آیا اشترانکوه پارک ملی می‌شود

آیا اشترانکوه پارک ملی می‌شود

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تبدیل منطقه حفاظت شده اشترانکوه را به پارک ملی مطالبه‎ای عمومی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مجید کیان‎پور با بیان اینکه احداث ژئوپارک ملی گهر_ اشترانکوه با جدیت تمام در حال پیگیری است، افزود: در جلسه با رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، پیشنهاد انجام یک مطالعه علمی و تهیه طرح تبدیل منطقه حفاظت شده اشترانکوه به پارک ملی ارائه شد.

وی با بیان اینکه اشترانکوه شرایط لازم برای تبدیل شدن به پارک ملی را دارد، اضافه کرد: در این جلسه خواستار از سرگیری مطالعات تفصیلی و ارائه گزارش جامع و نهایی طرح مذکور از سوی سازمان زمین‌شناسی کشور شدیم که مقرر شد با پیگیری دکتر لک هزینه مطالعات پروژه که حدود ۱۹۰میلیون تومان است تامین و به حساب این سازمان واریز شود.

آیا اشترانکوه پارک ملی می‌شود

اشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است.

اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه حفاظت‌شده وجود زیباترین دریاچه آب شیرین ایران است که سالانه گردشگرانی زیادی را میزبانی می‌کند و البته ظرفیت‌های موجود در منطقه پذیرای این حجم گردشگر نیست.

دریاچه گهر که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه واقع‌شده است.

این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است که طی سال‌های گذشته همواره احداث جاده برای دسترسی به این جاذبه محل مناقشه مسئولان و فعالان محیط زیست بوده است.

پایان پیام

کد خبر : 88435 ساعت خبر : 2:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88435
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بادرود فراوان به همتباران پایگاه خبری گلونی
در مطلب پیشخان روز ۲۱فروردین “آیا اشترانکوه پارک ملی می شود ؟” انجام و یا عدم اجرایی شدن چنین رویدادی بستگی کامل به کار کارشناسی توسط مراجع زیربط و بررسی نتایج آن توسط مجلس شورای اسلامی ،و خروجی نهایی آن دارد ،اما چنانچه به جمله پایانی مطلب شما یعنی عدم تخریب این بهشت ،به دلیل عدم وجود جاده دسترسی اعتماد کنیم ،و از سویی اولین الزام تبدیل این منطقه حفاظت شده به پارک ملی را اجرای جاده دسترسی بدانیم ،آنگاه باید امیدوار باشیم و بخواهیم ،پاسخ تیتر مطلب پیشخان روز “نه ” باشد .