کمیته اضطرار هوا سخت‌گیرتر شده است

کمیته اضطرار هوا سخت‌گیرتر شده است

به دنبال کاهش آستانه شاخص آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا امسال شاهد رشد تعطیلات مدارس تهران بوده ایم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چند سالی است که در شش ماه اول سال تحصیلی، مدارس با بالا رفتن چگالی آلاینده های هوا، بارش برف و البته ریزگردها که خصوصا خوزستان را به ستوه آورده است، به تعطیلی کشیده می شود. امسال در استان تهران نسبت به سال گذشته تعداد روزهایی که آلودگی هوا، مدارس را به تعطیلی کشاند به اضافه برفی که چند روز قبل بارید و البته زلزله ای که ملارد را لرزاند و در تهران نیز احساس شد و باز هم به تعطیلی مدارس شهر تهران و برخی شهرهای دیگر استان تهران انجامید، تعداد روزهای قابل توجهی از زمان تحصیل دانش آموزان را گرفت.

این در حالی است که تعداد روزهایی که در کمتر از ۵ ماه ابتدای سال تحصیلی، مدارس شهر تهران را تعطیل کرده است بیش از دو برابر شش ماه اول سال تحصیلی سال گذشته است. سال گذشته، بیشتر مواقع آلودگی هوا، برگزاری زنگ ورزش در فضای باز را به ممنوعیت می کشاند در حالیکه از ابتدای سال تحصیلی تا کنون ۸ روز، مدارس تهران به دلیل آلودگی هوا و بارش برف تعطیل شده اند که این تعطیلات در ماه های آذر، دی و پیش از این مبنای تصمیم در کمیته اضطرار آلودگی هوا، شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ بود که این عدد در سال جدید به ۱۵۰ کاهش پیدا کرده است بهمن اتفاق افتاده است و علیرغم نظر کارشناسان مبنی بر بی فایده بودن تعطیلی مدارس در مواقع آلودگی هوا و به دردسر افتادن خانواده ها و آمدن دانش آموزان در سطح شهر به دلایل مختلف که نفس تعطیلی مدارس را زیر سوال می برد، اما ظاهرا رویکرد جدید کمیته اضطرار آلودگی هوا سختگیرانه تر از قبل به سمت تعطیلی مدارس است و مسئولان آموزش و پرورش نیز اعلام کرده اند تعطیلی مدارس هزینه ای برای آنها در پی نداشته است. این ها در حالی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد هستند بهتر است از تعطیلات روز پنجشنبه به جای این تعطیلات برای جبران عقب افتادن دانش آموزان از درس ها استفاده کرد. با اینهمه همچنان مهمترین راه حل که مسئولان آموزش و پرورش بر آن تاکید دارند تغییر تقویم آموزشی و آغاز سال تحصیلی از شهریور ماه و گنجاندن یک ماه تعطیلات پاییز یا زمستانه است که البته تاکنون با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی رو به رو بوده است و اکثر آنها معتقد هستند چنین طرح هایی پاک کردن صورت مسئله آلودگی هوا و پرداختن به ریشه های این معضل است.

کمیته اضطرار هوا سخت‌گیرتر شده است

به اینها نارضایتی خانواده هایی که هر دو والد کارمند هستند را هم اضافه کنید.

در این میان با اعلام اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش شهر تهران اردوی دانش آموزان در هوای آلوده پایتخت نیز ممنوع شده است که با احتساب قرار داشتن اکثر روزهای تحصیلی در هوای ناسالم به نظر می رسد اردوهای دانش آموزی نیز در این چند ماه تحصیلی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

همچنین با اینکه برپایی زنگ مدارس در فضای باز به علت آلودگی هوا تنها چند روز در سال تحصیلی به طور رسمی ممنوع اعلام شده است اما بسیاری از مدارس ترجیح می دهند در هوای آلوده تهران، کمتر دانش آموزان را به فضای باز بفرستند و زنگ ورزش که به طور معمول هم برای برپایی کلاس های جبرانی سایر دروس استفاده می شد، عملا بیش از گذشته در این روزها تهدید می شود و آموزش و پرورش برای جبران فقر حرکتی دانش آموزان جایگزینی در این روزها ندارند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به افزایش تعداد روزهای تعطیلی مدارس به دنبال آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته آیا باید مبنا را ما یک الزامی داریم که به دنبال بالا رفتن شاخص آلودگی هوا مدارس را تعطیل کنیم و این اختیار را به والدین بدهیم که فرزندشان را در خانه نگه دارند یا اجازه دهند در سطح شهر رفت و آمد کند. پدر و مادر می توانند در این شرایط از مرخصی استفاده کنندبر آلوده تر شدن پایتخت گذاشت یا فضای سختگیرانه تر کمیته اضطرار آلودگی هوا، گفت: پیش از این مبنای تصمیم در کمیته اضطرار آلودگی هوا، شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ بود که این عدد در سال جدید به ۱۵۰ کاهش پیدا کرده است. در واقع به دلیل اینکه برخی تمهیدات صورت گرفته باعث شده ما کمتر به شاخص ۲۰۰ برسیم سطح استاندارد را بالاتر گرفتیم و به خاطر حساسیت روی سلامتی دانش آموزان عدد ۲۰۰ را به ۱۵۰ رساندیم و همین طور استانداردها را سختگیرانه تر به کار خواهیم گرفت.

محمد رستگاری ادامه داد: همچنین کمیته اضطرار آلودگی هوا یک اختیاری را دارد که اگر سه روز متناوب، شاخص آلودگی هوا عددی باشد که این کمیته تشخیص بدهد لازم است سطح اضطرار را یک درجه بالاتر بگیرد این کار را انجام دهد. یعنی ممکن است شاخص روی ۱۵۰ نباشد اما سه روز پیاپی آلودگی روی عددی باشد که این کمیته تشخیص بدهد باید سطح اضطرار را همان ۱۵۰ در نظر بگیرد. امسال یکی از دلایل بیشتر شدن تعطیلات مدارس این است که این کمیته از این اختیار بیشتر استفاده کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود تعطیلی مدارس باز هم دانش آموزان در سطح شهر تردد دارند و بسیاری از والدین به دلیل کارمند بودن از این تعطیلات به دلیل بروز معضلات دیگری در برنامه ریزی هایشان گلایه دارند نیز بیان کرد: ما یک الزامی داریم که به دنبال بالا رفتن شاخص آلودگی هوا مدارس را تعطیل کنیم و این اختیار را به والدین بدهیم که فرزندشان را در خانه نگه دارند یا اجازه دهند در سطح شهر رفت و آمد کند. پدر و مادر می توانند در این شرایط از مرخصی استفاده کنند. ما نمی توانیم به خاطر یک عده معدود جمع کثیری را نادیده بگیریم و روی سلامتی دانش آموزان ریسک کنیم. ضمن اینکه این تعطیلات درخواست خود مردم است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر : 78740 ساعت خبر : 1:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=78740
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات