آب قطعه یعنی چی؟

آب قطعه یعنی چی؟

پایگاه خبری گلونی، فریور خراباتی: یکی از سخت‌ترین لحظاتی که بسیاری از انسان‌ها تجربه کرده‌اند بدون شک مواجه‌شدن با قطعی آب دقیقاً در بدترین مکان و در وحشتناک‌ترین زمان ممکن است. یعنی اگر کسی در این«پیچ تاریخی» گیر بیافتد و بتواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد می‌تواند تبدیل به مرد یا زن زندگی شود. اما این اصطلاح این روزها کنایه از کسی دارد که در یک کاری خراب‌کاری کرده است. البته کنایه که چه عرض کنم، دقیقاً لپ کلام را داخل سینی قرار داده و جلوی شما گذاشته‌اند. حالا اگر کسی در موقعیتی قرار بگیرد که آب فعلاً قطع است و فعلاً هم قصد آمدن ندارد… (ولش کن چه بحثیه اصلاً؟!)

آب قطعه یعنی چی؟

اگر در وضعیتی هستید که در زمان خواندن این لغت‌نامه پیش کسی آتویی دارید، به نظرم بهتر است همین الان خودتان زیر قطار…(نه شوخی کردم!) همین الان خودتان را بکوبید به نفر کناردستی‌تان (این بهتره باز!). اساسا در طول تاریخ بدین‌صورت بوده که هرکس در دست دیگری«آتو داشته» تا آخر عمر در شرایط ارباب و رعیتی زندگی کرده است. در عین حال حتی اگر مهربان‌ترین انسان‌ها هم از آدم«آتو بگیرند» تبدیل به دراکولاترین آدم دنیا می‌شوند. در موارد جزء آتو داشتن به ریختن چای، خریدن نان به‌جای دیگری، انتخاب شبکه تلویزیونی و … خلاصه می‌شود.

آلونک

در کتاب«قصص الخوایر» معنی آلونک بدین‌سان آمده که «خانه خیلی کوچک را گویند» و همچنین در کتاب «شب‌پره شناسی» که هیچ ربطی به فرهنگ لغات ندارد آلونک را بدین‌صورت معنا کرده‌اند «خانه‌ای که در شرایط عادی ویژگی هیچ خانه‌ای را ندارد اما به قیمت خون زرافه آن را اجاره می‌دهند».  در روزگار امروز خانه‌هایی که ما در آن‌ها زندگی می‌کنیم را آلونک می‌گویند و آلونک‌ها در قرن بیست و یکم دارای جایگاه رفیع و بالایی شده و برای آن‌ها مبالغ زیادی به‌عنوان رهن و اجاره در نظر گرفته‌اند.

آماتور

در کتاب «مسائل البزک» معنای کلمه آماتور بدین‌صورت آمده «آدمی که در کاری حرفه‌ای نبوده یا آن را بلد نیست» در روزگار معاصر معنای آماتور و با حرفه‌ای قاطی شده است و زبان شناسان نمی‌توانند این دو را در یکدیگر ترکیب کنند. به‌عنوان‌مثال یک لیگ فوتبالی که در ماهیت همه جوره آماتور است نام آن را لیگ حرفه‌ای می‌گذارند. راه آماتور بودن تا حرفه‌ای شدن این است که شماره پیراهن‌ها را از اعداد فارسی به اعداد انگلیسی تغییر داده و کیفیت چمن ورزشگاه و غیره نیز هیچ دخلی به آماتور بودن یا حرفه‌ای بودن ندارد!

پایان پیام

کد خبر : 86837 ساعت خبر : 8:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86837
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات