کلیسای زور زور پرستشگاهی در دل تاریخ و طبیعت

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: خداوند همه جا هست، اما در بعضی جا‌ها حضورش را بیشتر می‌توان حس کرد و او را زیباتر می‌توان دید. در بین سال‌های ۱۳۱۵_۱۳۱۴ میلادی «زکریا» اسقف اعظم کلیسای تاتائوس مقدس، به قصد ترویج و گسترش دین مسیحیت و مذهب کاتولیک، در شهرستان ماکوی استان آذربایجان غربی، پرستشگاهی بنا کرد که هنوز هم که هنوز است، سربلند ایستاده است و تسبیح خداوند را می‌گوید. کلیسای «زور زور» در دل امپراطوری تاریخ و طبیعت، در نزدیکی روستای بارون، در دامنه شیب تند کوه و در ساحل رودخانه زنگمار بنا شده است؛ در جایی با دورنمای زیبا و با ابهت از کوه‌های آرارات کوچک و بزرگ. دیدن این همه زیبایی نفس‌گیر است اما واقعی.

این کلیسای زیبا، در سال‌ ۱۳۶۷ هجری شمسی، به دلیل آب‌گیری سد بارون و به دلیل این‌که ممکن بود در عمق دریاچه پشت سد قرار بگیرد، به نقطه‌ای مرتفع‌تر در ۶۰۰ متری محل استقرار اصلی، به روی صفه‌ای منتقل گردید. این انتقال یک اتفاق مهم در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

این کلیسای تاریخی، بنایی کم حجم با طرحی صلیبی دارد و به لحاظ معماری مشابه دیگر آثار دیر‌های ارامنه است. جبهه داخلی آن دارای چهار طاق با قوس‌های بیضی شکل و چهار نور‌گیر کوچک در چهار ضلع و گنبدی به شکل عرقچین است. این بنا دربی فلزی دارد که روی آن با خط ارمنی نام آن همراه با تصویر یک صلیب نقش بسته است. در بازسازی این کلیسای ارزشمند، از سنگ‌های قدیمی بنا به بهترین شکل استفاده شده است و سنگ‌هایی که متعلق به بنای اصلی نبوده‌اند، با رنگ سفید متمایز شده‌اند.

کلیسای «زور زور» یکی از مراکز مهم و فرهنگی است که زیر نظر عالیجناب «هوانس یرز» اداره می‌شود. این کلیسای کوچک در سال ۲۰۰۸ با مجموعه کلیسا‌های آذربایجان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پایان پیام

کد خبر : 82724 ساعت خبر : 11:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82724
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات