آیا افزایش ورود مسافر به خرم‌آباد نتیجه یک برنامه‌ریزی است؟

آیا افزایش ورود مسافر به خرم‌آباد نتیجه یک برنامه‌ریزی است؟

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: بنا بر تحقیقات میدانی و آمارهای ارائه‌شده توسط نهادهای مرتبط، میزان ورود و ماندگاری گردشگران و مسافران نوروزی به خرم‌آباد نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به‌طوری که در مهم‌ترین مقصد گردشگری استان یعنی قلعه فلک‌الافلاک هر روز صف‌های طولانی برای ورود تشکیل می‌شود و مدیران میراث فرهنگی مجبور شدند محدودیت‌هایی برای ورود و دسترسی به پشت‌بام آن در نظر بگیرند.

این استقبال در سال‌های بعد هم می‌تواند ادامه داشته باشد و حتی می‌تواند تصور کرد خرم‌آباد در دیگر ماه‌های سال و تعطیلات، همین تعداد مسافر را پذیرا باشد.

آیا افزایش ورود مسافر به خرم‌آباد نتیجه یک برنامه‌ریزی است؟

آیا افزایش ورود مسافر به شهر نتیجه یک برنامه‌ریزی مناسب به‌وسیله نهادهای مرتبط با گردشگری چون اداره کل میراث فرهنگی استان، استانداری، شهرداری است؟

برای پی‌بردن به جواب این سوال کافی است که بدانیم در این سال‌ها چند هتل و مهمان‌پذیر جدید در شهر ساخته شده است. چند شهربازی و مجموعه گردشگری اضافه شده است؟ آیا موزه‌ای در شهر ساخته شده است تا تاریخ کهن این دیار را به‌صورت آبرومندانه‌ای نشان دهد؟

جواب این سوال‌ها ما را با این واقعیت روبه‌رو می‌کند که کاری در این زمینه‌ها انجام نشده است. اگر از تعمیر و بازگشایی یک هتل در مرکز شهر بگذریم، هیچ هتل و مهمانپذیری افتتاح نشده است. مسافران از کیفیت همین هتل‌های موجود هم گلایه دارند. دو شهربازی شهر که یادگاری از دوران خوش این شهر بودند بسته شده‌اند و حالا لانه کبوترها شده‌اند. وعده‌های ساخت یک موزه مرکزی که سال‌هاست داده شده، هنوز به سرانجامی نرسیده و موزه قلعه فلک‌الافلاک هم هر روز خالی و فرسوده‌تر می‌شود. عروسک‌ها و نمادهای این موزه مردم‌شناسی هم سال‌هاست که بدون تغییر و بازسازی رها شده‌اند.

پارکینگ‌های سطح شهر حتی جوابگوی وضعیت عادی شهر هم نیستند، چه برسد به میزبانی از این همه گردشگر و مسافر نوروزی.

این امکانات که گفته شد، ساده‌ترین احتیاجات یک شهر برای توسعه گردشگری است ولی باز هم توقعات خودمان را کمتر می‌ کنیم تا مسئولان زیاد ناراحت و دلخور نشوند.

اغلب مسافرانی که نگارنده با آنها هم‌کلام شده‌است از نبود بنر و تابلوهای راهنمایی گردشگری در ورودی‌ها و داخل شهر می‌نالیدند.

شاید نصب چند تابلوی مناسب راهنمایی گردشگری و برپاکردن چند چادر در ورودی‌ها و گذاشتن راهنمایان آشنا به گردشگری در آنها خواسته زیادی است، پس توقع خود را باز هم پایین‌تر می‌آوریم.

در این شهر حتی یک سرویس بهداشتی مناسب برای گردشگران نوروزی وجود ندارد. در مجموعه گردشگری کیو که میزان قابل توجهی از مسافران در آنجا اسکان یافته‌اند دو سرویس بهداشتی وجود دارد. اگر از خرابی، گرفتگی و کمبود توالت‌های آن بگذریم باید نام آنها را سرویس غیربهداشتی بگذاریم. در مرکز شهر هم فقط یک سرویس بهداشتی وجود دارد. همین نکات ریز است که گردشگر را مجاب می‌کند که باز هم به شهری برود یا برای سال‌های بعد قید آن را بزند.

بگذریم…

پس از تعطیلات، مدیران میراث، استانداری و شهرداری را در صداوسیما، نشریات و سایت‌ها خواهیم دید که بادی به غبغب انداخته‌اند و آمارهای واقعی و غیر واقعی را نشان می‌دهند و آن را نتیجه فعالیت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی خود می‌دانند. در حالی که همانطور که گفته شد در این سال‌ها حتی یک سرویس بهداشتی مناسب هم در این شهر ساخته نشده است.

اگر گردشگری به خرم‌آباد می‌آید برای پتانسیل بالای این شهر است که حتی در چنین شرایط نامناسبی هم می‌تواند مسافران نوروزی را به‌سوی خود جذب کند و اگر منصفانه‌تر ببینیم، نباید از تلاش فعالان گردشگری در فضای مجازی بگذریم.

پایان پیام

کد خبر : 87648 ساعت خبر : 8:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87648
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات