گزارشی از تور پارس کاروان در بسطام لرستان

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: هفته گذشته یک تور گردشگری خارج از استان لرستان به منطقه گردشگری بِسوم شهرستان الشتر وارد شد و در چَم تَکله اردوی خود را برپا کردند.

هنگامی که این تور در حال مهیا کردن مقدمات و تبلیغات این تور بود، پایگاه خبری گلونی و فعالان محیط زیست بنا بر دلایل کارشناسی مخالفت خود را با این روش گردشگری اعلام کردند.

این منطقه که در جوار منطقه حفاظت‌شده اِسبی‌کو خرم‌آباد قرار دارد،‌ توان اکولوژیک پذیرایی از این همه گردشگر را ندارد. این منطقه یکی از بکرترین مناطق لرستان است و جامعه‌ای عشایری و روستایی در آن زندگی می‌کنند.

اما با همه این مخالفت‌ها این تور کمپ خود را برپا کرد. از نخستین ساعات ورود گردشگران، خبرنگاران گلونی در محل حاضر شدند و از نزدیک فعالیت‌های این گروه را زیر نظر گرفتند و در عین حال هرآنچه باید یک گروه گردشگری در طبیعت رعایت کند را به مدیران تور گوشزد کردند.

حضور پرتعداد در طبیعت آسیب‌دیده ایران اشتباه است

خبرنگاران گلونی به طور محسوس و نامحسوس از محل کمپ تا آبشار در طول حضور این گروه آنها را زیر نظر داشتند. از همان شبی که برخی خودروها به دریاچه کیو آمدند تا فردا به سمت مقصد بروند ما شروع به مستندسازی کردیم.

آن چه باید درباره حضور پارس کاروان روی آن تاکید کرد این است که آنها بیشتر یک‌جانشین هستند و علاقه خاصی دارند که کنار ماشین‌ها بماند و کباب بخورند و خوش بگذرانند. در همان دقایق اولیه حضور در منطقه خبرنگاران ما دریافتند که بیشتر افراد در محل کمپ یا نزدیکی آن خواهند بود و حتی آبشار کموترلو آن طور که ما انتظار داشتیم شلوغ نشد.

 

این تصویر را پارس کاروان منتشر کرده است و خوب است که کمپ آنها در زمین کشاورزی بود.

این گروه بیشتر به خوردن تنقلات و گپ‌وگفت علاقه داشت و البته اگر گروهی از آنها پیاده‌روی کردند این کار را مسئولانه انجام دادند.

دلخوری از برخی حرکات

برخی شرکت‌کنندگان در این تور از برخی رفتارهای فردی برخی شرکت‌کنندگان انتقاد کردند که علاوه بر ما این انتقاد خود را به مجریان نیز گوشزد کردند. امیدواریم در گردهمایی دیگر این موارد را حذف کنند.

نخستین پیاده‌روی تور پارس کاروان

کمپ ۵۰۰ نفره در منطقه بسطام

در این کمپ اگرچه در آمارهای اولیه داده شده توسط مدیریت تور به خبرنگاران گلونی تعداد گردشگران ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر اعلام شد، ولی با وجود نزدیک به ۱۷۰ خودرو در محل کمپ و میانگین ۳ نفر برای هر خودرو، جمعیتی در حدود ۵۰۰ نفر در این منطقه گردشگری حضور داشتند.

از انصاف نباید گذشت که مدیران و همه گردشگران حاضر در این کمپ تقریبا اصول گردشگری پاک را رعایت کردند و با کمترین خسارت به طبیعت این منطقه را ترک کردند و کمترین زباله و یا تخریبی بعد از خروج آنها از محل دیده شد.

گزارش امین خیر‌آبادی از تحریریه گلونی

اما نکته مهم چرایی حضور این تعداد گردشگر و خودرو در یک منطقه بکر و تقریبا دست‌نخورده مانند کموترلو و چم تکله است.

نه‌ فقط در لرستان بلکه چنین جمعیتی در هیچ‌جای ایران قابل قبول نیست. اگر نیمی از این جمعیت، از کنترل مدیران تور خارج شوند و دست به تخریب طبیعت بزنند فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

نباید به‌دلیل اینکه این تور و یا تورهای دیگر در یک نوبت خساراتی وارد نکرده‌اند مسئولان محیط زیست استان چشمان خود را بر روی ورود بی رویه گردشگر ببندند و با خیال راحت تماشاگر باشند.

همین سهل‌انگاری‌ها باعث شده است که محیط زیست و طبیعت لرستان تا لبه نابودی پیش برود. مدیران محیط زیست و فعالان این عرضه باید تساهل را کنار بگذارند و جلوی چنین اقداماتی را بگیرند.

اگر این تور که شرحش گفته شد در یک منطقه باز گردشگری اردوگاه برپا کرد و در اثر مداخله فعالان محیط زیست و احساس خطر تورگردانان، در ظاهر خسارتی زیادی وارد نکرد، آیا می‌شود ورود تقریبا همین تعداد گردشگر به ژئوپارک شیرز را هم پذیرفت؟

این تصاویر را تور پارس کاروان منتشر کرده است

تورهای گردشگری بزرگترین دشمنان طبیعت

تورهای داخل استان هر هفته با ده‌ها مینی‌بوس به مناطق گردشگری با ظرفیت‌های محدود می‌روند و عصر با چند کیسه زباله به شهر بازمی‌گردند و با آن عکس می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

زهی خیال باطل. ولی هیچ‌گاه به این سوال پاسخ نمی‌دهند که چگونه خسارت ورود ۲۵۰ نفر به آبشار وارک را با چند کیسه زباله جیران می‌کنند؟

محیط زیست لرستان نیازمند اقدام جدی فعالان محیط زیست است و هرچه سریعتر برای تغییر رویه بزرگترین دشمنان طبیعت لرستان یعنی تورهای گردشگری فکری کرد. شیرز یکی از مناطق لرستان است که دارد تابود می‌شود و باید برایش فکری عاجل کرد.

روز پایانی سفر

روز جمعه ظهر و با بارش باران شدید در متطقه برخی خودروهای سبک این تور در گل گیر کردند و به سختی خود را به راه آسفالت رساندند.

 

مسائل حقوقی

تاکید پارس کاروان بر این است که یک ان‌جی‌اوی کاملا قانونی است. حالا پرسش این است که می‌شود صراحتا اعلام کرد که ما در قبال هیچ چیز شما تعهد نداریم و خودتان باید خودتان را بیمه کنید اما طراحی سفر را ما انجام می‌دهیم؟ در صورت حادثه برای یکی از شرکت‌کنندگان تور مسئول چه کسی است؟ قانون چه می‌گوید؟

پیشنهاد می‌کنیم این ان‌جی‌او با دقت بیشتری این سفرها را انجام بدهد. به‌ویژه در طبیعت لرستان که بارها اتفاق افتاده است که افراد حرفه‌ای حتی هنگام گردشگری صدمه مهلک دیده‌اند و حتی فوت کرده‌اند. نمونه‌اش سال گذشته و اتفاقی که برای کوهنوردان مشهدی در بهمن اشترانکوه افتاد و یا سقوط‌ گردشگران از آبشارها و صخره‌ها.

پایان پیام

کد خبر : 91010 ساعت خبر : 5:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91010
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

متاسفم برای رسانه ای دروغگو که حتی با دیدن واقعیت نمی خواددر مورد دروغها و تهمت هایی رو که به این گروه نسبت داده رو توضیح بده و معذرت خواهی کنه
گلونی نیوز هم مانند بی بی سیو صدای آمریکا داره به رسانه دروغ پردازی تبدیل میشه

چند نکته :۱-درگزارش مصور حضور “غیر اصولی و ضدمحیط زیستی ” گردشگران در بسطام لرستان مشخص نیست که آیا شرکت محترم پارس کاروان با سازمان حفاظت و یا انجمن های دیده بان محلی و یا انجمن کوهنوردان ایران دفتر لرستان ،هیچگونه هماهنگی داشته اند یا نه ؟ گرچه اگر چنین بود حتمی در خصوص تعداد گردشگر و نحوه حضور نامبردگان ،اطلاعاتی به آنان داده میشد . ۲-اینکه در گزارش گفته شده است که ” انصافا اصول گردشگری رعایت شده و بدون کمترین خسارتی ،محل را ترک کردند،یقینا از روی مهمان نوازی و بدون نگاه کارشناسی بیان شده است ،زیرا در سطح حدود ۵تا۶هزارمترمربع(باتوجه به عکس و فیلم ) ،حضور ۱۷۰ خود روی سبک و متوسط با درصد قابل توجهی دودیفرانسیل و کاروان ،دستکم فشاری معادل۲۰ -۱۵ کیلوگرم برمترمربع به دو شکل ثابت و متحرک به چمنزار و فضای سبز و پوشش گیاهی منطقه وارد ساخته است که خود نشان از ورود آسیب احتمالی است .۳- دربخش مسائل حقوقی ،قانونی بودن شرکت برگزارکننده تور ،دلیلی بر داشتن مجوز و یا “حق “ورود به منطقه حفاظت شده و حق بهره برداری از آن بهر شکل و دلیلی نیست .