آنچه مطبوعات را نجات می‌دهد کاغذ نیست!

سردبیر روزنامه «وقایع اتفاقیه» با اشاره به انتشار خبر اخیر درباره کاهش تولید کاغذ در داخل کشور، بیان کرد: به نظرم آنچه مطبوعات را نجات می‌دهد، مساله کاغذ نیست بلکه رویکرد است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سرگه بارسقیان به کاهش تولید کاغذ در داخل کشور اشاره کرد و گفت: مجموعه شرایط مالی روزنامه‌ها و تغییر ذائقه مردم اهالی رسانه را مجاب می‌کند که مطبوعات برای ماندگاری باید دست به خلاقیت‌های سمعی و بصری بزنند. معتقدم هنوز روزنامه‌ها می‌توانند حیات قدرتمندی داشته باشند اما به تغییر در سبک ارائه اخبار و تهیه بسته‌های خبری و تحلیلی نیاز دارند؛ البته فاصله بین علایق و توجهات اجتماعی با کانون‌های تمرکز موضوعی در روزنامه‌ها، مساله‌ای است که نمی‌شود نادیده گرفت.

او با اشاره به افزایش قیمت روزنامه‌ها ادامه داد: این افزایش قیمت هم‌پای افزایش دیگر کالاهای مصرفی و فرهنگی است. این منطق بازار آزاد است که در فضای رقابتی، تولید بهتر با قیمت مناسب بیشتر مورد اقبال قرار گیرد اما در فضایی که رسانه‌های برخوردار از بودجه دولتی و نهادی همین کالا را با قیمت کمتر و حجم بیشتر عرضه می‌کنند، دیگر رقابت معنای چندانی ندارد.

سردبیر روزنامه وقایع اتفاقیه به تجربه کشورهای دیگر در عصر پیشرفت تکنولوژی اشاره کرد و ادامه داد: به نظرم آنچه مطبوعات را نجات می‌دهد کاغذ نیست بلکه رویکرد است. در دوره رایگان شدن اطلاعات آنچه فروخته و خریده می‌شود باید ارزش افزوده‌ای بیش از اخبار در دسترس و رایگان داشته باشد. روزنامه در دوره دگرگونی ناخواسته بسر می‌برد. باید تجارب دیگر کشورها را دید تا بفهمیم چگونه در عصر رایگان شدن اطلاعات و دیجیتالیزه شدن اخبار هنوز روزنامه‌های بزرگ جهانی آن‌ها پابرجا مانده‌ است و دیگر اینکه آیا همین فرهنگ کسب اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی به همین نحو در آنجا رواج دارد و اگر دارد چگونه روزنامه توانسته در رقابت با آن پیروز شود.

او اضافه کرد: به نظرم ما نیازمند انتقال این تجربیات هستیم و اینکه خبرنگاران ما مجهز به ابزار جدید شوند. دوره انتقال از کیبورد به دوربین، از عصر ادیت‌ورد به ادیت فیلم و دوره مولتی‌مدیاست. بنابراین این شبکه‌های جدید رقیب ما نیستند بلکه می‌توانند ابزار جدید ما باشند.

بارسقیان با بیان اینکه من نسبت به آینده حرفه روزنامه‌نگاری بیم و امید دارم، اظهار کرد: بیم از جهت خطر سرمایه‌های ایجادکننده کار مطبوعاتی و امید من از جهت تبدیل این شرایط از حالت تهدید به فرصت است. اینکه کیوسک دیگر تنها محل قرار ما با مخاطب نباشد می‌تواند یک فرصت باشد که جامعه جوان را در کنار خودمان داشته باشیم. بنابراین کاغذ را اهرم وصل کنیم نه تنها منفذ ارتباط.

او درباره تعطیلی برخی روزنامه‌ها در ماه‌های اخیر، گفت: در تعطیلی روزنامه‌ها در ایران امروز صرفا نمی‌شود مطبوعات را دخیل دانست بلکه سیاستگذاری‌های فرهنگی، حمایتی و هدایتی هم در شکل‌گیری این فضا دخیل هستند؛ البته نوع برخورد با سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و سیاسی مطبوعات در این وضعیت موثر است. این فرار سرمایه‌های فکری و عدم امنیت سرمایه‌های انسانی و مالی بدنه مطبوعات را نحیف و امید به آینده را ضعیف کرده است.

بارسقیان در پایان به وضعیت روزنامه وقایع اتفاقیه که اخباری مبنی بر تعطیلی آن شنیده می‌شود، اشاره و بیان کرد: وضعیت این روزنامه را در آینده نزدیک نمی‌دانم و به رایزنی‌ها بستگی دارد و حالا هم که آخر سال است. البته تلاش ما از ابتدا بر این بوده که روزنامه را به سمت آنلاین شدن و افزودن وجوه صوتی و تصویری هدایت کنیم. سایت روزنامه‌ها در ایران غالبا نسخه پی‌دی‌اف روزنامه‌ها را منتشر می‌کنند یا برخی سایت‌ها اخبار روز را منعکس می‌کنند؛ درحالی که در نسخه آنلاین روزنامه، می‌توان از ابزار فیلم و عکس استفاده و گزارش‌های تصویری را منتشر کرد، به جای اینکه دوباره بر متن تمرکز شود. همواره تلاشم بر این بوده که در نسخه آنلاین روزنامه‌ ارزش افزوده تصویری برای ارائه مطالب و مصاحبه‌ها ایجاد شود. این هدف شاید در شرایط فعلی و آینده نزدیک محقق شود و بتوان روزنامه‌ای تصویری منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در پی مشکل کمبود کاغذ در ماه‌های اخیر که گریبان بسیاری از روزنامه‌های کشور را هم گرفت، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هفتم اسفند ماه از کاهش ۴٩ درصدی ظرفیت تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر خبر داد و اعلام کرد: با کاهش ظرفیت تولید در کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر مواجه هستیم و نیاز این بخش از طریق واردات تامین شده است.

پایان پیام

کد خبر : 84436 ساعت خبر : 11:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84436
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات