دفترچه بیمه در جعبه ابزار

پایگاه خبری گلونی، بیتا اسماعیلی: یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان خانه‌تکانی است که معمولا قبل از سال جدید انجام می‌شود، ولی این سنت کمی دستخوش تغییر شده است. مثلا یک زمانی رسم بر این بود که قالی را برمی‌داشتند می‌بردند توی کوچه خاکش را می‌کردند در حلق مردم یا قالی را می‌بردند بالا پشت بام و شروع می‌کردند به سابیدن قالی با پارو. معمولا پسر خانواده مسئولیت پارو را به عهده می‌گرفت و باید آنقدر پارو می‌زد که تاروپود قالی معلوم می‌شد.

درواقع پارو در آن زمان نقش سیم‌کش را در باشگاه ایفا می‌کرد ولی هر چه پیش رفتیم خانه‌تکانی هم دستخوش تغییر شد. الان وضعیت به این صورت است که یک روز که درخانه را باز می‌کنی می‌بنی درخانه هیچ وسیله‌ای نیست اول فکر می‌کنی دزد آمده و وسائل مورد نیازش را برده است. بعد متوجه می‌شوی خانم خانه، خانه را برایت حسابی تکانده و اسمش را گذاشته فنگ‌شویی.

به هر حال کافیست یک کلمه مُد شود و همه مردم که تا دیروز اصلا آن کلمه را نشنیده بودند شروع کنند استفاده کردن از آن کلمه. مثلا یک جایی نوشته وسائل کهنه خود را دور بریزید و بگذارید انرژی‌های نو به خانه بیاید. کسی که تا دیروز کلمه انرژی برایش به معنی شوفاژ و گاز بوده حالا لباسی که چند بار پوشیده را دور می‌اندازد چون معتقد است در ان انرژی‌های منفی درجریان است.

البته خانه‌تکانی مزیت‌هایی هم دارد چون معمولا هر چیزی که گم کردی را پیدا می‌کنی. کافیست کل سال دنبال یک لنگه از جورابت بگردی بعد موقع خانه‌تکانی متوجه می‌شوی که زیر دبه آبغوره بوده است. یا دنبال دفترچه بیمه‌ات یک سال بگردی بعد متوجه شوی که در جعبه ابزارت بوده است و موقعی که داشتی شیردستشویی را درست می‌کردی اشتباهی دفترچه را که روی میز بوده است گذاشته‌ای توی جعبه و آچار فرانسه را گذاشته‌ای توی کشو! به هرحال از این اتفاق‌ها پیش می‌آید و خانه‌تکانی را برای همین روزها گذاشته‌اند.

درست است که خانه‌تکانی رسم پسندیده‌ای است، ولی به شرطی که فقط لوازم بیهوده را دور بریزیم نه هر چیزی که دم دستمان آمد از گاز بگیر تا کمد و مبلمان اینطوری به‌جای خانه‌تکانی فقط جیب‌تکانی می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 85697 ساعت خبر : 8:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=85697
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات