عبارت کفم برید از کجا آمده است

کفم برید از کف نَبُرد مولانا‌ی جان و توضیح خَفَن استاد شفیعی کدکنی.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: اگر شما هم از آن دسته نوجوان یا جوانانی هستید که از طرف معلم، والدین و گاهی بچه زیادی باسواد‌ها به خاطر گفتن واژه‌هایی همچون خَفَن و ایول و باحال و… چنان مورد انتقاد واقع می‌شوید که کَفِتان رسما می‌بُرَد، بدانید و آگاه باشید که این متن فقط و فقط برای شما نوشته شده است.

گرچه حفظ زبان شیرین فارسی با همان اصالت و شکلی که فردوسی پاکزاد برایش سی سال رنج کشید از وظایف ماست اما آنچه در این بین نادیده گرفته می‌شود بحث زایش زبان و کلمات است.

استاد ادبیاتی داشتم که می‌گفت همین نوجوان‌ها و جوان‌ها هستند که در بیشتر مراودات اجتماعی‌شان واژه‌های ناب می‌سازند که روزی در فرهنگ‌های لغت هم نگاشته خواهند شد.

اما خوب است برای این‌که کمتر مورد تذکر واقع شوید گاهی سری به ریشه کلمات و اصطلاحات بزنید تا با دانش بیشتر حال کنید و حالش را هم به متذکرین عزیز منتقل کنید.

یک نمونه‌اش همین اصطلاح خودمانی کَفَم برید. دیوان شمس تبریزی می‌خواندم که رسیدم به این بیت:

کو یکی برهان که آن از روی تو روشنترست

کف نَبُرد کفرها زین یوسف کنعان چرا

کفم برید از کف نَبُرد مولانا‌ی جان و توضیح خَفَن استاد شفیعی کدکنی که:

کف بُریدن: اشاره است به داستان یوسف که همسر عزیز مصر عاشق او بود و زنان طبقه اشراف و دوستانِ وی او را در این باره ملامت می‌کردند و او برای رفعِ این ملامت مهمانی‌ای ترتیب داد و در لحظه‌ای که آن زن‌ها ترنج در دست داشتند و می‌خواستند بِبُرند یوسف را واردِ خانه کرد. زیبایی یوسف چندان بود که آن جمعِ زنان همگی به جای ترنج کف دست‌های خود را بریدند. ایول!

کتاب بخوانید تا بیشتر حال کنید! دیگر اضافه عرضی نیست.

دمتان گرم

کد خبر : 90630 ساعت خبر : 2:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90630
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات