وضعیت وخیم در ۲۸ تالاب

وضعیت وخیم در ۲۸ تالاب

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ۲۸ تالاب ما آسیب دیده‌اند و به کانون‌های گرد و غبار بدل شده‌اند. مشکل اصلی هم بهره‌برداری ناپایدار از منابع آب است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها گفت: در رابطه با وضعیت تالاب‌ها چیز مخفی وجود ندارد و همه می‌دانیم شرایط بسیار نابسامان است.

حمید ظهرابی افزود: در کشوری هستیم که به لحاظ شرایط جغرافیایی قاعدتاً نباید این همه تالاب داشته باشیم اما وجود دو رشته کوه البرز و زاگرس باعث شده تالاب‌های زیادی در کشور داشته باشیم.

وی اعلام کرد: بیش از ۲۵۰ تالاب شناسایی شده در کشور داریم که از میان آنها، ۱۰۵ تالاب مطالعه هم شده‌اند و متأسفانه ۲۸ تالاب ما از آسیب‌های جدی رنج می‌برند و به کانون‌های گرد و غبار بدل شده‌اند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طبیعتاً یک سری اقدام‌ها باعث شده تا به این وضعیت برسیم. برداشت و بارگذاری فراتر از ظرفیت و تحمل محیط عامل اصلی بوده است. در بسیار از حوزه‌ها بیلان مصارف را نگاه کنید خواهد دید که با هم در توازن نیستند.

ظهرابی ادامه داد: برداشت بی رویه بی توجه به ظرفیت و توان این اکوسیستم‌ها باعث شده با مشکلات جدی رو به رو باشیم. هر حوزه‌ای را مثال بزنیم همین شرایط را دارد. زاینده رود در یک حوزه تمدن ساز در شهر بسیار زیبای اصفهان ۹۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر از توانی که این حوزه آبی داشته تخصیص آب انجام شده است در ارومیه و خوزستان هم همین شرایط است. بنابراین مشکل اصلی بهره برداری ناپایدار از منبع آب است.

وی اعلام کرد: شهری که نام کنوانسیون از آن برگرفته شده امسال میزبان برنامه روز جهانی تالاب‌ها خواهد بود و مراسم روز جهانی تالاب‌ها در شهر رامسر زادگاه کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها برگزار خواهد شد.

به گفته وی موضوع اصلی مراسم امسال «تالاب‌ها برای آینده‌ی شهرها» هست.

وضعیت وخیم در ۲۸ تالاب

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خوشبختانه کشور ما چهار شهر تالابی را به کنوانسیون معرفی کرده است. این چهارشهر شامل رشت برای تالاب عینک، ورزنه برای تالاب گاوخونی، شهر مریوان برای تالاب زریوار و شهر گندمان برای تالاب گندمان است که امیدواریم این چهار شهر در بررسی مستندات هم کار به خوبی پیش برود و به ثبت برسند.

ظهرابی ادامه داد: ۳۵ تالاب ما با ۲۴ عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. اتفاق‌های خوبی در طول چند سال گذشته ایجاد شد و اتفاق افتاد. اشکالات و مسائل و پدیده‌هایی که رخ داد باعث شد اهمیت تالاب‌ها نمود بیشتری در کشور پیدا کند. زیرساخت‌های خوبی راه‌اندازی شد. آیین‌نامه اجرایی که برای اجرای قانون حفاظت تالاب‌ها لازم است در سازمان حفاظت محیط زیست در همین مدت اخیر نوشته شد. دفتر مدیریت اکوسیستم‌های تالابی راه‌اندازی شد.

وی برخی از این اقدام‌ها را برشمرد و گفت: کارگروه هماهنگی داخلی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت و مدیریت تالاب‌ها راه‌اندازی شد. راهبردها و برنامه عمل تالاب‌ها در سازمان تهیه شد و در مجموع اتفاق خوبی که افتاد و پایه‌گذارش همکاران ما در معاونت محیط زیست طبیعی سازمان بودند کم کم مدلی برای حفاظت و مدیریت تالاب‌ها تحت عنوان مدیریت اکوسیستمی یا زیست‌بومی تهیه و معرفی کردند و مستندات زیادی برایش منتشر شد که قابل تقدیر است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: در این مدیریت مسائل را با حضور همه کسانی که ذی‌نفعان می‌شناسیم و بررسی می‌کنیم. مشکلات مشخص می‌شود و برنامه اجرایی برای مدیریت تهیه و اجرا می‌شود. حسن این برنامه آن است که همه کسانی که به نوعی ذی‌نفع در موضوع هستند از آغاز در آن حضور دارند.

ظهرابی اعلام کرد: ۱۰ تالاب در کشور این برنامه را دارند. ۶ تالاب در حال بررسی است و برای دو تالاب هم همکاران ما اکنون مشغول نوشتن برنامه زیست بومی آن هستند.

وی تصریح کرد: روی محاسبه نیاز زیست بومی تالاب‌ها تمرکز کردیم که برای برخی تاکنون مشخص شده است. برای برخی تالاب‌ها مثل گاوخونی که به رودخانه متصل هستند جریان مورد نیاز رودخانه را هم محاسبه کردیم و سندی که الان روی میز هست نشان می‌دهد چه حجمی از آب در شرایط مختلف و در جاهای مختلف رودخانه باید جریان داشته باشد. هامون‌های سیستان، گندمان و چغاخور، چهارده‌گانه لزستان و هورالعظیم بخشی از این تالاب‌ها هستند. همچنین برای ۱۱۰ روستا طرح حفاظت از تالاب‌ها برنامه کشاورزی پایدار اجرا کرده‌اند و برای ۵۰ روستا در همان حوزه هم ستاد احیای دریاچه ارومیه همین مدل را در آن به اجرا گذاشته است.

پایان پیام

کد خبر : 76169 ساعت خبر : 11:04 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=76169
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات