شفر پیرو مکتب «گواردیولا»

«نیمه اول داربی کاملاً به استقلال تعلق داشت. این جریانی است که برای اولین بار توسط گواردیولا جرقه‌اش در فوتبال زده شد و حالا تأثیرات خود را در فوتبال ما هم می‌گذارد. او زمانی که سرمربی بارسلونا بود، گفته بود که اگر یک روزی نتوانم قدرت مالکیت توپ را در تیمم اجرا کنم، مربیگری را کنار می‌گذارم. این به آن معناست که اساس موفقیت یک تیم، گرفتن توپ از حریف و مالکیت آن است؛ چرا که حریف بدون توپ، خطرناک نیست.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امیر حاج‌رضایی، کارشناس فوتبال، در روزنامه ایران نوشت: «استقلال در داربی ۸۶ از عامل مهمی برخوردار بود و آن اعتماد به نفس بود؛ چیزی که پرسپولیس نداشت. شاید آنها با خودشان فکر می‌کردند که بازی را می‌برند و جشن قهرمانی می‌گیرند و این موضوع به آنها استرس وارد کرده بود. البته اینها همه حدس و گمان‌هایی است که خیلی نمی‌شود به آن استناد کرد. اما آن چه در داخل زمین مشخص بود، این که نیمه اول کاملاً به استقلال تعلق داشت. این جریانی است که برای اولین بار توسط گواردیولا جرقه‌اش در فوتبال زده شد و حالا تأثیرات خود را در فوتبال ما هم می‌گذارد. او زمانی که سرمربی بارسلونا بود، گفته بود که اگر یک روزی نتوانم قدرت مالکیت توپ را در تیمم اجرا کنم، مربیگری را کنار می‌گذارم. این به آن معناست که اساس موفقیت یک تیم، گرفتن توپ از حریف و مالکیت آن است؛ چرا که حریف بدون توپ، خطرناک نیست.

به این ترتیب، نیمه اول در اختیار استقلال بود و آنها قبل از این که در پایان نیمه اول گل بزنند، باز هم فرصت‌هایی داشتند که از دست دادند اما در مقابل، پرسپولیسی‌ها پاس‌های اشتباه می‌دادند و به عنوان مثال شجاع خلیل‌زاده ۹، ۸ پاس غلط در نیمه اول داد. این موضوع، بخصوص در خط میانی مشهود بود. اما شفر روی این مهم کار کرده بود و بازیکنانش می‌دویدند و این نشان می‌داد که او از مکتب گواردیولا پیروی می‌کند. بخصوص وقتی که در صحبت‌هایش می‌گفت بازیکنان پرسپولیس زیر توپ می‌زدند. نکته دیگر این که استقلال در این بازی طراح داشت. سرور جپاروف، درها را برای استقلال باز می‌کرد. شاید پرسپولیسی‌ها بگویند مسلمان پاسور خوبی است اما سطح جپاروف خیلی بالاتر است و استقلال در ‌هافبک دفاعی هم بهتر عمل کرد.

پرسپولیس در نیمه دوم ترمیم شد و این ناشی از طبیعت مسابقه بود اما استقلال در این نیمه هم توانست خود را حفظ کند. برانکو در مصاحبه‌اش گفته من با تیمم زندگی می‌کنم و می‌دانم چه بازیکنی آماده هست یا نه. او تصمیم نداشت ببازد و برای همین ترکیب تیمش را ۶۰ به ۴۰ دفاعی چید اما باید این را به یاد آورد که تیم او دو سال پیش با تفاضل قهرمان نشد. در لیگ قبل قهرمان شد و حالا هم در آستانه قهرمانی است. در کل، پرسپولیس نسبت به بازی‌های قبلی‌اش، ضعیف‌تر بود اما باید به این نکته توجه داشت که این تیم قهرمان ایران است و خیلی باید اتفاق‌های عجیبی بیفتد که در این فصل قهرمان نشود. بنابراین نباید یک شبه برانکو را فاقد ارزش‌های فنی بدانیم. دربی ۸۶ از جهات مختلفی جز مسائل فنی هم قابل ارزیابی است. اتفاقات ناخوشایندی هم در این مسابقه و جلوی چشم اینفانتینو، رئیس فیفا افتاد که می‌تواند موضع سعودی‌ها را تقویت کند؛ این که به بشار رسن یا بازیکنان دیگر زمان زدن کرنر، اشیایی پرتاب شود، اصلاً کار خوبی نبود.

من در جلسه‌ای که اینفانتینو صحبت می‌کرد، بودم. او به مسأله عدم دخالت سیاست در فوتبال اشاره می‌کرد اما چون سخنرانی بود، نمی‌شد این سؤال را مطرح کرد که آقای رئیس! ما به کشور سوم ارجاع داده شده‌ایم و محل میزبانی‌مان را هم نمی‌توانیم خودمان انتخاب کنیم و به جای دوحه یا ترکمنستان، باید در مسقط بازی کنیم که به عربستان نزدیک است. در این جلسه، اینفانتینو درباره حق پخش هم صحبت کرد و با تهدید اعلام کرد که اگر این مسأله حل نشود، دیگر به ایران نمی‌آید. مسأله مهمی که نمی‌توانم از آن عبور کنم، درباره خواسته بانوان که نیمی از جامعه هستند، است. منظورم موضوع حضور بانوان در ورزشگاه است، با توجه به موجی که راه افتاده، امیدوارم نمایندگان محترم مجلس کمک کنند و راه حلی اندیشیده شود تا بانوان هم بتوانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.»

پایان پیام

کد خبر : 85208 ساعت خبر : 1:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=85208
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات