علیرضا بیرانوند سنگربان زبان مادری

علیرضا بیرانوند یکی از همین افراد است. کسی که در برنامه‌های سراسری و پربیننده خندوانه و نود به زبان شیرین لکی آواز خواند.

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: حفظ فرهنگ لری بیش از هر چیز دیگری نیازمند کسانی است که به این فرهنگ و زبان ببالند و برای ماندگاریش تلاش کنند. نه فقط در مورد زبان لری بلکه گویش‌های دیگر هم برای بقا در این دنیایی که روز به روز بیش‌تر به سمت و سوی مدرنیته می‌رود به چنین افرادی نیاز دارند.

علیرضا بیرانوند یکی از همین افراد است. کسی که در برنامه‌های سراسری و پربیننده خندوانه و نود به زبان شیرین لکی آواز خواند. که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت. این که بیرانوند در این عرصه از موفقیت و شهرتش هنوز حواسش به فرهنگ لری و گویش‌های آن است جای تحسین دارد. استفاده از گویش‌ و لباس محلی و به اصطلاح تبلیغ و معرفی آن‌ها توسط مشاهیر به طبع تاثیر بیش‌تری از استفاده توسط مردم عادی خواهد داشت.

ورزشکاران و هنرمندان در هر جامعه تاثیر زیادی بر فرهنگ آن خواهند داشت و به نحوی الگو هستند. چه خوب است که بیرانوند یکی از این الگوهاست.

کسان دیگری از مشاهیر لرستان هستند که در عرصه‌های بین‌المللی فعالیت داشته‌اند و در هرکجایی که خودشان را معرفی کرده‌اند به اصالت خویش بالیده‌اند.

به روز شدن و تکامل به فراموشی پیشینه و اصالت‌مان نیست اتفاقا کسانی که به درستی معنا و مفهوم اصالت را دریافته‌اند بسیار بیش‌تر از دیگران برای حفظ زبان، لباس، فرهنگ و آیین نیاکان خود تلاش می‌کنند.

امروزه نسبت به سال‌های گذشته تعداد کمی از کودکان در لرستان به زبان لکی و لری صحبت می‌کنند. حتی عده‌ای هستند که استفاده از این زبان را برای فرزندانشان ممنوع می‌کنند و آن را یک جور عیب و عار می‌دانند. اگر با این اندیشه به فرهنگ و زبان اجدادی‌مان نگاه کنیم تا چند سال دیگر همین چند کلمه هم به زبان لری رد و بدل می‌شود از بین خواهد رفت. پس بهتر است سعی کنیم ما هم با آموزش به کودکان قدمی برای ماندگاری فرهنگ دیرینه‌مان برداریم.

پایان پیام

کد خبر : 88547 ساعت خبر : 5:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88547
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات