رفع بحران آب با مدیریت صحیح کشاورزی

استفاده از روش‌های نوین کشاورزی به جهت سودآوری کلان، هم به نفع کشاورزان و هم تک تک اقشار جامعه می‌باشد و اصحاب رسانه باید بیشتر وارد عرصه شوند و این نکته را شفاف نمایند.

به گزارش پایگاها خبری گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، سیاوش شمسی‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با تایید مطلب فوق اظهار کرد: یکی از بزرگترین دغدغه های کارشناسان ونخبگان و دولتمردان ایران وجهان که این روزها به وفور در مورد آن صحبت میشود موضوع بحران آب می باشد که هنوز جامعه این معظل را به خوبی درک ولمس نکرده است.

شمسی‌پور در ادامه گفت: جریان بحران آب از اینجا آغاز می‌شود که ما حدود ۸۰ درصد از آب کشورمان را مصرف می‌کنیم، وبخش عمده این مصارف مربوط به بخش کشاورزی می‌باشد که متاسفانه میزان بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی نیز تنها ۳۰ درصد است واین یعنی از هر جهت متضرر هستیم واگر مدیریت صحیح انجام نگردد به ورشکستگی کامل در تمام حوزه های زندگی انسانی خواهیم رسید.

وی در ادامه افزود: البته این را نیز باید بدانیم که کشور ما در منطقه خشک واقع شده و ۸۵ درصد کشور ما شرایط اقلیمی خشک را دارد و تنها ۱۵ درصد شرایط اقلیمی آن طبیعی است و همین شرایط خودش بحران زاست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با توجه به این تفاصیل، گام اول، فرهنگ‌سازی برای جامعه کشاورزی در جهت ارتقاء مصرف آب می باشد و باید راهکارها و بسترهایی برای کشاورزان ایجاد کنیم که آبیاری و کشاورزی را به شیوه اصولی ، مهندسی وصحیح با شرایط فعلی انجام جهت دهند.

راهکار برای این بحران

سیاوش شمسی‌پور در خصوص یکی از راهکارهای این بحران اظهار کرد: به عنوان مثال کشاورزانی که به روش آبیاری، آبیاری ثقلی و یا غرق آبی محصولات خود را آبیاری می‌کنند به سوی آبیاری قطره‌ای در کشت محصولات بروند. زیرا این امر به نفع خود کشاورزان می‌باشد. چراکه علاوه بر کاهش مصرف آب، کیفیت وکمیت محصولات نیز افزایش می‌یابد و از هر جهت به نفع کشاورز و کل جامعه می باشد. که البته این معضل ومحدودیت آبی باعث شده عده‌ای از کشاورزان زحمتکش این شیوه را اجرایی کردند و خودشان از این شیوه ابراز رضایت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: البته رو آوردن به شیوه کشاورزی گلخانه ای صحیح با رعایت نکات زیست محیطی نیز روش خوبی برای مدیریت منابع آب می‌باشد. زیرا طبق شواهد موجود مصرف آب در کشت گلخانه‌ای ۱۰برابر کمتر از روش های سنتی می باشد و در مقابل محصولات ۱۵ برابر افزایش می یابد و این امر سودآوری بیشتری برای کشاورزان به همراه خواهد داشت. و در این روش نیز علاوه بر مدیریت منابع آب، باز هم از جهات دیگر به نفع کشاورزان خواهد بود. زیرا به علت سرپوشیده بودن محیط کشت، تمام عوامل موثر در رشد محصول مثل نور، دما، میزان رطوبت و… در محیط فراهم شده و کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و از جهت دیگر خسارت های حاصله از باد ، طوفان و… را نخواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان گفت: حال برای رسیدن به این اهداف باید واحدهای زیربط آموزشی در این حوزه ها، مبحث بحران آب و راهکارهای مقابله با آن وروشهای نوین کشاورزی و سودآوریهای آن را برای کشاورزان عزیز شفاف و آنها را آگاه سازند که رفتن کشاورزی به سمت روش های نوین علاوه بر مدیریت آب، سودآوری چشمگیری را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت و این هم به نفع خودشان و هم به نفع تک تک افراد جامعه می باشد و باز هم اصحاب رسانه‌ها هستند که برای تسهیل و سرعت بخشیدن هر چه بیشتر این موضوع بسیار مهم باید وارد عمل شوند وبا شیوه های تخصصی خود در حوزه رسانه و تبلیغات تمام اقشار جامعه وبالاخص جامعه کشاورزی را بیش از پیش با این موضوع آشنا کنند تا افردا با آگاهی اقدامات لازم را اجرایی کنند.

پایان پیام

کد خبر : 88173 ساعت خبر : 6:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=88173
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات