بازدید از قلعه فلک‌الافلاک را جزو عملکرد حساب نکنید

بازدید از قلعه فلک‌الافلاک را جزو عملکرد حساب نکنید

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: سال‌هاست که در تعطیلات نوروز، مسئولان لرستان از آمار بالای بازدید گردشگران و مسافرانِ قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در جهت موفق جلوه دادن دوران مسئولیت خود استفاده می‌کنند.

تقریبا همه این مدیران همین شیوه را در پیش گرفته‌اند و هرسال پس از تعطیلات با ارایه آمار بازدید فلک‌الافلاک به رسانه‌ها، سعی دارند همه کاستی‌‌های استان را در زمینه جذب گردشگر را زیر پوشش آمار بازدید قلعه پنهان کنند. بازدید از فلک‌الافلاک نیاز به فعالیت زیادی از جانب برخی اداره‌ها ندارد و همواره ثابت شده است که این قلعه تاریخی در هر حالتی گردشگران قابل توجهی جذب می‌کند.

بازدید از قلعه فلک‌الافلاک را جزو عملکرد حساب نکنید

اما موضوع اینجاست که چرا هیچ‌گاه مسئولان در کنار این آمارها توضیح نداده‌اند نقش دیگر آثار تاریخی لرستان در جذب گردشگر چقدر است و چرا آماری از این آثار منتشر نمی‌شود.

واقعیت این است که تنها مکانی که می‌تواند گردشگران را مجاب به سفر و ماندن در لرستان کند قلعه فلک‌الافلاک است و تاکنون روی دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان کاری انجام نشده است که مسافر را مجاب به ماندن کند. دیگر اینکه زمان ماندگاری گردشگران و مسافران در لرستان بسیار پایین است.

به‌دلیل ضعف استان در همه زمینه‌های گردشگری، بیشتر مسافران نوروزی، شهرهای این استان را به عنوان استراحت‌گاه چندساعته انتخاب می‌کنند و اگر مکانی چون فلک‌الافلاک هم نبود، احتمالا با خوردن یک وعده غذایی استان را ترک می‌کنند.

قلعه فلک‌الافلاک پربازدیدترین مکان لرستان است

این در حالی است که یک پژوهش دانشگاه ده ساله نشان می‌دهد که تنها جاذبه تاریخی لرستان که دارای بازدیدکننده در یک حد قابل اندازه‌گیری و قابل برنامه‌یزی توریستی بوده، قلعه فلک‌الافلاک است. در صورتی که لرستان پایتخت ژئوتوریسم، پایتخت پل‌های باستانی، پایتخت مفرغ، پایتخت پارینه‌سنگی، پایتخت غارهای منقوش و دست‌کند و سرزمین آبشارهاست و طبیعت بکری دارد ولی روی هیچکدام از این ظرفیت‌های فعالیت قابل توجهی انجام نشده است.

نکته دیگر میزان آماری است که هرساله از بازدید قلعه فلک‌الافلاک منتشر می‌شود. آمارهایی که اعداد بالایی را نشان می‌دهند که در بسیاری از موارد مورد شک فعالان گردشگری و رسانه‌ها قرار دارند.

به‌طور مثال در سال‌های ۹۵ و ۹۶ آمار بازدیدکنندگان از فلک‌الافلاک بالای ۱۰۰هزار نفر اعلام شده است. گاهی این آمار با آمار روزانه‌ای که منتشر می‌شود هم‌خوانی ندارد.

بازدید این قلعه در بهترین حالت روزانه از ۶۰۰۰ هزار نفر فراتر نمی‌رود. هرچند همین آمار هم خوش‌بینانه به نظر می‌رسد. با یک حساب سرانگشتی در روزهای تعطیلات نوروز نباید بیشتر از ۷۰تا ۸۰ هزار نفر از قلعه فلک‌الافلاک بازدید کنند.

امیدواریم امسال علاوه بر آمار مستندات این اعداد هم اعلام بشود.

بازدید از قلعه فلک‌الافلاک را جزو عملکرد حساب نکنید

پایان پیام

کد خبر : 87256 ساعت خبر : 11:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87256
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات