مجموعه شعر «هانا و بوطیقای ایوار» منتشر شد

مجموعه شعر «هانا و بوطیقای ایوار» منتشر شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تازه‌ترین مجموعه شعر ساسان والی‌زاده منتشر شد.

تازه ترین مجموعه سپیدسروده‌های ساسان والیزاده که از سوی نشر آژنگ روانۀ بازار کتاب شده است در نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور برخی از اصحاب ادب و شعر رونمایی می‌شود.

این کتاب با نام «هانا و بوطیقای ایوار» چهل شعر از اشعار ساسان والی‌زاده نویسنده، شاعر و روزنامه نگار معاصر را دربرگرفته است که با چینش خلاق حروف و کلمات و تایپوگرافی واژگان اثری متفاوت را پدید آورده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «… و ناگهان شعر، در سال‌هایی که واژه مهجور بود. در جغرافیایی که بی‌باوری موج می‌زد. حرکتی اگر بود یا پیچیدن بود یا فرود آمدن، بی‌هیچ فرازی، بی‌هیچ ترازی. همه هیچ بود یا همه همهمه، بی‌هیچ دغدغه‌ای.
هور را نه چشمه خورشید که کورسوی سیگار دزد شب رو خواندند و کاغذ شعر را سند رسوایی و لکه حیض؛ البته شعری که بجوشد و بخروشد و بخراشد.

در چنین هنگامه‌ای ایوار از لب دیوار عادت قد کشید، تا نهالی خُرد ولی با مایه برای حقیقت شعر و حقیقت زندگی و نشر شعر در این عصر بی‌تخفیف در قالب و قامتی استوار، هناسه‌ای و هانایی که هیبتی را سبب شد و جریانی را و شریانی را، با نسلی بی‌ادعا و بی‌سن ولی پرسنبه و سخت کوش که به ثانیه‌های ثانویه می اندیشیدند و راحت جان را با عرقریزان روح قمار کردند. نسلی که نشان دادند شعر هم می‌تواند و اگر شعر توانست قصه هم می‌تواند و کاریکاتور هم و روزنامه‌نگاری هم و تئاتر و موسیقی هم ، هماره و پرهیمنه.»

در بخشی دیگر از مقدمه این کتاب چنین آمده است: «اگر چه دورنیست به عادت همان عصر و ایوار همچنان این زایش‌ها و رویش‌ها انکار شود و آن همه بی‌تابی‌ها و بی‌قراری‌ها باطل خوانده شود و همین آدمک‌ها همه آن آدم ها را تکفیر کنند. اما در جوهر این جهش‌ها و در همه این قرارهای بی‌ساعت شعر همچنان هست، شعری که ناگهان در هبوطی ناگزیر ما را به گذشته پرتاب می‌کند، گذشته‌ای که طرز دیگری را در تراز بوطیقای زمان معرفی کرد. بوطیقای ایوار معبری است که هنوز دهلیزهای نامکشوف بسیار دارد و هانا-سروده‌ها نه یک رعشه در اعتدال زمین یا یک پریسکه در تاریکنای آسمان که کلمات بی‌لکنتی در قاموس احساس و رویای تعبیر شده‌ای در هجوم کابوس های خداوندگاران خسته است. بی‌هیچ شمایلی، بی‌هیچ تشریفی، بی‌هیچ هیاهویی.»

مجموعه شعر «هانا و بوطیقای ایوار» منتشر شد

یکی از نکات بارز در خصوص این کتاب گرافیک آن است. از آن جا که شعر امروز دیداری و شنیداری است همه اشعار با گرافیکی متفاوت و با طراحی های خاص و تایپوگرافی سعی در تکمیل معنا کرده‌اند و در واقع طراحی فونت و طراحی کلمات، معنی را کامل کرده و اثری هنری را پدید آورده است.

تایپوگرافی و طراحی اشعار و مدیریت هنری کتاب را گرافیست و کارتونیست مطرح کشور «علی آقا حسین پور» به عهده داشته است که اثری متفاوت را پدید آورده است.

مجموعه اشعار «هانا و بوطیقای ایوار» در ۶۸ صفحه با قیمت۷ هزار تومان در قطع رقعی از سوی نشر آژنگ منتشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 90661 ساعت خبر : 1:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=90661
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات