افزایش گونه‌های جانوری در خراسان جنوبی

افزایش گونه‌های جانوری در خراسان جنوبی

۴ هزار و ۷۷۷ عدد گونه‌های شاخص جانوری شامل آهو، کل وبز، قوچ ومیش و جبیر در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی سرشماری شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از روابط عمومی محیط زیست خراسان جنوبی، پرویز آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی  با اشاره به  انجام سرشماری پاییزه حیات وحش خراسان جنوبی گفت: در آخرین سرشماری انجام شده در خصوص گونه های شاخص حیات وحش استان۴ هزار و ۷۷۷ عدد از گونه های جانوری شامل کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در سال جاری مشاهده و آمار برداری شده است.

وی افزود: این تعداد از گونه های شاخص جانوری شامل ۲ هزار و ۵۲۶ قوچ و میش ،۲ هزار و هفده کل و بز ، ۱۱۳ آهو و ۱۲۱ جبیر  است که به صورت مشاهده مستقیم سرشماری شده است.

آرامنش تاکید کرد: درسال جاری گونه های شاخص جانوری شامل  آهو، کل و بز و جبیر علی رغم تشدید شرایط خشکسالی در مجموع نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.

خراسان سرزمینی است که از غرب از دامغان و سبزوار آغاز می‌شود، و در شرق تا بلخ و رود جیحون کشیده شده‌است. از جنوب، تا شمال سیستان و غزنی و از شمال، به بخارا می‌رسد.

افزایش گونه‌های جانوری در خراسان جنوبی

خراسان بزرگ شامل چهار بخش بوده‌است و هر بخش به نام فرمانروای آنجا مشهور بوده‌است. هر کدام از این چهار بخش را یک رب یا ربع می‌نامیده‌اند و دربردارنده رب‌های زیر بوده‌است:

ربع ابرشهر با مرکزیت شهر نیشاپور
ربع مرو
ربع هرات (دربرگیرندهٔ بادغیس و غور و فراه)، بلخ (به‌شمول شبرغان، جوزجان و اندخوی و فاریاب و و بامیان). مرکز فرماندهی نواحی یادشده نیشابور و زمانی هم بلخ بود.
ربع بلخ که شامل کهندژ (قندوز)، سمنگان، بغلان (بغولانگو)، تخارستان و بدخشان می‌شده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 83981 ساعت خبر : 6:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=83981
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات