کم‌کاری شهرداری درمقابل گیاهان تهران

کم‌کاری شهرداری درمقابل گیاهان تهران

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: در خبرها خواندم که «بسیاری از گیاهان تهران قدرت جذب آلودگی ندارند».

البته باید بگویم ریه‌های شهروندان این کمبود را جبران می‌کند و باقدرت جذب بالای آلایندگی، به‌خوبی از پس آلودگی هوا برمی‌آیند و ازاین‌جهت مشکلی نیست. مشکل این است که شهرداری هم در کنار سایر ارگان‌های متولی مدیریت شهری، هنوز طرحی برای سازگاری با اقلیم تهران، نریخته‌است. شاید نام گیاهان سازگار با محیط‌زیست تهران، مشخص‌شده باشد اما در عمل، گیاهانی که هم خودشان بتوانند سالم بمانند و هم به‌سلامت شهر کمک کنند، ناشناخته‌اند.

کم‌کاری شهرداری درمقابل گیاهان تهران

تهران، با مشکلات زیست‌محیطی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌حال، فضای سبز تهران، مدیریت درستی ندارد. از آبیاری نامناسب فضای سبز گرفته تا سنگفرش کردن اطراف تنه درختان که نفس برای ریشه‌های درختان باقی نمی‌گذارد. در کل، برخورد شهرداری با فضای سبز شهر، طوری ست که انگار گیاهان به ما احتیاج دارند تا ما به آنها. اگر فضای سبز پایتخت، برای مدیران اولویت داشته باشد پس این‌همه تأخیر را به چه دلیلی ربط دهیم؟

شهرداری به‌جای ساماندهی صحیح و اصولی فضای سبز، یک درد هم به دردهای آن اضافه می‌کند تا کم‌کاری‌هایش را جبران کند. متأسفانه، شهرداری هنوز درگیر چراغانی کردن درخت‌هاست و طوری با آنها برخورد می‌کنند که انگار درخت‌ها، صبح و شب می‌گویند «منو بکش ولی خوشگلم کن». کاش حداقل شهرداری، شر نرساندن به مردم و گیاهان را تمرین می‌کرد حتا اگر هنوز نمی‌تواند با کاشت گیاهان سازگار، به شهروندان خیر برساند.

وقتی مزایا و معایب نورپردازی درختان را در کفه ترازو قرار می‌دهیم دست‌آخر به مقصد نابودی درختان می‌رسیم. چرخه طبیعی گیاهان تحت تأثیر نورپردازی‌ها، به هم می‌ریزد و حیات گیاه مختل می‌شود. همان موقع است که آبیاری‌ها هم فایده‌ای نخواهند داشت. بحث نورپردازی درختان بسیار مفصل است و یک یادداشت جداگانه را می‌طلبد. نورپردازی درختان و ناشناخته ماندن گیاهان مناسب برای تهران، مشکلاتی هستند که شهرداری باید برای حلشان، امروز و فردا کردن را کنار بگذارد. بااینکه کارشناسان زیادی درباره فضای سبز تهران، نقد و پیشنهاد مطرح کرده‌اند اما متاسفأنه گوش شهرداری، سنگین‌تر از این حرف‌هاست و بازهم به روال اشتباهش ادامه می‌دهد.

کد خبر : 77779 ساعت خبر : 0:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=77779
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات