لالایی لری روله نازارم+رادیو گلونی

لالایی‌ها بخش مهمی از فرهنگ شفاهی اقوام مختلف ایرانی هستند. در روزگاری نه چندان دور، مادرها لالایی‌های بسیاری از حفظ بودند. بچه‌ها تا لالایی نمی‌شنیدند، خوابشان نمی‌برد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، لالایی‌ها در گوشه و کنار کشور ایران بخشی از گنجینه عظیم فرهنگی ما هستند که متاسفانه بخش مهمی از آنها فراموش شده است. امروزه تعداد کسانی که برای کودکانشان لالایی آن هم با گویش محلی می‌خوانند بسیار کم شده است. نه اینکه نباشد، هست اما کم است. لالایی‌ها از یک سو از شعر و ادبیات پایه می‌گیرند و از یک سو ریشه در موسیقی دارند. لالایی‌ها فصل به هم رسیدن شعر و موسیقی در میان اقوام ایرانی هستند. لالایی‌ها زیباترین و مادرانه‌ترین افراد عواطف انسانی را منتقل می‌کنند.

 اشعاری که در لالایی‌ها از نسل‌های گذشته به نسل‌های دیگر منتقل شده است در طول سالیان و شاید قرن‌ها به‌وجود آمده‌اند. امروز بسیاری از این لالایی‌ها مکتوب شده‌اند و حتی برخی از لالایی‌های محلی و مقامی ما به صورت سی‌دی هم درآمده‌اند. اما همچنان در خانه‌ها از این دارایی‌های فرهنگی استفاده نمی‌شود و شاید رد آن را فقط در میان روستاهای دوردست و در میان سیاه چادر عشایر می‌توان پیدا کرد.

 متاسفانه امروز اغلب مادران با بچه‌هایشان به زبان‌های ایرانی و گویش‌های محلی صحبت نمی‌کنند و لالایی محلی برای آنها نمی‌خوانند. امروزه بسیاری از مادران حتی خود نمی‌توانند آنطور که باید به گویش محلی صحبت کنند و این لالایی‌ها و این سرمایه‌های عظیم که موسیقی و ملودی‌های بی‌نظیری دارند رو به فراموشی می‌رود.

ما در روز جهانی زبان مادری یک لالایی لری برای شما انتخاب کرده‌ایم تا بشنوید شاید دلتان خواست یکبار برای کودکتان لالایی لری بخوانید تا او از کودکی خاطرات خوش‌تر و بهتری داشته باشد.

 لالایی‌های لری یکی از گنجینه‌های فرهنگ مردم در لرستان و استان‌های لرنشین است. لالایی‌هایی به غایت ظریف و لطیف.

 این لالایی را در رادیو گلونی بشنوید:

لالایی لری ـ اثر شهرزاد معینی ـ آلبوم «لالایی (حسین حمیدی)» ـ ناشر: آوای باربد

دانلود کنید

پایان پیام

کد خبر : 82638 ساعت خبر : 2:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82638
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات