وظیفه رسانه‌ها نشان دادن واقعیات است نه بزرگنمایی آنها

رسانه‌ها باید بر عملکرد مسئولین نظارت داشته باشند اما نباید بحران‌ها را بزرگنمایی و سیاسی کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست «رسانه‌های جمعی، ارتباطات ریسک، ارتباطات بحران» در قالب همایش ملی «رسانه‌ها و فناوری‌های اطلاعاتی در خدمت کاهش خسارات بلایای طبیعی» با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، سیدضیا هاشمی، مدیرعامل ایرنا، جواد دلیری، سردبیر روزنامه همشهری، اکبر نصرالهی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرکل سابق نظارت بر اخبار و برنامه‌های سیاسی صداوسیما، کامبیز نوروزی، حقوقدان و روزنامه‌نگار و پروانه پیشنمازی، دبیر خبر و عضو کمیته اطلاع‌رسانی انجمن مخاطره‌شناسی ایران دوشنبه، ۱۴ اسفندماه در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

باید نسبت به ساختارهای نظام رسانه‌ای، تجدیدنظر کنیم

محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی و دبیر علمی همایش، در ابتدای سخنان خود ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور اساتید، مسئولین، دانشجویان، اصحاب رسانه و حضار، به معرفی و برنامه های این همایش پرداخت.

وی در ادامه گفت: بدون درنظر گرفتن شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانیم از رسانه‌های سنتی نام ببریم، یک کاسه شدن این رسانه‌ها چنین حکمی‌ را برای ما صادر می‌کند. یکی از نقش‌ها و کارکردهای مهم و جدیدی را که رسانه‌های سنتی باید برای خود تعریف کنند، «پایش اخبار فضای مجازی» است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: این بدان معنی است که وقتی اخبار درست یا نادرست در فضای مجازی تعریف می‌شود رسانه‌ها باید به مردم اعلام کنند کدام خبر درست و کدام نادرست  است و بتوانند اعتماد عمومی‌ نسبت به اخبار درست را جلب کنند.

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه‌طباطبائی خاطرنشان کرد: ما باید نسبت به ساختارهای نظام رسانه‌ای، تجدیدنظر کنیم چرا که نگاه غالب، نگاه سلطه‌آمیز و حاکم بر فضای رسانه‌ای ما تجاری است، نگاه تجاری می‌گوید «خبر بد، خبر خوب است» و به ابعاد خود بحران چه از نوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان، چه ازنوع بلایای غیر طبیعی مثل جنگ یا شورش، می‌پردازد.

یکی از وظایف جدید رسانه‌های سنتی «پایش اخبار فضای مجازی» است

فرقانی گفت: رسانه‌های ما به ابعاد خود فاجعه می‌پردازند و به وجه جنجالی قضیه بیشتر توجه می‌کنند.

وی اظهار کرد: رسانه باید به توسعه جامعه کمک کند، به آموزش عمومی بپردازد و عملکرد مسئولین را رصد کنند. یک کار رسانه «نظارت و دیدبانی» و نقد وضع موجود است و کار دیگر پیشبرد برنامه‌هایی که به توسعه ملی منجر می‌شود.

مسئولیت اجتماعی مهمترین شاخص و معیار روزنامه نگار

فرقانی با تاکید بر بحث مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاری در شرایط بحرانی افزود: ما باید به مسئولیت اجتماعی خودمان عمل کنیم. بحث «مسئولیت اجتماعی» مهمترین شاخص و معیار روزنامه نگار است یعنی خبرنگار باید بداند در هر شرایطی چه کاری انجام دهد و چه نوع خبر و چگونه آن را منتشر کند و تا وقتی که از صحت خبری اطلاع ندارد نسبت به انتشار آن اقدام نکند.

وی گفت: رسانه‌های با رویکرد مسئولیت اجتماعی، به جای تکیه بر احساسات عمومی ‌و تحریک آنها به تقویت عقلانیت در جامعه می‌کنند.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: با رعایت اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، نیاز شهروندان به آموزش رفع می‌شود و پیکربندی فردی و جمعی جامعه تقویت می‌شود.

رئیس دانشکده ارتباطات علامه کاهش دادن عوارض روانی و فیزیکی در بحران و ارائه تصویری از حس تداوم زندگی به مخاطبان را از خصوصیات روزنامه نگاری بحران عنوان کرد.

مسائل را سیاسی نکنید

محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان گفت: بحث من این نیست که رسانه‌ها، ضعف‌های مدیریت بحران را نادیده بگیرند بلکه رسانه‌ها حتما باید بر عملکرد مسئولین نظارت داشته باشند، بحث من این است که رسانه‌ها نباید بحران‌ها را بزرگنمایی کنند، بحران‌ها را سیاسی نکنند و واقع بینانه و حرفه‌ای با شرایط بحرانی برخورد کنند.

پایان پیام

کد خبر : 86349 ساعت خبر : 2:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86349
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات