زنجان شهر جذابی که جدی گرفته نشده است

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: دنبال مقصدی برای یک سفر یک تا دوروزه بودم. مقصدی، با جاده‌ای ایمن که نسبتاً نزدیک تهران باشد. زنجان را انتخاب کردم چون جاذبه‌های تاریخی زیادی برای دیدن دارد.

شهری با قدمت؛ که تاریخ آن به هزاره‌های قبل و دوره پارینه سنگی، برمی‌گردد. کافی است به «موزه باستان‌شناسی زنجان» (عمارت ذوالفقاری) سر‌بزنید. بسیاری از آثاری که آنجا می‌بینید، متعلق به عصر آهن، دوره زمانی ۵۵۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، هستند. اگر به زنجان سفر کردید،

حتماً به «موزه مردان نمکی» بروید. جمع مومیاهای ایرانی در این موزه، جمع است و با دیدنشان و شنیدن ماجرای رازآلود آنها شگفت‌زده خواهید شد.

«مسجد و مدرسه جامع» با آن گنبد فیروزه‌ای اش در قلب شهر، خودنمایی می‌کند به عنوان یک مکان دیدنی، می‌تواند توجه شما را به خودش جلب کند.

موزه‌گردی جذاب است

شاید فکر کنید تماشای موزه، فقط برای موزه‌گردهای حرفه‌ای جذابیت دارد. اما این جاذبه برای همه می‌تواند وجود داشته باشد. درصورتی‌که از راهنمای موزه بخواهید درباره آثار برایتان توضیح بدهد. اگر با نگاه پرسشگر، به آثار نگاه کنید و سؤال‌های ذهنتان را بی‌جواب نگذارید، موزه گردی به‌جای اینکه کسالت‌بار باشد، شما را به وجد می‌آورد.

با یکی از کارشناسان موزه صحبت کردم. به اعتقاد ایشان، زنجان پتانسیل‌های گردشگری زیادی دارد که می‌تواند تبدیل به یک مقصد دیدنی برای گردشگران شود. اما بااین‌حال، فعلاً بیشتر محل گذر است تا یک مقصد. به گفته این کارشناس، «جاهایی در زنجان هست که اگر پول هم بکارند، به بار می‌نشیند اما کسی به آن اهمیت نمی‌دهد. چون تخصص و تمایلی ندارند».

مردم درباره «گنبد سلطانیه» و «غار کتله خور» می‌گفتند «اگر اینجا را نبینی، از دستت رفته». البته برای دیدن این دو جاذبه تاریخ طبیعی، که از شهر فاصله‌دارند، باید زمان بیشتری داشته باشید. اگر به «بازار قیصریه» رفتید، به کاروانسراها و مساجد آن سر بزنید تا از تماشای معماری‌شان لذت ببرید.

با تماشای بافت قدیمی «رختشویخانه»، با آن بوی نم و فضای خاصش، می‌توانید سفر به زمان گذشته را تجربه کنید و به سال ۱۳۰۷ بروید. قبل از ورودم به این بنای تاریخی، محوطه اطرافش توجهم را جلب کرد. باوجود موزه مردم‌شناسی رختشویخانه، بازارچه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی، نگارخانه پهلوان رضا و شربتخانه، در یک محدوده، اما در حوالی‌شان مخروبه‌هایی دیده می‌شد که به حال خودشان رهاشده بودند.

اولین شهردار زنجان، رختشویخانه را ساخت تا زنان بتوانند با امنیت لباس بشویند اما چرا شهردار امروز زنجان، به زیبایی بصری یک منطقه تاریخی، اهمیت نمی‌دهد؟ چرا میراث فرهنگی زنجان، نسبت به این منطقه ارزشمند، بی‌تفاوت است؟


 

زنجان زیباست

بعد از گشت‌وگذار یک‌روزه در شهر، زنجان اینطور در ذهنم تداعی شد:

«شهری پر از ظرفیت‌های گردشگری که متأسفانه جدی گرفته نشده». توسعه گردشگری، جذب توریست، درآمدزایی از راه گردشگری، فقط کار سازمان‌های متولی آن نیست. باید خود مردم هم به شهرشان احساس تعلق کنند و برایشان مهم باشد که شهرشان دیده شود. با جوان‌های پر ایده، فعال و علاقه‌مندی در حوزه گردشگری صحبت کردم و به اعتقادشان، برخی مسئولان به‌جای باز کردن مسیر برای علاقه‌مندان این عرصه، بیشتر سنگ‌اندازی می‌کنند و ترجیح می‌دهند سلیقه‌ای عمل کنند تا تخصصی.

پایان پیام

کد خبر : 86468 ساعت خبر : 12:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=86468
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات