زمین در مسیر تجربه انقراض انبوهی از گونه‌ها

به گفته دانشمندان زمین در حال تجربه انقراض انبوهی از گونه‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این انقراض اولین انقراض پس از مرگ دایناسورها و… ششمین انقراض در نیم میلیارد سال اخیر است که دلیل آن مصرف‌گرایی حریصانه و نابودیِ سرکشانه هدایای طبیعت به دست بشریت است.

مارکو لامبرتینی، مدیرکل صندوق جهانی طبیعت در این رابطه با اشاره به اجلاس اخیر کلمبیا در مورد تنوع زیستی گفت: تنوع زیستی، بحرانی در سطح جهانی است. آب، غذا، هوا و پایداری الگوهای آب و هوایی همگی به تنوع زیستی بستگی دارد و رفتارها و اقدامات ما انسان‌ها، توانایی طبیعت را در حمایت از ما به حاشیه می‌برد.

این در حالی است که طبق اعلام بیش از ۵۵۰ کارشناس از بیش از ۱۲۰ کشور مختلف که در مذاکرات زیست محیطی اخیر در کلمبیا شرکت داشته‌اند، عواملی چون آلودگی، تغییرات اقلیمی و جنگل زدایی‌هایی که به منظور بهره‌برداری‌های کشاورزی صورت گرفته است از بدترین خطراتی هستند که طبیعت را تهدید می‌کنند.

دانشمندان و نمایندگان دولتی به منظور ارزیابی پنج گزارش طراحی شده برای اطلاع از سیاست‌های جهانی در آینده در حوزه محیط زیست در این اجلاس گردهم آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گزارش‌ها که طی سه سال گذشته تدوین شده‌اند، به‌روزترین تصویر از وضعیت سلامت گیاهان، جانوران و خاک را ارائه می‌دهند.

۶۰۰ دانشمند داوطلب به مدت سه سال اطلاعات را از حدود ۱۰ هزار نشریه علمی استخراج کرده که محصول نهایی آن، کل زمین را به استثنای قطب جنوب و اقیانوس‌های آزاد پوشش می‌دهد.

به گفته کارشناسان هدف این اجلاس تنها به تصویر کشیدن سرنوشت تاریک زمین نبوده بلکه ارزیابی آخرین پروژه‌ها برای کاهش و بهبود این وضعیت در آینده و طرح پیشنهاداتی جهت اقدامات مورد نیاز در دستور کار این اجلاس بوده است.

بر اساس تحقیقات ارائه شده از سوی سازمان ملل در این اجلاس،‌ حیوانات و گیاهان بسیاری در سراسر جهان بیش از هر زمان دیگر از فیل‌های آفریقا گرفته تا گونه‌های نادر گیاهی در اروپا در طیف گونه‌های در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. همچنین گفته می‌شود بیش از نیمی از گونه‌های پرندگان و پستانداران آفریقایی تا سال ۲۱۰۰ به علت تغییرات اقلیمی منقرض خواهند شد.

با افزایش جمعیت بشری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سیاست‌های جدید برای محافظت از طبیعت و پیشبرد اهداف سازمان ملل به منظور ریشه کن کردن فقر و گرسنگی تا سال ۲۰۳۰، نیاز است.

پایان پیام

کد خبر : 87485 ساعت خبر : 8:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87485
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات