همه راه ها فقط به شمال ختم نشود

همه راه‌ها فقط به شمال ختم نشود

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: تعطیلات نوروز، فرصت خوبی ست برای گشت‌وگذار و دیدن جاذبه‌های گردشگری شهرهای مختلف ایران. ناگفته نماند که اگر از خیلی‌هایمان بخواهند یک جای خوش آب‌وهوا را معرفی کنیم، فی‌الفور می‌گوییم «شمال».

هجوم سیل عظیمی از مسافران و رد پای سنگین گردشگران در شمال کشور، باعث شده تا چشممان بترسد و نقاطِ دیگر گردشگری ایران را یا معرفی نکنیم و یا این کار را با اکراه انجام دهیم.

ترس و نگرانی‌ها برای این است که هر وقت مردم به طبیعت رفته‌اند، خودشان برگشته‌اند اما زباله‌هایشان، آتش‌هایی که روشن کردند و اثر گردشگری غیرمسئولانه‌شان در محیط‌زیست، باقی‌مانده است. البته نمی‌توان «همه» مردم را جزو گردشگران غیرمسئول به‌حساب آورد اما کافی ست نگاهی به زباله‌های کنار دریا بیندازیم تا حساب کار، دستمان بیاید.

همه راه‌ها فقط به شمال ختم نشود

نمی‌شود سهم مردم را در نظر گرفت اما از نقش مسئولان، غافل شد. مسئولانی که روی کاغذ، طرح و برنامه‌های زیادی برای رونق گردشگری در شهرشان دارند اما پای عمل که به میان می‌آید، چیزی جز لنگ زدن، به چشم نمی‌خورد.

همگی بارها این جمله را از زبان مسئولان شنیده‌ایم که «هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم». وضعیت گردشگری در بسیاری از شهرها مناسب نیست چون مسئولان، مبهم حرف می‌زنند. هیچ موقع نمی‌دانیم ویژگی‌های وضعیت اکنونمان چیست؟ منظور از شرایط ایده‌آل چیست؟ شکاف بین شرایط موجود و مطلوب را چگونه می‌توان کم کرد؟
باید به این دسته از مسئولان بگوییم از فکر شرایط ایده‌آل، بیرون بیایید و دست‌کم، حداقل‌ها را در شهرتان فراهم کنید. بارها در خبرها خوانده‌ایم که در فلان شهر، پتانسیل‌های جذابی وجود دارد اما آن شهر نتوانسته گردشگران را به سمت خودش جذب کند. شاید چون کار، دست غیر متخصص‌هاست که این همه کاستی و تاخیر وجود دارد.

متأسفانه این تفکر اشتباه وجود دارد که اگر جاذبه‌های طبیعی کشور، ناشناخته بمانند بهتر حفظ می‌شوند و اگر پای مردم به آن مناطق برسد، باید شاهد تخریبش باشیم. پاک کردن صورت مسئله، هم سهل الوصول است، هم کم هزینه.

راه حلی که در حوزه گردشگری هم طرفداران زیادی دارد. وقت آن رسیده که طرح‌های عملیاتی برای معرفی مناطق گردشگری و مهم‌تر از همه، برنامه‌های فرهنگی برای رونق «گردشگری مسئولانه»، اجرا شود تا مقصد گردشگران، فقط به شمال، ختم نشود و شاهد تخریب‌های زیست‌محیطی مسافران هم نباشیم.

پایان پیام

کد خبر : 87343 ساعت خبر : 0:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=87343
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات