درباره خدای استودیو

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: دیروز تعدادی از تهیه‌کنندگان رادیو دیداری با معاون محترم صدا داشتند. من هم در این جلسه بودم و شنیدم که همکارانم بیش از ده بار از عبارت «تهیه‌کننده خدای استودیوست» استفاده کردند.

در این نشست تهیه‌کنندگان درباره مشکلاتشان حرف زنند و عقیده داشتند که تهیه‌کنندگان مثل سابق دیگر خدای استودیو نیستند.

روزگاری بزرگان بسیاری در رادیو بودند

با احترام به همه کسانی که این عبارت را به کار بردند چند خط درباره‌اش می‌نویسم:

یک: گمان می‌کنم این عبارت مربوط به دوره تهیه‌کننده‌سالاری در رادیو باشد. دوره‌ای طولانی که می‌شود از میانه‌های دهه بیست ردش را گرفت تا اوایل دهه هفتاد که کم‌کم دوره‌ سردبیرسالاری در رادیو آغاز شد.

به نظرم این عبارت بیشتر از آن که ابهت تهیه‌کننده را برساند در طی سالیان متمادی خود یکی از دلایل رشد نکردن افراد در رادیو بوده است. عبارت تهیه‌کننده خدای استودیوست، کمی به نظرم فاشیستی است.

این مفهوم که تهیه‌کننده خداست و دیگران لابد بنده، تعبیر درستی نیست. البته می‌دانم که این استعاره از قدرت و یا اهمیت شغل تهیه‌کنندگی است اما همین عبارت دودمان بسیاری از ایده‌های نو و ذهن‌های جوان را در رادیو بر باد داده است.

دو: گمان می‌کنم عبارت «تهیه‌کننده خدای استودیوست» درباره روزگاری باشد که بزرگان بسیاری در رادیو بودند.

در این عکس از رادیو تهران داود پیرنیا و رهی معیری را می‌بینیم که دارند با هم حرف می‌زنند.

شاید وقتی که زنده‌یاد حیدر صارمی، سریال پلیسی «جانی دالر» را ضبط می‌کرد واقعا خدای استودیو بود.

شاید پیرنیا هنگام ضبط «گل‌ها» قدرت خدایی داشت. شاید استاد ایرج برخوردار و استاد احمد سَروَری نیز خدایان استودیو بودند اما حالا آیا خدا به مفهوم کلاسیک آن در رادیو داریم؟ حتما داریم اما چند خدا برایمان مانده است؟

همه خدایی می‌کنیم

سه: شاید در دهه سی و چهل و…تهیه‌کننده خدا بود. شاید حتی در رادیو جبهه و شب‌های عملیات هم خدا بود اما گمان نمی‌کنم در استودیوهای امروزی در رادیو کسی خدا باشد.

کار در رادیوی امروز تفاوت دارد با سال‌های دور و نقش همه در برنامه مهم است. امروز مثلا صدابردارها آن صدابردارهای قدیم نیستند.

حتی صدابردارهای دهه پیش هم نیستند. بسیار حرفه‌ای‌ترند و شعور بالایی در درک برنامه‌سازی رادیو دارند و گاه در کنار کار صدابرداری،‌ همراه و مشاور تهیه‌کننده هم می‌شوند.

پس زیاد به این عبارت خدای استودیو دل‌خوش نباشیم. مهم نیست خدا چه کسی باشد. مهم این است که برنامه خوب باشد. کافی است حقوق را هم سر وقت بدهند تا همه با هم خدایی کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 85624 ساعت خبر : 10:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=85624
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات