آخرین روز تعطیلات نوروزی در تخت جمشید

آخرین روز تعطیلات نوروزی در تخت جمشید

تخت جمشید امسال هم مانند سال‌های گذشته میزبان تعداد زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تعطیلات نوروزی به پایان رسید و تخت جمشید که در این روزها  از داخل و خارج کشور بازدیدکننده زیادی دارد، از این به بعد روزهای خلوت تری را سپری خواهد کرد.

این اثر تاریخی دوره هخامنشیان در نوروز بیشترین بازدید را در میان آثار جهانی ثبت شده در ایران دارد و این آمار به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار نفر در تعطیلات نوروزی می‌رسد.

تخت جمشید، پارسه، پرسپولیس، پرسه پلیس، هزارستون و یا چهل منار، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده و حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آئینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بود.

آخرین روز تعطیلات نوروزی در تخت جمشید

ساخت تخت جمشید در دوران حکومت داریوش، پسرش خشایارشا و پسرزاده‌اش اردشیر یکم ادامه داشته و هر یک از آنان بخش‌هایی را به مجموعه افزودند. اما در واقع ساخت‌وساز تخت جمشید تا ۱۸۸ سال، یعنی تا پایان حکومت هخامنشیان در سال ۳۳۰ پیش از میلاد ادامه داشت.

مجوعه تخت جمشید شامل هفت تالار (کاخ)، نقوش برجسته، پلکان‌ها، ستون‌ها و دو آرامگاه سنگی است و جمعا بیش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان‌ها و مقبره‌های آن وجود دارد که به طرز خارق‌العاده‌ای با یکدیگر هماهنگ هستند.

مجموعه تخت جمشید از سال ۱۹۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ثبت‌شده استان فارس در میراث جهانی یونسکو شناخته شد. این مجموعه مملو از شگفتی و فرهنگ درخشان است که حتی خرابه و ویرانه‌های آن، امروز پس از گذشت ۲۵۰۰ سال مورد تحسین هر بیننده ایرانی و غیر ایرانی قرار می‌گیرد.

گزارش تصویری عمران عبدالهی از این اثر تاریخی را ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 87810 ساعت خبر : 1:09 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87810
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات