این روزها نهنگ‌ها حساس شده‌اند

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: داشتم اخبار محیط‌ زیست را می‌خواندم که چشمم خورد به تیترِ «خارج کردن ۲۹ کیلو پلاستیک از لاشه نهنگ عنبر». واقعاً آدم می‌ماند که نهنگ مذکور، با آن هیکل و قد ۱۰ متری‌اش چطور نتوانسته چند کیلو پلاستیک ناقابل را هضم کند.

والا هم‌وطنان ما لواشک را با پلاستیکش می‌خورند اما هیچ طوری‌شان نمی‌شود. به نظر می‌رسد معده نهنگ اسپانیایی، حساس شده. اگر سیستم گوارش حیوان، قوی بود باید پلاستیک‌ها را هضم و تبدیل به ماهیچه می‌کرد. درحالی‌که معده‌اش، از فرطِ حساسی، رد داده‌است. اتفاقاً کارشناسان هم، نظر بنده را تائید کرده‌ و گفته‌اند «تلف شدن این آبزی بزرگ جثه، به دلیل عفونت در شکم بوده که درنهایت باعث مرگ حیوان شده است».

پلاستیک‌های مغذی تولید کنید

حالا که نمی‌شود انسان را مجاب کرد تا دست از مصرف پلاستیک‌ها بردارد، بهتر است تولیدکنندگان، پلاستیک‌های مغذی تولید کنند تا هم ارزش غذایی داشته باشد و هم به معده حیات‌وحش دریاها و اقیانوس‌ها بسازد. خانه پرش این است که با خوردن پلاستیک‌های مغذی، کمی رودل می‌کنند. نه اینکه کلاً بمیرند. به‌هرحال، روی سخنم با حیات‌وحش است و باید بگویم که بشر، تا زمانی که کل محیط‌زیست و جاندارانش را نفله نکند، پلاستیک‌ها را کنار نمی‌گذارد. چون مصرف نکردن پلاستیک برای انسان امروزی، هم سخت است و هم بی‌کلاسی به‌حساب می‌آید.

نتیجه کالبدشکافی نهنگ‌ها

کارشناسان حیات‌وحش، بعدازاینکه این نهنگ را در سواحل جنوبی اسپانیا پیداکردند، علاوه بر پلاستیک، گالن و چند تکه طناب را هم از داخل شکم نهنگ خارج کردند. اصولاً آدمیزاد وقتی در طبیعت قرار می‌گیرد، تصور می‌کند محیط‌زیست و حیات‌وحش، یک‌صدا می‌گویند: «ضایعات، آهن‌آلات، شیشه، آلومینیوم، زباله تر و خشک، پلاستیک و… شما را خریداریم». به همین دلیل، هر چه دم دستشان است را روانه طبیعت می‌کنند.

البته کارشناسان، هنوز آبزیان تلف شده ایران را کالبدشکافی نکرده‌اند. وگرنه مطمئن باشید دست‌کم، اقلام زیر در سیستم گوارشی یک نهنگ ایرانی یافت می‌شود:

۲۰۰ کیلو پلاستیک
۳۶۵ عدد پوشک بچه
حداقل ۴ لاستیک پنچر پراید (حداکثر، خود پراید)
قلیان با طعم‌های مختلف به تعداد خانواده‌های حاضر در ساحل
و ده‌ها زباله دیگر که ممکن است به فکرتان نرسد اما در معده آبزیان، یافت می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 88554 ساعت خبر : 12:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88554
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات