بقعه متبرک امامزادگان یحیی و محمد(ع)

بقعه متبرک امامزادگان یحیی و محمد(ع)

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امام‌زاده یحیی در کوچه‌ای به همین اسم در محله عودلان، حد فاصل خیابان ری و خیابان شهید مصطفی خمینی قرار دارد.

این بقعه متبرکه متعلق به حضرت ابوالقاسم عزالدین یحیی(ع) مشهور به امام‌زاده یحیی است. نسبت شریف آن حضرت که از نقبای شهرهای قم و روی بوده اند به امام زین العابدین(ع) می‌رسد.

در مجاورت بقعه آن حضرت بقعه امام‌زاده محمد(ع) که گفته می‌شود برادر ایشان است قرار دارد. بقیه مقدس امامزادگان یحیی و محمد دارای صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آیینه کاری، سرداب، گنبدکاشی مخروطی شکل و سقاخانه است.

قدیمی‌ترین اثر منقول این بقعه تاریخی که ساختمان اصلی بنای آن نیز به دوره مغول نسبت داده می‌شود صندوق چوبی روی مرقد است و دارای تاریخ ۸۹۵ ه ق است.

کوچه ‌پس‌ کوچه‌های تنگ و باریک محله‌ی عودلاجان یا اودلاجان که روزگاری بزرگ‌ترین محله‌ی شهر تهران و  محل زندگی مرفه‌نشین‌های پایتخت بوده، یکی از امامزاده‌های معروف تهران به نام امامزاده یحیی (ع) را در دل خود جای داده است. این بقعه‌ی متبرک متعلق به ابوالقاسم عزالدین یحیی مشهور به امامزاده یحیی (ع) از نابغه‌های شهر قم و ری بوده که با ۱۵ واسطه به امام زین‌العابدین می‌رسد که در کوچه‌ای به همین نام، سالانه زائران زیادی را از تمامی نقاط تهران گرد هم می‌‌آورد. بنای امامزاده یحیی (ع) به قرن هفتم هجری قمری و به زمان خوارزمشاهیان برمی‌گردد. این امامزاده در مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، از معدود امام زاده‌های رو باز با حیاط مشجر ایران است که بنای اصلی آن متشکل از برج خشتی مغولی هشت‌ضلعی و گنبد هرمی دوازده ضلعی بود که در سال  ۱۳۱۸ به همراه صحن آن ویران شد و بعدها با مرمت‌ها و تزییناتی که در آن صورت گرفت، به حالت کنونی خود در آمد.

پایان پیام

گزارش‌گر و عکاس: علی ساکی

کد خبر : 90851 ساعت خبر : 7:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90851
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات