رونمایی از شاهزاده نقاب‌دار اشکانی در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بعد از ۱۴ سال بالاخره از تابوت و اسکلت اشکانی در خرم‌ آباد رونمایی شد.

این کشف مهم در سال ۱۳۸۳ انجام شد و تا امروز عکس و مستندی از آن در رسانه‌ها منتشر نشد.

در مرداد ۱۳۹۵ در گفت‌وگویی با دکتر عطا حسن‌پور از او درباره این تابوت پرسیدیم.

دکتر عطاحسن‌پور باستان‌شناس درباره این تابوت به گلونی گفت: آن سال چون زمستان بود و کار کاوشی هم به کندی انجام می‌گرفت اما کارشناسان میراث بعد از حدود دو هفته، دقیقا در ۲۳ بهمن سال ۱۳۸۳ و در یک برف و هوای بسیار سرد توانستند تابوت را از دل خاک دربیاورند.

وقتی تابوت را به آزمایشگاه قلعه فلک‌الافلاک منتقل کردند مشخص شد که این تابوت از نوع تابوت‌های وانی شکل دوره اشکانیان است با چهار دسته برنزی و نقش گل در کنار دسته‌ها که نمونه‌اش تا الان در ایران به دست نیامده است.

یک تدفین در دل تابوت قرار داشت از نوع چمباتمه یا جنینی که دو نقاب طلا بر روی دهن و چشمانش قرار داشت. نوعی از تدفین‌ معروف اشکانی که برگرفته از یک فرهنگ رومی است که در ایران باقی مانده بود. هرمز قصام نمونه این تدفین را در خارج ایران و در نینوا گزارش کرده است.

رونمایی از اسکلت نقاب‌دار اشکانی

سایت مهم اشکانی در خرم آباد

حسن‌پور افزود: بعد آقای دکتر فروزانفر اسکلت را آزمایش کرد و مشخص شد که متعلق به یک جوان حدود ۲۸ تا ۳۰ ساله با قد حدود یک متر و هشتاد – نود سانتی متر است که احتمالا در یک جنگ ضربه شمشیر به ران پای چپش اصابت کرده و باعث عفونت و مرگ شده است. و با توجه به نقاب‌های طلایی که روی چهره‌اش قرار داشت و احتمالا یکی از شاهزاده‌ها یا صاحب‌منصبان در دوره اشکانیان یا دوره پارتیان بوده است. اما این تابوت به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک منتقل شد و بعد از آن در سال ۱۳۸۴ خانم شیشه‌گر کاوش‌های آن منطقه را از سر گرفت و در کاوش‌های ایشان من در عضویت داشتم.

در منطقه کاوش، یک محوطه بسیار بزرگ سنگی پیدا کردیم که احتمالا پی‌های سنگی بودند در منطقه چوبتراش کشف شد و کاوش آن یک فصل بعد از دو ماه به اتمام رسید و به حافظه تاریخ سپرده شد. تاکنون هم هیچ گزارشی از این تابوت در هیچ کجای ایران منتشر نشده و تنها کاری که اخیرا انتشار پیدا کرده،  آزمایش متالوگرافی بر روی این تابوت با سرپرستی دکتر امید عودباشی از دانشگاه هنر اصفهان، دکتر مرتضی حصاری و بنده به عنوان باستان‌شناس با هماهنگی دانشگاه هنر اصفهان و میراث لرستان بود و در کنگره برنز آمریکا ارائه شده است.

نیاز به کاوش مجدد در منطقه

حسن‌پور درباره اهمیت این تابوت گفت: تابوت مفرغی و تابوت‌های اشکانی به صورت تابوت‌های وانی شکل معروف هستند که در شوش و هفت‌تپه گزارش شده‌اند، اما این نوع تابوت وانی شکل در ایران اخیرا نیز در محوطه ای در رامهرمز گزارش شد، اما نه به این ابعاد تابون چوتاش. حسن‌پور اظهار امیدواری کرد که با اختصاص بودجه و همچنین خرید زمین‌هایی که محوطه باستانی در آنها قرار گرفته است بتوانیم کاوش را مجددا شروع کنیم. این محوطه در کنار روستا قرار دارد و فعلا خیال‌مان از بابت قاچاقچیان عقیته راحت است چون روستاییان مراقبت هستند.

پایان پیام

کد خبر : 92555 ساعت خبر : 1:51 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92555
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بسیار خوب، دست خوش و خسته نباشید عزیزانم
فکری هم به حال استحکام دژ شاپوری بکنید که علاوه بر خودش در صورت هرگونه تخریب (زبانم لال!) این آثار هم آسیب جدی خواهند دید.
با سپاس