بهار فصل لاله‌های واژگون لرستان

مردم ایران براین باورند که لاله واژگون، شاهد مرگ سیاوش بوده و از غصه مرگ او سربه زیر شده است و اشک می‌ریزد. شیره بی‌رنگی داخل لاله قرار دارد که گاهی به پایین سرازیر می‌شود و این شیره را مردم اشک‌های لاله می‌دانند.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: سرشان‌ رو به پایین است و دلشان رو به بالا. سر‌به‌زیری تقدیرشان است.

حیا می‌کنند و در برابر عظمت آفرینش و زیبایی بی‌بدیلی که خداوند تقدیمشان کرده است، به زمین چشم می‌دوزند و تسبیح پروردگارشان را می‌گویند.

لاله واژگون از خانواده سوسن سانان و از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که عمری بسیار کوتاه دارد.

هرساله از اوایل دومین ماه از فصل بهار گل دهی این گل زیبا آغاز می‌شود.

دوازده گونه لاله تزیینی در دنیا وجود دارد که لاله واژگون گل بومی ایران است و در کنار دشت‌های لاله واژگون گیاهانی چون گون و موسیر رشد پیدا کرده است و منظره‌ای عالی خلق کرده‌اند.

در قرن شانزده میلادی این نوع لاله به اروپا برده شد و در مناطق مناسب رشد آن، تکثیر و پرورش یافت.

به این گل در زبان لری شیوار می‌‌گویند

رویش‌گاه‌های این گل در لرستان عبارتند از دشت لاله الیگودرز،  اِسپی‌کو (سفیدکوه)، گَرین، سپیددشت و هشتادپهلو، که البته در دیگر نقاط این استان هم به‌صورت محدود قابل مشاهده است.

سال‌هایی که دمای هوا بالاتر است، در دهه اول فروردین هم این لاله‌ها را می‌توان در مناطق سردسیری چون شول‌آباد مشاهده کرد.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز، به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی این شهرستان است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

همه ساله در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده از گل‌های زیبا‌ی لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود و این مناظر زیبا از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد.

یکی از رویشگاه‌های لاله واژگون دشت دالانی الیگودرز با دوهزار و ۹۰۰ هکتار وسعت در یکی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده اشترانکوه می‌باشد و هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان این دشت‌های زیبا می‌باشد.

قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن توسط کوه‌های دیگری همچون مورزرین، قالی‌کوه، شاه‌کول و نسارتخت زیبایی آن را صد چندان کرده است.

لاله واژگون یا اشک مریم

لاله واژگون برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به‌ سوی زمین برگشته و به همین سبب نامش را واژگون نهاده‌اند و برخی نیز به سبب آنکه در میان گلبرگ‌هایش همواره قطره آبی جاری است، بدان «گل اشک» یا « اشک مریم» نیز می‌گویند.

مردم ایران براین باورند که این که این لاله، شاهد مرگ سیاوش بوده و از غصه مرگ او سربه زیر شده است و اشک می‌ریزد:

چو سرو سیاوش نگون‌سار دید

سراپرده‌ی دشت خون‌سار دید

 بیفکند سر را ز انده نگون

بشد زان سپس لاله‌ی واژگون

از شهر خود که به شهر الیگودرز در شرق استان لرستان می‌روید، دشت لاله‌های واژگون را در روستای دالانی یا دالایی در۴۰ کیلومتری الیگودرز می‌توانید ببینید.

وسیله شخصی بهترین وسیله برای این سفر است. چرا که در طول مسیر مناظر زیبا و شگفت انگیزی وجود دارد که می‌توانید در مکان‌های مختلف توقف داشته و به استراحت و عکاسی بپردازید.

پایان پیام

کد خبر : 88760 ساعت خبر : 8:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88760
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات