آب‌بستن چطوری است

پایگاه خبری گلونی، فریور خراباتی:

آب‌بستن

آب بستن کنایه از سرهم کردن یک‌چیزی است. کاربرد تلویزیونی این عبارت را می‌توان در مورد سریال‌های تلویزیونی مشاهده کرد که داستانی که پنج دقیقه بیشتر کشش ندارد را در شش ماه پخش کنیم. آب بستن در بعضی از مراسم‌های عروسی هم رویت شده که به دلیل کمبود شربت، خانواده داماد آب را بسته‌اند داخل شربت و هر چه از مهمانی می‌گذرد آب‌پرتقال زرد و زردتر می‌شود تا جایی که شبیه… ولش کن!

زبان شناسان بر این باورند که آب بستن خیلی کار خوبی است اگر در جای مناسب خود انجام بگیرد.مثلاً همین آبی که ما به سریال‌ها و شربت‌های عروسی می‌بندیم اگر به دریاچه ارومیه بسته بودیم، خشک نمی‌شد.

آب‌دادن

یکی از تفریحات رایج ما ایرانی‌ها در استخرها آب دادن یکدیگر است.آب دادن در استخرها به این صورت انجام می‌شود که گروهی روی سر یک نفر دیگر افتاده و او را تا جایی که در مرز خفگی قرار می‌گیرد زیر آب نگه می‌دارند.در تمام دنیا مردم به استخر می‌روند که شنا کرده و اصطلاحاً ریلکس کنند(او مای گاد!) منتهی ما به استخر می‌رویم تا مجاری تنفسی دوستانمان را با صرف فعل«آب دادن» حسابی حال بیاوریم.

آب زیپو

کارخانه فندک سازی «زیپو» اگر می‌دانست در کشوری مردم چنین اصطلاحی دارند، حداقل نصف مدیران آنجا خود را حلق‌آویز می‌کردند اما به‌هرحال آب زیپو معمولاً به چای و یا خوراکی دیگری اطلاق می‌شود که شدیدن آبکی ، رقیق و کم‌رنگ است. این حالت بیشتر وقتی رخ می‌دهد که ناگهان مهمانی می‌رسد و غذای کافی موجود نیست و صاحب‌خانه مجبور به آب بستن به غذا می‌شود.

این کلمه برای آبگوشت ,چای , سوپ و… بسیار استفاده می‌شود اما مواردی هم داشته‌ایم که تازه‌عروس‌ها برنجشان آب زیپو شده و شما می‌توانستیم از آن به‌عنوان ملات برای ماله کشیدن بین آجر استفاده کنید!

آب‌زیرکاه

آب چگونه زیر کاه می‌رود؟ این سؤالی است که بنده همیشه از مروج این اصطلاح داشته‌ام. شما آب رو زیر کاه نگه‌دار، بنده تا آخر عمر بله قربان گوی شما می‌شوم. اما اصطلاح«آب‌زیرکاه» که البته این روزها کاربرد ندارد و افراد مستقیماً از فحش به‌جای آن استفاده می‌کنند کنایه از انسانی دارد که کارهای خود را به‌صورت موزیانه انجام می‌دهد. اما اگر تاریخ را بررسی کنیم این اصطلاح خیلی هم بد نبوده، زیرا بسیاری از انسان‌هایی که موفق شده‌اند، آب‌زیرکاه بودن یکی از بارزترین ویژگی‌های آن بزرگواران بوده است!

پایان پیام

کد خبر : 87422 ساعت خبر : 0:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87422
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات