خدمات رایگان گردشگری یا سرپوشی بر اقدامات نکرده؟

خدمات رایگان گردشگری یا سرپوشی بر اقدامات نکرده؟

پایگاه خبری گلونی، سلیمان مبرزاپور رشنو: این روزها تمام هم و غم برخی مسئولان استان، اثبات ادعای قرار گرفتن شهر خرم‌آباد در بین هفت شهر برتر گردشگری کشور شده است و این عزیزان در این راه دست به دامن هر عدد و رقمی می‌شوند که آنان را مستحق دریافت چنین مقام‌های بی‌خیر و برکتی نشان دهد.

خدمات رایگان گردشگری

اما واقعیت تلخ این است که مسئولان ما برای کسب این مقام، بودجه عمومی شهر را هزینه اسکان و ارائه خدمات رایگان به گردشگران نموده‌اند و جالب اینجاست که برای توجیه این کار، دلایلی هم می‌تراشند و ارائه امکانات رایگان در درازمدت را موجب رشد گردشگری قلمداد کرده که البته این بحث هیچ ریشه علمی و منطقی در ادبیات گردشگری ندارد.

باید دانست که استقبال گردشگران از لرستان دلایلی دارد که از جمله آن می‌توان به موقعیت این استان نسبت به راه‌های اصلی کشور، شلوغی جاده‌های شمال، گرما و گرد و خاک جنوب و از همه مهمتر وجود آثار و جاذبه‌های منحصر به فرد گردشگری در لرستان اشاره کرد و نسبت دادن این موضوع به اقدامات ماه‌ها و یا سال اخیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

اما توسعه صنعت گردشگری متفاوت از آمار صرف بازدید کننده‌ها بوده و میزبانی از میلیون‌ها مسافر، بدون مزایای اقتصادی هر نامی که داشته باشد، نامش گردشگری نیست.

در حالی که بسیاری از جاذبه‌های شهری و … می‌توانست با اخذ ورودی منجر به درآمدزایی برای شهر و استان شود، متاسفانه شهربازی این شهر را هم نتوانستیم بازگشایی کنیم؛ اما در عوض چادرهای مجانی، وسایل گرمایشی و پتوی رایگان توزیع کردیم تا علاوه بر هزینه اموال و دارایی‌های عمومی، موجبات رکود سایر اماکن اقامتی را نیز فراهم آوریم.

این در حالی است که به عنوان مثال در شهر اصفهان علاوه بر اماکن اقامتی عمومی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانه شخصی استیجاری برای اقامت گردشگران شناسایی شده است که این تعداد منزل ظرفیت پذیرایی ۸۰ هزار گردشگر را در یک شب دارند.

متأسفانه مسئولان ما امروز به جای اندیشیدن راهی برای کسب درآمد از این شرایط ویژه و مصاعد، وارد بازی اعداد، ارقام و القابی شده‌اند که هیچ منفعتی برای این مردم و این دیار ندارد و تنها کاربرد آن طفره رفتن از سوالاتی است که با پاسخویی به آنها عیار موفقیت مسئولان نیز به خوبی مشخص می‌گردد.

چند پرسش

آیا شهروندان نسبت به صرف اعتبارات و اموال شهرداری مقروض خرم‌آباد در امور صرفاً تبلیغاتی و بدون نتیجه راضی هستند؟

آیا خدمات رایگان ادارات و نهادهای ما به گردشگران موجب ضرر و زیان به سایر بخشها نمی‌شود؟

آیا مردمی که می‌خواهند خانه‌های خود را به گردشگران اجاره دهند با این حاتم‌بخشی‌ها دست به این کار خواهند زد؟

آیا بازار هتل‌ها و مهمان‌پذیرهایی که مالیات می‌پردازند با این ابتکارات کساد نمی‌شود؟

غیر از دریاچه‌ی کیو که امروز به عنوان برند گردشگری لرستان مطرح است و آن نیز نتیجه دوراندیشی شهرداری همچون ساکی بود و پس از سال‌ها اسارت در حصار آن نرده‌های سبز بلند توسط مهرابی آزاد شد، شما چه اقدام دیگری در جهت توسعه فضای گردش‌گری شهر خرم‌آباد انجام داده‌اید؟

کدام یک از صنایع دستی این استان را تقویت کرده‌اید که امروز بتواند هم درآمدی نصیب مردم بکند و هم با جلوه‌گری در جلوی قلعه فلک‌الافلاک نمای زشت کرکره‌ بسته مغازه‌های فانوسقه و پوتین فروشی را با جلوه‌های فرهنگ این مرز و بوم زیبا کند و میدان را به فروشندگان نان‌برنجی کرمانشاه و مس زنجان نبازد؟

خیر آقایان! ما عدم وجود خط‌کشی‌ها و تابلوهای راهنما، فقدان ترمینال برون استانی مناسب، عدم ساماندهی بازارچه‌های سنتی، میادین میوه و تره بار، بازار سنتی خرم‌آباد که تبدیل به محور سواره شده است، شهربازی تعطیل شده، سرویس‌های بهداشتی کم و اغلب غیر استاندارد، و ده‌ها مشکل دیگر را با سرپوشی از جنس تبلیغات توخالی و بی نتیجه فراموش نمی‌کنیم.

ما می‌دانیم که با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانستیم از ورودی باغ وحش، بام خرم‌آباد، پارکینگ‌ها، موزه‌هایی که شهرداری می‌توانست ایجاد کند و نیز ایجاد باغ موزه‌ها، پارک موزه مشاهیر، موزه سنگ، خیابان غذا، برندسازی سوغاتی¬ها و….، هم می‌‎توانستیم فرهنگ و طبیعت لرستان را برند کنیم و هم سیل سرمایه را وارد شریان‌های شهر کنیم، اما همچنان چادرها را خوب توزیع کردیم و هرکدام افتخار کردیم به اینکه چند هزار نفر را به صورت رایگان در مدارس و ورزش‌گاه‌ها و پارک‌ها جا دادیم.

طرح تفضیلی گردشگری شهرستان خرم آباد

ما فراموش نمی‌کنیم که بر اساس طرح تفضیلی گردشگری شهرستان خرم آباد قرار است تا سال ۱۴۰۰ این اقدامات انجام شوند:

– احداث و راه اندازی پایانه منسجم مسافربری بین شهری

– بازسازی و مبلمان عرصه ساحلی رودخانه خرم‌آباد

– ایجاد و توسعه خدمات و تسهیلات عمومی در محورها و زون‌های گردشگری

– احداث مرکز همایش‌های بین المللی، ملی و منطقه‌ای در شهر خرم‌آباد

– احداث شهربازی در محور گردشگری خرم‌آباد – مخمل‌کوه

– احداث و ساخت پیست موتورسواری در منطقه قلابردی

– احداث نمایشگاه منطقه‌ای به منظور برگزاری دستاوردهای علمی، صنفی و فرهنگی(مراسم و جشنواره‌ها)

– طراحی منظر محیط پیرامون گرداب سنگی

– حفظ و احیاء فضای سبز پیرامون رودخانه

– ایجاد مسیرهای امن جهت حرکت پیاده

– گسترش محور فراغتی

– احداث فعالیت‌های جذاب گردشگری در پهنه رودخانه

و ده‌ها اقدام دیگری که به جای آن‌ها فقط چادر و پتوی رایگان توزیع کردیم و به آن بالیدیم.

پایان پیام

کد خبر : 88246 ساعت خبر : 2:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88246
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات