هر طور قضاوت کنم اعتراض می‌کنند

این یک فرهنگ بد است که در فوتبال ایران وجود دارد. متاسفانه در داربی هم هر طوری قضاوت کنید باز هم اعتراضی وجود دارد. امیدوارم در این زمینه هم فوتبال ما به سمتی حرکت کند که اعتراضات به داوری واقعا کمتر و به داوران احترام گذاشته شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روزنامه اعتماد نوشت: «داربی ٨۶ در حالی با پیروزی استقلال به پایان رسید که علیرضا فغانی برای پنجمین بار قضاوت این بازی بزرگ را تجربه می‌کرد. او که در ۴ بار قبلی بازی‌های خاطره‌انگیزی را سوت زده بود، حالا در حضور جووانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال پای به چمن ورزشگاه آزادی گذاشت تا قابلیت‌های خود را بیش از پیش به رخ رییس فیفا بکشد؛ بازی‌ای که با حرف و حدیث‌های فراوان آغاز و بی‌حاشیه و به دور از اتفاقات پرابهام داوری به پایان رسید. علیرضا فغانی که پیش از برگزاری داربی ٨۶ اعلام کرده بود به خاطر حضور رییس فدراسیون جهانی فوتبال تمایلی به قضاوت در این بازی ندارد، به یکباره در عمل انجام شده قرار گرفت تا سوت آغاز بازی استقلال و پرسپولیس را به صدا درآورد. او که حالا خود را گزینه اصلی برای قضاوت در جام جهانی می‌بیند، شاید نگران بود با قضاوت بحث‌برانگیز در داربی، مقابل چشمان اینفانتینو شانس قضاوت در جام جهانی را از دست بدهد. البته نه تنها داربی ٨۶ اتفاق داوری چندان مبهمی نداشت بلکه فغانی و تیمش قضاوت بدون نقصی را از خود به نمایش گذاشتند تا همچنان قدرت داوری فوتبال ایران به رخ فیفا کشیده شود.

فغانی پیش از این بازی اعلام کرده بود بهتر است داوران جوان قضاوت داربی ٨۶ را بر عهده بگیرند تا بلکه بر کسب تجربه فرصت بیشتری برای حضور در کنار اینفانتینو داشته باشند که البته با مخالفت مسئولان کمیته داوران این اتفاق رخ نداد تا خودش بازی را قضاوت کند. حالا در این زمینه و اتفاقات حاشیه قبل و بعد از داربی و جلسه‌ای که با اینفانتینو داشت با علیرضا فغانی بیشتر گفت‌وگو کردیم.

ابتدا درباره قضاوت داربی ٨۶ صحبت کنید. در حالی که اعلام کرده بودید قصد ندارید این بازی را قضاوت کنید اما در نهایت داور بازی شما بودید.

ما همیشه تابع فدراسیون فوتبال هستیم و این گونه نیست که من بگویم یک بازی قضاوت می‌کنم و نمی‌خواهم بازی دیگری را قضاوت کنم و بر اساس این تصمیم‌گیری شود. در این مورد هم بر اساس جوی که حاکم بود و البته حضور آقای اینفانتینو من پیشنهاد دادم بهتر است یک داور جوان‌تر بازی را قضاوت کند تا کسب تجربه کند که البته در نهایت کمیته داوران رای به قضاوت من داد و من هم بدون کوچک‌ترین مشکل و حرف و حدیثی بازی را قضاوت کردم. در مورد حضور اینفانتینو هم این که یک دیدار چهره به چهره انجام شد بسیار خوب بود و امیدوارم فوتبال ایران از کنار این دیدارها سود خوبی برده باشد. امیدوارم در مورد قضاوت من روند مورد توقع فدراسیون پیش رفته باشد.

شما بعد از داربی که نتوانستید با آقای اینفانتینو دیدار کنید. آیا قبل از بازی صحبتی با او داشتید و این که اگر صحبت کردید چه مباحثی مطرح شد؟

بعد از بازی فوتسالی که اینفانتینو انجام داد و قبل از برگزاری داربی صحبتی با آقای اینفانتینو داشتم و با توجه به این که در مسابقه نیمه‌نهایی کنفدراسیون‌ها هم ایشان را دیده بودیم و به رختکن ما آمده بودند و خسته نباشید گفتند درباره داربی ٨۶ صحبت کردیم. جالب است بدانید در همان بازی کنفدراسیون‌ها که با اینفانتینو ملاقات داشتم، ایشان پیگیر داربی ایران بودند و برای‌شان تماشای این بازی بسیار جالب بود.

حضور اینفانتینو را در فوتبال ایران چگونه می‌بینید؟

امیدوارم از حضور رییس فدراسیون جهانی فوتبال به طور کامل و مثبت استفاده کرده باشیم و باید حضور او را به فال نیک بگیریم.

آیا با توجه به حضور ایشان و تماشای داربی و قضاوت شما، احتمال قضاوت‌های بیشتر شما در جام جهانی وجود دارد؟

نه؛ ارتباطی به این موضوع ندارد. یعنی تماشای داربی از سوی اینفانتینو به قضاوت‌های من در جام‌ جهانی هیچ ارتباطی ندارد.

چند وقت قبل هم درباره مسائل مختلف مالی و مشکلات داوران صحبت کردید. آیا همچنان این مشکلات پابرجاست؟

چند وقت پیش صحبتی انجام شد و طبق مصوبات فدراسیون فوتبال قرار بر این است که مطالبات داوران پرداخت شود. مشکلات داوران ما قابل حل است و امیدوارم فدراسیون قدم‌های مثبتی در این زمینه بردارد.

اگر بخواهیم دستمزد داوران ایرانی را با داوران خارجی مقایسه کنیم شاید درآمد داوران خارجی خیلی بیشتر از ایرانی‌ها باشد. برای این که درآمد داوران در فوتبال ایران بیشتر شود آیا قدم‌هایی برداشته شده است؟

در همه جای دنیا درآمد فوتبالیست‌ها اختلاف فاحشی با درآمد داوران دارد اما همین داوران از نظر دریافتی قاعدتا شرایط بهتری نسبت به داوران ایرانی دارند. ما هم امیدواریم فدراسیون فوتبال که تا به امروز مصوبات خوبی برای حل این مسائل داشته قدم‌های مثبت بیشتری برای این مسائل بردارد و احترام داوران بیش از پیش حفظ شود.

طی هفته‌های اخیر هم اعتراض به داوری زیاد شده به طوری که خیلی از مربیان احساس می‌کنند نتیجه نگرفتن تیم‌شان به خاطر اشتباهات داوری بوده است. نظرتان درباره این اعتراض‌ها چیست؟

این یک فرهنگ بد است که در فوتبال ایران وجود دارد. متاسفانه در داربی هم هر طوری قضاوت کنید باز هم اعتراضی وجود دارد. امیدوارم در این زمینه هم فوتبال ما به سمتی حرکت کند که اعتراضات به داوری واقعا کمتر شود و به داوران احترام گذاشته شود.

پایان پیام

کد خبر : 85673 ساعت خبر : 6:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=85673
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات