معلولیت اصلاً مهم نیست و شخصیت دیگر من لال و دیگری کور و یکی هم یک شخصیت متعصب که ریش دارد و یک بازیگر دیگر مرد هم نقش زن را بازی می‌کند.

 

چرا از بازیگر زن در کارتان استفاده نکردید مگر زنان بخشی از اجتماع شما نیستند؟
چون حاکمیت و جامعه زیاد به زنان و کارکرد زنان اعتقادی ندارند.

 

برای این نمایش چه مدت تمرین کردید؟
چهار ماه در دانشکده‌ هنرهای زیبا

 

در بغداد چند دانشگاه هنر وجود دارد؟
یک دانشگاه هنر زیبا وجود دارد با رشته‌های مختلف هنری مثل نمایش نقاشی و سینما

 

این کار اولین بار در جشنواره فجر به اجرا رفته یا قبلاً نمایش داده‌شده بوده؟
نمایش در جشنواره عراق ابتدا اجراشده بود و بعدازآن ۲۰ روز اجرایی عمومی در عراق و سپس به جشنواره فجر آمدیم

 

آیا در جشنواره‌های عراق جوایزی کسب کرده بودید؟
بله جایزه بهترین کارگردانی، طراحی صحنه و موسیقی و در جشنواره عراق ۱۶ کار از استان‌های عراق شرکت کرده بودند.

 

آیا شما از کارگردان‌ها و نویسندگان معروف دنیا مثل ساموئل بکت، یا سوفوکل کاری اجرا کردید یا نمایشنامه‌های آن‌ها رو مطالعه کردید؟
بله ما تاریخ نمایش داریم و ملزم هستیم از کارگردان‌های که دوست داریم مثل بکت استفاده کنیم و ما با تئاتر روز دنیا از طریق اینترنت ارتباط کاملی داریم در دانشکده‌ی ما از طریق اینترنت تئاترهای روز دنیا به نمایش گذاشته می‌شود و قدمت دانشکده‌ی ما شاید به ۵۰۰ سال پیش برسد.

 

در بغداد چقدر به دیدن تئاتر، سینما و نگارخانه می‌روید؟
ما زیادی به تئاتر و سینما می‌رویم و در آنجا معمولاً نقاشی‌های کارهای سنتی و تعداد کمی کار جدید به نمایش می‌گذارند.

 

نظرتان درباره جشنواره فجر چیست؟
جشنواره فجر یکی از بهترین جشنواره‌هایی ست که من تابه‌حال دیدم. برای همین خیلی خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم و برنامه من هست که هرسال در این جشنواره شرکت کنم.

پایان پیام

کد خبر : 75593 ساعت خبر : 11:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=75593
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات