ماجرای کلنگ‌زنی در قبرستان امام زاده عبدالله+فیلم

این روزها قبرستان امام زاده عبدالله دستخوش اتفاقات زیادی شده است. قبرستانی که بقعه داخلی آن به دوره صفوی باز می‌گردد و آرامگاه‌های خانوادگی این گورستان به سبک معماری  دوره قاجار، پهلوی اول ودوم ساخته شده است.

پایگاه خبری گلونی، بیتا اسماعیلی: کلنگ در کشور ما یک ابراز بسیار پُر استفاده است.که برای پیشبرد پروژه های عمرانی کشور به شدت لازم است. یعنی تا یک مسئول کلنگ را در زمین  می‌ کوبد  یادش می‌افتد که یک پروژه به مهندس ناظر، ارزیابی محیط زیست، مهندس سازه و یک پلن برنامه‌ریزی شده برای ساخته شدن نیازمند است برای همین کلنگ را همانجا ول می‌کند و می‌رود برای مراسم کلنگ‌زنی بعدی.

از آنجایی که سازندگی نیازمند به برنامه‌ریزی است پس بهتر است کلنگ را برداریم و بیافتیم به جان مکان‌های تاریخی کشور که هم باصرفه‌تر است و هم اقتصادی‌تر؛ مثلا یک روز خانه نیما را بکنیم سفره‌خانه یا خانه بنان را با خاک ویران کنیم بعد اعلام کنیم که قرار بوده موزه شود ولی کلنگ خودش نیمه شب راه افتاده و رفته خانه را خراب کرده است.

از محل‌هایی که تاکنون تخریب شده‌اند می‌توان به آتشکده سنگی مربوط به دوره ساسانیان، چاه مرتاض علی، کاخ سلطنت‌آباد، حمام باغ‌الله، کلیسای کرمان، محوطه مقدس مربوط به دوره هخامنشی، حجاری‌های برم دلک مربوط به دوره ساسانیان است و …… اشاره کرد که به طور کامل تخریب شده‌اند.

از این اتفاقات در کشور کم اتفاق نمی‌افتد و اکثر این خرابی‌ها در نیمه شب که همه خوابند اتفاق می‌افتد یعنی ممکن است شما فردا بیدار شوی ببینی آرامگاه سعدی را با خاک یکسان کرده‌اند و یک بنر در محل نصب کرده‌اند که قرار است بزودی یک آرامگاه جدید برای سعدی دراین محل افتتاح شود تاریخ مراسم کلنگ‌زنی در سامانه کلنگ دات کام به زودی اعلام می‌شود.

قبرستان امام زاده عبدالله چرا تخریب شد؟

این روزها امام زاده عبدالله دستخوش اتفاقات زیادی شده است. گورستانی که بقعه داخلی آن به دوره صفوی باز می‌گردد و آرامگاه‌های خانوادگی این گورستان به سبک معماری  دوره قاجار، پهلوی اول ودوم ساخته شده است. جایی که چهره‌های برجسته هنری وفرهنگی از توران میرهادی استاد ادبیات کودکان نویسنده وکارشناس آموزش وپروش گرفته تا وحید دستگردی یکی از شاعران و سخنوران کشور، صادق سرمد، یدالله سحابی، علی اکبر شهنازی موسیقی‌دان ونوازنده سرشناس تار و و.. در آن به خواب ابدی رفته‌اند. ولی اداره اوقاف با اجرای طرح بازسازی امام زاده عبدالله اقدام به خرابی کلیه قبرهای این گورستان نموده است.

ماجرا وقتی رسانه ای شد که آقای ارژنگ امیرفضلی یکی از بازیگران کشورمان به این قبرستان امام زاده برای سر زدن به مزار پدرشان رفته و متوجه شده بود که تمام سنگ قبرها کنده شده است. در فیلمی که از او در فضای مجازی منتشر شده است، او اعتراض خود را این طور بیان می‌کند؛ «این‌جا امامزاده عبدالله است، تمام سنگ‌قبرها را کنده‌اند و هیچ چیزی نیست، نمی‌دانم پدرم را کجا چال کرده‌اند.

گفتند که گویا از حدود دو ماه قبل این‌جا بنر زده‌اند که می‌خواهند بِکَنند و کف را یک دست کنند.  از نظر کسانی که این کار را کرده‌اند، صددرصد طرحِ بازسازی و نوسازی است، اما از نظر من تعرض است. مثل این‌که عید بروی مسافرت و برگردی بیایی، ببینی کل کوچه را خراب کرده‌اند که همه را یک دست کنند، مگر قبرها صاحب نداشته‌اند؟ خیلی ممنونم، تشکر می‌کنم، کار ما خنداندن دیگران و کار دیگران گریاندن ماست..»

پاسخ اوقاف به آقای امیرفضلی

پاسخی که اداره اوقاف به آقای امیرفضلی داده است این است که :«شما وقتی متوفای خود را در امامزاده دفن می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که امامزاده در طی سال‌های آینده توسعه پیدا نکند، به همین منظور ما در پایین برگه تدفین، از خانواده متوفا تعهدی گرفته‌ایم که با طرح توسعه اطراف امامزاده و قبرستان، سنگ قبر آنها تخریب و سنگی جدید برایشان درنظر گرفته شود».رئیس اداره اوقاف شهرری با تاکید بر اینکه تغییرات امامزاده عبدالله (ع) در راستای طرح توسعه این بقعه متبرکه است، ادامه داد: «همه مراحل نقاشی، عکاسی و نقشه‌برداری های قبور به طور کامل انجام شده است و جای هیچ نگرانی نیست.»و این مسئله به همین راحتی ختم به خیر شد و ما می‌رویم که در آینده شاهد تخریب بناهای دیگری باشیم واین نشان می‌دهد که در کشورما حتی مردگان هم یک خواب راحت ندارند.

پایان پیام

کد خبر : 83557 ساعت خبر : 3:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=83557
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات