حال و روز کتاب در سال عاشقی اقتصاد

مدیرعامل کتابشهر ایران سال ۱۳۹۷ را سال عاشقی اقتصاد خوانده و توصیه‌هایی را به کتاب‌فروش‌ها مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در یادداشت حامد شفیق با عنوان «حال و روز کتاب در سال عاشقی اقتصاد» که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:  شاید بتوان گفت که سال ١٣٩٧ متفاوت‌ترین سال اقتصادی در دهه ۹۰ خواهد بود. سالی سرشار از فرصت و تهدید، سالی آکنده از امید و دلواپسی، سالی که فعالان اقتصادی ممکن است تجربه‌های جدیدی از بهبود وضعیت اقتصادی داشته باشند و شاید هم روزهای سخت و دشواری داشته باشند.

اما به‌هر حال سال ٩٧، “سال تکروی اقتصادی” است و در پایان سال سخنان متفاوتی از سوداگران و کسبه می­‌شنویم، سخنانی که بعضا ناقض نظر همکاران و دوستان دیگر خواهد بود.

برای روشن شدن منظور از “سال تکروی اقتصادی”، ناگزیرم که بعضی موارد را اجمالا توضیح دهم:

اول این‌که شاخص­‌های اقتصادی در این سال لزوما مانند سال­‌های گذشته تغییر نکرده، به عنوان مثال افزایش تورم احتمالا با رونق اقتصادی نسبت معکوسی نخواهد داشت؛ به این معنا که ممکن است هر دو با هم افزایش یا کاهش پیدا کند.

دوم این‌که همین دو شاخص در طول سال سیر یکنواختی نخواهند داشت و هر فصل و بعضا هر ماه قصه­ خاص خود را داشته و بعضا متفاوت از ماه پیشین خواهد بود.

سوم کاهش محسوس تسلط دولت و تعیین‌کنندگی آن بر بازار، موجب افزایش اتفاقات پیش­‌بینی‌نشده، و در پی آن نوسانات غیرمنتظره شاخص‌ها خواهد بود.

چهارم، اخبار هشداردهنده از بانک­‌ها سیر صعودی داشته و بنگاه‌های مالی و اعتباری برای حل معضلات خود، احتمالا تصمیمات متفاوت­‌تری از گذشته خواهند گرفت که بعضا فرصت­‌های جدید و بعضا تهدیدهایی برای فعالان اقتصادی خواهد بود.

در مجموع اگر بخواهیم در سال ۹۷  رفتارهای اقتصاد را در یک جمله بیان کنیم، باید بگوییم اقتصاد در این سال عاشقی خواهد کرد، و رفتار مالیخولیایی و کاملا متناقضی از خود نشان خواهد داد و به قول مولانا:

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

روغن بادام خشکی می‌نمود

آن‌چه گفته شد همه و همه نشان‌دهنده­ آن است که در سال پیش رو  سرنوشت کاری هر یک از ما کتاب­‌فروشان بیش از گذشته به رفتارهای خود ما بستگی دارد و “فردمحور” است؛  فلذا سه توصیه­ مهم در این سال برای همکاران عزیز کتاب­‌فروش دارم:

“پرکاری”: به معنای حضور مستمر و مداوم در محل کار و رصد اتفاقات، به ویژه میزان خرید و تناسب آن با فروش و نظارت دائم بر رفتار کارمندان و اهمیت جدی به خواسته‌های مشتریان.

“نظم”: با تاکید جدی بر نظم مالی و کم کردن محسوس رسوب انبار، کاهش جدی سرقت از فروشگاه و در آخر نظارت دقیق بر فاکتورهای خرید و فروش، دقت در  تاریخ اسناد پرداختی و به‌طور خلاصه مانیتورینگ مستمر عملیات مالی.

“فرصت‌طلبی مثبت”:  با این توضیح که در سال جدید که سالی اقتصادمحور  است و سال کالای ایرانی هم نامگذاری شده، همه­ فعالیت­‌های اقتصادی لزوما رشد ندارند، اما پایانه­‌های فروش کتاب باید در یک کلمه چابک­تر شوند و با کاهش عملیات ناخواسته مانند هزینه‌های مخفی، عملیات و هزینه­‌ها را شسته و رفته­‌تر کنند.

در این رهگذر حتما پیشنهادهای جدید و خوبی به شما خواهد شد که لازم است با درایت، تدبیر و فرصت‌طلبی آن‌ها را جدی گرفته و مدیریت کنید. در آخر تاکید می­‌کنم امسال بهره­‌مندی از مشاور خوب، بهترین راهکار افزایش موفقیت خواهد بود.

کد خبر : 88523 ساعت خبر : 2:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88523
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات