فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

این روزها تعداد برنامه‌های گفت‌وگو محوری که با حضور یک مهمان از میان چهره‌های مختلف هنری، ورزشی و … روی آنتن می‌روند کم نیستند و همه آنها هم تلاش می‌کنند با دعوت از مهمانانی که کمتر در قاب تلویزیون حاضر شده‌اند و در نتیجه حرف جدیدتری برای بیننده تلویزیون دارند، بر جذابیت خود بیفزایند؛ اما اینکه از این حجم بالا، چند درصد از برنامه‌های گفت‌وگو محور سیما توانسته‌اند در هدف خود موفق باشند، پرسشی است که یافتن پاسخ آن، تنها در نقد کارشناسان و البته مخاطبان عادی امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «من و شما» از جمله برنامه‌های گفت‌وگو محوری است که تنها چند ماه از پخش آن می‌گذرد اما به‌رغم پخش از شبکه شما، در این مدت با رویکرد نسبتا چالشی‌ که در مقایسه با برخی دیگر از برنامه‌هایی با ساختار مشابه دارد، توانسته گفت‌وگوهای متفاوتی را با هنرمندان رقم بزند و در نتیجه دیده شود.

خبرنگار ایسنا عصر یک روز کاری برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه «من و شما» به استودیو پرس‌تی‌وی ـ محل ضبط برنامه ـ رفته است و روایتی که در ادامه می‌خوانید گزارشی از پشت صحنه این برنامه است.

فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

استودیوی پرس‌ تی‌وی در ساختمان این شبکه خبری واقع شده است و در طبقه هم‌کف قرار دارد. این استودیو شامل چند اتاق است که یکی از اتاق‌ها محل ضبط و پخش برنامه «من و شما»ست.

با عبور از اتاق فرمان برنامه که تعداد زیادی از عوامل پشت صحنه در آن جا مشغول کار هستند به استودیوی پخش می‌رسیم. آنجا سه دوربین برای تصویربرداری و چهار نمایشگر وجود دارد. دکور برنامه به رنگ سفید و به شکل ساده ساخته شده و نمایشگرهایی در دکور برنامه نصب شده‌اند.

در همین زمان آرش ظلی‌پور، مجری برنامه وارد استودیو می‌شود و دقایقی قبل از روی آنتن رفتن برنامه با دنیا خمامی، نویسنده درباره محتوای صحبت‌هایش با مهمانان، هماهنگی انجام می‌دهد و بعد از اتمام این صحبت‌ها، خود به تنهایی سوالاتی که باید از مهمانان بپرسد را مرور می‌کند.

دقایقی قبل از آغاز برنامه، تصویربردار و صدابردار در حال تنظیم نور و تست صدا هستند؛ ظلی‌پور از عوامل پشت صحنه می‌پرسد، هنگامی که برنامه روی آنتن می‌رود، از کدام طرف به برنامه وارد شوم؟ و هر کدام از آن‌ها نظر خود را می‌گویند.

فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

۳۰ ثانیه قبل از شروع برنامه، در حالی که تیتراژ با صدای بهنام بانی در لوکیشن شنیده می‌شود، مجری همراه با حرکت آرام دوربین وارد دکور می‌شود و اینگونه است که «من و شما» ساعت ۱۴:۰۳ دقیقه به روی آنتن می‌رود.

آرش ظلی‌پور برنامه را همانند همیشه با نام یک شهید آغاز می‌کند و همزمان عکس او را به بینندگان نشان می‌دهد.

پس از این آیتم، میان برنامه‌ای پخش می‌شود. این توقف فرصتی است تا هادی قندی، تهیه‌کننده با آرش ظلی‌پور هماهنگی‌های آخر را انجام دهند و مجری هم یک بار دیگر حرف‌هایش را مرور کند. سرانجام چند ثانیه قبل از شروع مجدد برنامه، تصویربردار به او می‌گوید که کدام قسمت دکور بایستد و با گفتن عبارت «آماده باش»، من و شما یک بار دیگر روی آنتن می‌رود.

آرش ظلی‌پور در ابتدای آیتم جدید، ۱۰ ثانیه نفسش را حبس می‌کند و از مردم هم می‌خواهد این کار را انجام دهند. او در توضیح این عمل می‌گوید، کاش می‌شد کانتینر کانتینر به خوزستان هوا فرستاد و در ادامه، برنامه را به مردم خوزستان تقدیم می‌کند.

پخش میان‌برنامه‌ای با آهنگ‌های شاد محلی، فضای برنامه را تلطیف می‌کند و در شروع مجدد، «من و شما» میزبان پانته‌آ بهرام، بازیگری است که چند سال است به ندرت در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شده است. بهرام داخل استودیو می‌شود و در کنار عوامل دیگر برنامه، در پشت صحنه می‌ایستد.

پانته‌آ بهرام ـ در برنامه «من و شما»

سپس ظلی‌پور بهرام را چنین معرفی می‌کند، «مهمان درجه یکی داریم که بعد از چند سال در برنامه‌ای حاضر شده است.»

در ادامه قسمتی از کارهای سینمایی و تلویزیونی پانته‌آ بهرام را نمایش می‌دهند تا او به برنامه وارد شود. پانته‌آ بهرام روی صندلی می‌نشیند و عکاس همزمان عکس می‌گیرد.

برنامه روی آنتن می‌رود و ظلی‌پور با مکث می‌گوید، «… خانم بهرام» و پانته‌آ بهرام به طنز می‌گوید «نکند می‌خواستی بگویی آ بهرام؛ چون بعضی‌ها می‌گویند!» و هر دو می‌خندند.

گفت‌وگوی آن دو آغاز می‌شود و در بخشی از گفت‌وگو پانته‌آ بهرام به پیشنهاد مهران مدیری برای بازی در دو تولید تلویزیونی اشاره می‌کند و می‌گوید: «مهران مدیری عزیز برای یکی دو تا از تولیدات تلویزیونی خود از من دعوت به همکاری کردند و وسوسه جذابی هم بود چون کارهای ایشان همیشه پرمخاطب بود اما احساس خطر در من باعث شد نپذیرم و برای همین ایشان دیگر از من دعوت نکردند.»

همچنین پانته آبهرام درباره اولین حضور خود مقابل دوربین و در فیلم سینمایی «هامون»، با بغض و احساس از گلاب آدینه یاد می‌کند: «من هنرجوی خانم گلاب آدینه بودم. یکی از مشق‌های کلاسی ما این بود که خانم آدینه به دو سه تا از ما گفتند که وقتش است بروید و پشت صحنه ساخت یک کار حرفه‌ای را ببینید و ما را معرفی کردند. ما پشت صحنه «هامون» رفتیم و آقای مهرجویی بعد از مدتی گفتند: می‌آیی در این سکانس از جلوی دوربین رد شوی و من با افتخار پذیرفتم. بعد از سال‌ها که برای بازی در طهران ـ تهران با من تماس گرفتند ایشان این مساله را به یاد نداشتند و من برایشان تعریف کردم.»

در پایان گفت‌وگو بهرام می‌گوید دلم می‌خواهد نقش یک فضانورد را هم بازی کنم و مجری پاسخ می‌دهد بروید خوزستان هوا هم نیست. پانته‌آ بهرام عنوان می‌کند اگر بخواهیم به این فضا وارد شویم، گفت‌وگو تلخ می‌شود.

فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

گفت‌وگوی ظلی‌پور با پانته‌آ بهرام بیش از نیم ساعت به طول می‌انجامد و ظلی‌پور در هنگام اهدای تندیس برنامه به او، بابت حمایت نکردن از سلامت بازیگران سر صحنه کارها انتقاد می‌کند.
بعد از تمام شدن گفت‌وگوی بهرام، عوامل برنامه در استودیو با او عکس یادگاری می‌گیرند.

حمید عسکری در من و شما

مهمان بعدی «من و شما» حمید عسکری ـ خواننده ـ است که گفت‌وگوی آرش ظلی‌پور با او، با موضوعی درباره فضای موسیقی و وضعیت کنسرت‌ها از گذشته تا امروز شروع می‌شود.

در بخش بعدی برنامه عکس‌هایی از رضا صادقی، امیرحسین رستمی، بنیامین بهادری، حامد همایون، گلزار، فریدون جیرانی، سحر قریشی، پژمان جمشیدی، در نمایشگر نشان داده می‌شود و مجری از مهمانش می‌خواهد که نظرش را درباره هر کدام بگوید.

در فواصل هر آیتم، یکی از عوامل «من و شما» دوربین به دست با آرش ظلی‌پور همراه می‌شود و با او گفت‌وگو می‌کند تا ضمن ضبط بخش‌های پشت صحنه، آنها را برای پخش در قسمت بعدی آماده کند.

برنامه سرانجام ساعت ۱۶:۰۵ دقیقه با پخش تیتراژ به پایان می‌رسد و عوامل برنامه با حمید عسکری هم عکس یادگاری می‌گیرند.

***

فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

در پایان برنامه فرصتی برای گفت‌وگو با آرش ظلی‌پور دست می‌دهد.

او به تفاوت برنامه «من و شما» اشاره می‌کند و می‌گوید: من دو برنامه دیگر را در فضایی که مهمانان سلبریتی می‌آیند تجربه کرده‌ام. در واقع من همان مجری هستم اما گفت‌وگوهایی که در این برنامه انجام می‌دهم با دو برنامه قبل متفاوت است. در حقیقت هدف‌گذاری سازنده برنامه، تهیه‌کننده و اتاق فکر برنامه متفاوت بود و ما از روز اول به این نتیجه رسیدیم و قرار شد که یک گفت‌وگوی سخت و چالشی با مهمانان برنامه داشته باشیم. در واقع این نوع برنامه را در سال‌های اخیر کمتر در تلویزیون شاهد بودیم. به نظرم بخشی از دلیل آن به فضای فرهنگی و مدل زندگی ایرانی ما برمی‌گردد. به این معنی که بسته عمل می‌کنیم و بسیاری از مطالب را نمی‌گوییم اما با ورود فضای مجازی این اتفاق افتاد و چه بهتر است که در تلویزیون چنین گفت‌وگوهایی را داشته باشیم.

پشت صحنه من و شما

او ادامه می‌دهد: به نظرم تنها برنامه «شب شیشه‌ای»‌ رضا رشیدپور بود که گفت‌وگوی چالشی با مهمانان داشت و این برنامه پربیننده بود و بسیاری از افراد هنوز این برنامه را در یاد دارند. برنامه «من و شما» نیز دومین برنامه‌ای است که در این فضا قرار دارد. در واقع رویکرد برنامه به دلیل تصمیم عوامل بود و تنها به من ارتباط نداشت اما من یک خصیصه درونی داشتم که هادی قندی توانست آن را تا حدی پرورش دهد. من سال‌ها روزنامه‌نگار بودم و یک خصیصه ژورنالیستی در من وجود داشت یعنی کند وکاو و جست‌وجو کردن در زندگی افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کنم. این مساله باعث شد که پله پله اتفاقات بهتری بیفتد.

ظلی‌پور در پاسخ به این پرسش که مهمانان چگونه برای حضور در برنامه اعتماد می‌کنند، اظهار می‌کند: تأثیر هادی قندی است به دلیل اینکه او در برنامه «زنده‌رود» و «خوشا شیراز» هم تهیه‌کننده بود و مهمانانی که در برنامه من و شما می‌آیند از سال‌های قبل آقای قندی را می‌شناسند؛ در واقع تهیه‌کننده پیش آن‌ها اعتبار دارد؛ البته شبکه شما در حال حاضر اعتبار پیدا کرده است. به نظرم شبکه شما به سبب برنامه «من و شما» بیشتر برای مردم جا افتاد و دیده شد مانند شبکه نسیم که به سبب برنامه «خندوانه»‌ معروف شد. البته اگر شبکه شما کمتر دیده می‌شد به خاطر این نبود که برنامه خوبی نداشت بلکه رویکرد و سیاست شبکه متفاوت بوده است اما حالا تصمیم گرفته‌اند و به نظرم انتخاب مناسبی کردند. بهترین انتخاب آن‌ها هادی قندی بود که سال‌ها تجربه دارد و در فضای سینما و تلویزیون اعتبار کسب کرده است؛ بنابراین می‌تواند مهمان‌های درجه یک را به برنامه دعوت کند تا یک گفت‌وگوی خوب داشته باشیم که بیننده آن را دوست داشته باشد و شبکه شما را دنبال کند.

پشت صحنه من و شما

این مجری در پاسخ به این پرسش که آیا خط قرمزهای برنامه «من و شما» از دیگر برنامه‌های گفت‌وگو محور کمتر است، اظهار می‌کند: تعدادی از خط قرمزها را خودمان می‌سازیم. یعنی ما بسیاری اوقات خودسانسوری می‌کنیم. در صورتی که تلویزیون به ما نمی‌گوید که فلان حرف را نزن. خودمان دور خود حصار کشیده‌ایم و فکر می‌کنیم این حرف‌ها را نباید بگوییم. در برنامه «من و شما» مهمانان درباره اتفاقات پیرامون و افراد دیگر نظر می‌دهند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این برنامه می‌تواند یک الگو و اتفاق خوب باشد که دیگران آن را پیگیری کنند. گاهی خودمان در برنامه سانسور می‌کنیم و نمی‌گذاریم مهمانان ما حرف بزنند به دلیل اینکه فکر می‌کنیم اگر سوالی را بپرسیم چه مطلبی را می‌خواهند بگویند.

فقط ۱۰ ثانیه نفس نکشید!

آرش ظلی‌پور درباره مدیران شبکه شما اظهار می‌کند:‌ مدیران بسیار همراه و حامی ما بوده‌اند؛ در واقع آقای دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما، آقای قاسمی، مدیر شبکه شما و آقای کاویانی، قائم مقام شبکه شما ما را حمایت کرده‌اند. گاهی ممکن است برنامه‌ای را بسازیم و در شبکه‌ای پخش شود که سنگ جلوی پایت بیندازند و تو خسته شوی اما تیم بزرگ برنامه ما همدیگر را حمایت می‌کنند. گاهی مدیران نظراتی داده‌اند که قطعا درست بوده و ما نیز از آن نظر در برنامه استفاده کرده‌ایم یا بسیاری از مطالب را به ما گوشزد کرده‌اند که از مسیر خارج نشویم؛ البته مشکلی تا به امروز نبوده و ایرادی از برنامه نگرفته‌اند.

این مجری تلویزیون به شخصیت معاون امور استان‌های صدا وسیما اشاره و اظهار می‌کند: علی دارابی ایده برنامه‌سازی دارد و زمانی که با او حرف می‌زنی تکلیف تو مشخص است و تا ته حرفت را می‌خواند. او می‌داند که کجای کار ضعف و قوت داری و چه زمانی باید کمک کند. او با این شخصیت، ریسک بالایی هم دارد و به نظرم خروجی این نوع رفتار برنامه «من و شما» شده که مخاطبان بسیاری دارد.
آرش ظلی‌پور به برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون اشاره و بیان می‌کند: من نمی‌دانم که چند برنامه گفت‌وگومحور در تلویزیون وجود دارد اما رویکرد برنامه‌ها با هم متفاوت است. برای مثال زمانی که آقای ارجمند در برنامه ما حضور پیدا کرد در صحبتی که داشتیم گفت آقای مدیری من را به برنامه دورهمی دعوت کرده اما من نرفتم به دلیل اینکه رویکرد گفت‌وگو متفاوت است. همچنین در صحبتی که با خانم بهرام داشتم، گفتند که من را به برنامه «دورهمی» دعوت کردند اما مدل من به این شکل نیست که در فضای برنامه دورهمی حضور داشته باشم. برنامه گفت‌وگو محور داریم اما برنامه‌ای که شبیه به «من و شما» در تلویزیون باشد، وجود ندارد. به همین دلیل وقتی با مهمانان هماهنگ می‌کنیم آن‌ها می‌دانند که از برنامه چه می‌خواهند و زمانی که قبول می‌کنند یعنی برنامه را می‌شناسد.

***

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 85155 ساعت خبر : 1:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=85155
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات