بیش از ۵۵۰۰ دام اهلی از پارک ملی توران خارج شدند

مذاکرات کارشناسان پویش یوزتاابد تا خروج‌ تمامی دامداران از پارک ملی توران خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سخنگوی پویش مردمی یوزتاابد خبر داد: پویش مردمی یوزتاابد تاکنون موفق به تعیین تکلیف ۵۵۳۶ پروانه دام اهلی در پارک ملی توران استان سمنان، یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور شده است.

حمیدرضا میرزاده، سخنگوی پویش مردمی یوزتا ابد با بیان این خبر گفت: تعداد مراتع (سامانه‌های عرفی) موجود در پارک ملی توران، هشت مرتع شامل ۱۲ آغل با مجموع ۷۴۸۷ پروانه چرای دام است که تاکنون پس از مذاکره با دامداران، تکلیف پنج سامانه مشخص شده است.

به گفته میرزاده، این پنج سامانه جمعا دارای پروانه چرای ۵۵۳۶ رأس دام بودند و در اختیار ۹ بهره‌بردار قرار داشتند.

او ادامه داد: مذاکرات برای تعیین تکلیف سایر سامانه‌های عرفی با بهره‌برداران ادامه دارد و با تمامی افراد مذاکره شده است.

سخنگوی پویش یوزتاابد درباره دشواری‌های این فعالیت گفت: در مورد برخی سامانه‌ها، به دلیل فوت بهره‌بردار اصلی، وراث باید تشریفات قانونی نقل و انتقال پروانه بهره‌برداری و چرای دام را انجام دهند که این کار زمانبر است. از طرف دیگر، برخی بهره‌برداران اعلام کرده‌اند که نیازمند مرتع جایگزین هستند که با توجه به وضعیت نامساعد منابع آب و پوشش گیاهی در بسیاری از مراتع در دسترس، یافتن مرتع متناسب با نیاز دامداران با دشواری‌های فراوانی روبرو است.

او گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در چند ماه اخیر و تامین نشدن کل مبلغ مورد نیاز، ادامه مذاکرات با دشواری‌هایی روبرو است.

 

بخشی از صحبت‌های حمزه عجمی نخستین دامداری که از پارک ملی توران خارج شد. او درباره دلایل همراهی‌اش با تلاش‌ها برای خروج دام و علاقه‌اش به طبیعت گفته و همچنین آرزوهایش برای آینده پارک ملی توران.

کمک و حمایت مالى شما از کمپین ملی #یوزتاابد با شماره گیری #۴۴۴*٧٨٠* باعث نزدیک‌تر شدن به اهداف بالا خواهد بود.

پویش مردمی یوزتاابد

پویش مردمی «یوزتاابد» در نهم شهریورماه ۱۳۹۶ و به همت «هدیه تهرانی» بازیگر سینما و جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان محیط زیست آغاز به کار کرد.

هدف این پویش مردمی، کمک به خروج دامداری‌های سنتی موجود در پارک ملی توران، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور است. این اقدام به صورت جمع‌آوری هزینه برآورد شده برای خروج دامداران و پرداخت به آنها برای خروج دام و آغل‌های دامداری خود صورت می‌گیرد.

به گفته میرزاده، برآورد اولیه برای این اقدام، مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بود که با مشارکت مردمی و همچنین اقداماتی نظیر برگزاری کنسرت، نمایشگاه آثار هنری، پخش فیلم و… مبلغی بالغ بر ۶۲۰ میلیون تومان تأمین شد و کارشناسان پویش یوزتاابد مذاکره با دامداران را از اوایل آبان‌ماه سال ۹۶آغاز کردند.

این فعال محیط زیست همچنین خاطرنشان کرد: یوزتاابد یک پویش کاملا مردمی است. با این حال به دلیل آنکه حوزه این فعالیت با بخشی از وظایف نهادهایی چون سازمان حفاظت محیط زیست، پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و همچنین اداره کل منابع طبیعی استان سمنان برای مجوز های لازم و ابطال پروانه های مرتع داری همپوشانی دارد و با هماهنگی این ادارات در حال پیگیری است.

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز در جریان چگونگی هزینه کرد قرار دارند. این بدان معنا نیست که پویش مردمی یوزتاابد توسط این سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.

‏او‌ تاکید کرد: ‎لازم به ذکر است با اینکه در امور مدنی و مردمی سازمان بازرسی کل کشور مسئولیتی ندارد، جهت امنیت خاطر حامیان کمپین، نماینده سازمان بازرسی کل کشور در سازمان حفاظت محیط زیست نیز در جریان چگونگی هزینه کرد قرار دارد و پس از اتمام پروژه گزارش کامل مالی را به آن مرجع نیز ارائه خواهیم کرد.

میرزاده در پایان گفت: مذاکرات کارشناسان پویش یوزتاابد تا خروج‌ تمامی دامداران از منطقه ادامه خواهد داشت.

پایان پیام

کد خبر : 90104 ساعت خبر : 1:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90104
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات