مفرق لرستان در اصل مفرغ لرستان است

مفرق لرستان در اصل مفرغ لرستان است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، برخی کاربران مفرغ را به صورت مفرق جست‌وجو می‌کننند و اغلب به محتوای خوب درباره مفرغ لرستان نمی‌رسند.

مفرغ همان bronze برنز است. در لغت نامه دهخدا آمده است:

مفرغ. [ م ِ رَ / م َ رَ ] (از ع ، اِ) فلزی مرکب از مس و قلعی یا روی که مجسمه ها و بخاری‌ها و پایه چراغ‌ها و امثال آن ریزند. هفت جوش. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا).

آلیاژی است از مس و قلع که با آن ابزارهای مختلف و مجسمه تهیه می‌کنند. مفرغ قدیمی‌ترین آلیاژی است که بشر آن را شناخته و تهیه کرده است.

زیرا در معادن مس معمولاً فلز مس به طور طبیعی با قلع بصورت یک آلیاژ طبیعی وجود دارد از این رو معمولاً نخستین ابزارهای مصنوعی فلزی که در قدیم توسط بشر ساخته شده غالباً از مفرغ است.

هنر ۴ هزار ساله

هنر مردم لرستان در دوران باستان و در ۴ هزارسال پیش هنر مفرغ بوده است.

کاسیان مردمی بودند که در لرستان امروزی زندگی می‌کردند. آنها هنر مفرغ را به اوج این هنر در جهان رساندند و کارهای ظریفی با برنز کردند که در هیچ جای دنیا دیده نشده است.

حمید ایزدپناه نوشته است: امروزه هنر مفرغ لرستان را به نام مفرغ لرستان می‌شناسند. در همه موزه‌های مهم دنیا بخشی به برنز لرستان اختصاص داده است.

اکنون دانشمندان و محققان به اتفاق، مفرغ‌های لرستان را به کاسی‌ها نسبت می‌دهند.

آلات و اشیای مفرغی، اولین بار در سال ۱۳۰۴ به وسیله مردم روستاها پیدا شدند و از آن به بعد که محققان راه تازه‌ای برای بررسی یافته بودند، متوجه مفرغ لرستان شدند.

اهمیت و ارزش و خصوصیات برنز لرستان در جنبه‌های اعتقادی سازندگانش است و همین امر رونق بیشتری به آن داده است.

مفرق لرستان در اصل مفرغ لرستان است

مذهب این مردم از مذهب همان نقاشان ظروف سفالی مفرغ شده است که بر قدرت آسمانی تکیه دارد. مهم آن است که جزییات زندگی کاسی‌ها در هنرشان هویدا است.

تاکنون هیچ خانه مسکونی از کوه‌نشینان و صنعتکاران مفرغ در لرستان پیدا نشده و آن‌چه به دست آمده از گورستان‌های آن‌ها بوده است.

اشیایی که در قبرها همراه مردگان دفن شده‌اند، مانند آلات و ابزار کار و اشیای مربوط به زندگی در خانه و سلاح جنگی و زینت‌آلات، چندان زیاد و متنوع‌اند که مشخص می‌سازند که مردم با اندیشه‌های مذهبی شدید حتی روزهای زندگی را به خاطر تهیه مقدمات مرگ و دنیای پس از آن سر می‌کرده‌اند.

آن‌ها اعتقاد داشته‌اند که وسایل زندگی مورد نیاز در این دنیا، در جهان دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید به همین دلیل باشد که به نظر آنان، هنر تجلیلی از نیروهایی بوده است که بر زندگی و مرگ انسان‌ها حکومت می‌کرده‌اند.

luristan bronze

برای آگاهی بیشتر از مفرغ‌های لرستان اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

کد خبر : 92705 ساعت خبر : 4:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92705
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات