هفدهمین نمایشگاه بی‌برنامه محیط‌ زیست برگزار شد

هفدهمین نمایشگاه بی‌برنامه محیط‌ زیست برگزار شد

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: نمایشگاه بین‌المللی محیط‌ زیست، در حالی دوره هفدهم خود را آغاز و تمام کرد که انجمن‌های محیط زیستی و پایگاه های خبری فعال در این حوزه، حضور نداشتند. به نظر می‌رسد متولیان این نمایشگاه، جایگاهی را برای تشکل‌ها در نظر نگرفتند. البته ناگفته نماند که امکان حضور برای انجمن‌ها، منوط به پرداخت هزینه غرفه‌ها بود. تشکل‌هایی که هرساله، میزبان مردم بودند. سال‌های قبل، حضور فعال انجمن‌ها کمک می‌کرد تا طیف وسیعی از مخاطبان، راهی نمایشگاه شوند و این رویداد محیط زیستی را جدی بگیرند.

هفدهمین نمایشگاه بی‌برنامه محیط‌ زیست برگزار شد

پیش‌تر، نمایشگاه محیط‌ زیست، فرصت مغتنمی بود تا دانش‌آموزان به همراه کادر آموزشی مدارس به نمایشگاه بیایند و با فعالیت‌های محیط زیستی، آشنا بشوند. این فرصت، آنقدر مغتنم و ارزشمند بود که هم فعالان محیط‌ زیست و هم مخاطبان، کیفور می‌شدند از هم‌صحبتی باهم. سؤال‌های مخاطبان، جواب داده می‌شد و به دلیل تعامل صمیمانه‌ای که بین آنها و فعالان این عرصه صورت می‌گرفت، درک مردم هم از فعالیت سمن‌ها، شفاف‌تر، دقیق‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت می‌شد. راستش هنوز بسیاری از مردم فکر می‌کنند انجمن‌های محیط زیستی، به حیوانات غذا می‌دهند یا زباله جمع می‌کنند و مشغول کارهای کم بازده مشابه هستند، اما نمایشگاه، این امکان را در اختیار سمن‌ها می‌گذاشت تا پروژه‌های شهری، ملی و بین‌المللی‌شان را معرفی کنند.

با تمام نقدهایی که به عملکرد تشکل‌ها در نمایشگاه‌های سال‌های قبل وارد بود اما بااین‌حال، می‌توانستند به عامه مردم نشان دهند که هنوز امیدهایی برای حفظ محیط‌ زیست، وجود دارد. می‌نویسم امید، بخوانید اکسیری که این روزها بیشتر از قبل به آن احتیاج داریم. باخبر شدن از فعالیت‌های مؤثر انجمن‌ها، کمک می‌کرد تا از تلخی خبرهای بدی که درباره محیط‌ زیست می‌شنویم، کاسته شود.

هفدهمین نمایشگاه محیط‌ زیست برنامه نداشت

حضور اداره‌های محیط‌ زیست استان‌های مختلف هم می‌توانست شرایط مناسبی را برای گفتگو با مخاطب فراهم کند اما تا جایی که مطلع شدم، از میان تمام آنها فقط سه شهر ایلام، هرمزگان و فارس حضور داشتند. هفدهمین نمایشگاه محیط‌ زیست، برای تعامل با مخاطب عام، هیچ برنامه‌ای نداشت. شاید باورتان نشود، ولی به گفته خود غرفه‌داران، روز جمعه، بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به ‌روزهای قبل داشت. بااین‌حال، آنچه در نمایشگاه دیدم، خلوتی، بی‌رونقی و سکوت بود. اگر متولیان حفاظت از محیط‌زیست، واقعاً هدفشان حفاظت از محیط‌ زیست باشد باید بدانند با حذف مخاطب عام، هرگز نمی‌توانند به هدفشان برسند.

پایان پیام

کد خبر : 83581 ساعت خبر : 5:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=83581
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات