مرگ دشت‌های همدان با تولد فروچاله‌ها+رادیو گلونی

پایگاه خبری گلونی، احمدرضا موسوی:  چپاول بی‌حدوحصر آب‌های زیرمینی بزرگترین فاجعه زیست محیطی را برای همدان به ارمغان آورده است. سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان از وجود ۲۴ فروچاله در دشت‌های استان به علت برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی خبر داد. دشت‌های همدان به دلیل افت زیاد منابع آب زیرزمینی همیشه با تهدید ایجاد فروچاله و افت زمین مواجه هستند.

ترازنامه منفی حجم سفره‌های زیرزمینی آب استان همدان ۲۲۴ میلیون مترمکعب است و به طور متوسط، سالانه ارتفاع سطح سفره‌های آب‌ زیرزمینی استان یک متر پایین آمده و این افت شدید سطح سفره‌های آب‌های زیرزمینی در ۲ دهه گذشته شتاب بیشتری گرفته است.

فروچاله‌ها در سراسر همدان

در ۲ دهه گذشته آب موجود در دشت کبودرآهنگ ۴۰ متر، همدان ۲۰ متر، رزن و قهاوند ۲۲ متر، ملایر ۲۴ متر، نهاوند ۱۲ متر، تویسرکان ۱۷ متر و اسدآباد ۲۳ متر افت داشته است. حدود ۲۴ فروچاله بزرگ در قهاوند و شهرستان کبودرآهنگ به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی ایجاد شده است که احیا سفره‌های از دست رفته بسیار مشکل و دور از ذهن به نظر می‌رسد.

پایین بودن بهره‌وری آب، استفاده سنتی و مکانیزه نبودن آبیاری و اتکاء بیش از حد بخش کشاورزی به آب‌های زیرزمینی به طور حتم افت سطح آب‌های زیرزمینی و ترازنامه منفی منابع آبی را در پی دارد.

با توجه به تداوم خشکسالی و تغییرات اقلیمی و کاهش منابع تجدیدپذیر در کشورمان به ویژه استان همدان، انتظار می‌رود با ترویج فرهنگ الگوی صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی، نظارت دقیق بر روش‌های آبیاری و الگوی کشت، انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از حفر مجدد آن‌ها، از مرگ تدریجی دشت‌های همدان و تولد فروچاله‌ها جلوگیری شود.

روایت احمدرضا موسوی را در این باره بشنوید:

پایان پیام

کد خبر : 84862 ساعت خبر : 8:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=84862
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات