آیا مسئولان هم علاقه زیادی به پلنگ دارند؟

آیا مسئولان هم علاقه زیادی به پلنگ دارند؟

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی : بعد از حضور دو شکارچی خارجی در خراسان جنوبی، بهمن مودی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خراسان جنوبی، گفته است: «شکارچیان خارجی علاقه زیادی به شکار پلنگ نیز دارند که خوشبختانه مجوز آن صادر نمی‌شود.»

راستی مسئولان علاقه زیادی به حفاظت از پلنگ دارند؟ اینکه مسئولی بگوید علاقه شکارچیان خارجی را می‌داند، فقط بخشی از واقعیت است. اما واقعیت دیگری هم هست. ‌اینکه آن منطقه همچنان پلنگ دارد و امکان کشته شدنشان هم وجود دارد. به گفته مودی، «در سال گذشته، دوربین‌ها در این مناطق تنها دو قلاده پلنگ را ثبت کرده‌اند.»

چه تضمینی هست که پلنگی کشته نشود؟

حالا باید از این مقام مسئول، پرسید آیا صرف اینکه بدانید علاقه شکارچیان چیست، کافی‌ست؟ رسانه‌ای کردن این موضوع به صلاح حیات وحش کشور است؟ چه تضمینی هست که اگر در حین شکار قوچ، پلنگی در تیررس شکارچی قرار بگیرد، هیجان هم بر صاحب اسلحه، غلبه نکند و پلنگ را هدف قرار ندهد؟ حضور محیط‌بان در کنار شکارچی، چقدر می‌تواند بازدارنده باشد؟

همه‌چیز در یک‌لحظه اتفاق می‌افتد

نگارنده در این یادداشت، قصد ندارد که ثابت کند شکارچیان حتماً از یک اختلال روانی رنج می‌برند اما باید قبول کنیم که افراد از نظر هیجان‌خواهی باهم متفاوت‌اند. شکار می‌تواند برای شکارچی، آن‌قدر مهیج باشد و لذتی را برای او ایجاد کند که حاضر نباشد آن را با هیچ فعالیت دیگری، عوض کند. پس این احتمال، دور از ذهن نیست که حضور یک پلنگ، می‌تواند توجه شکارچی را به خودش جلب کند و هیجان او را برانگیزاند و در یک‌لحظه، ماشه را به‌قصد تصاحب پلنگ بچکاند.

لحظه رؤیایی حضور پلنگ

در لحظه رؤیایی حضور پلنگ، شکارچی با خودش نمی‌گوید که پروانه شکار، فقط برای قوچ صادر شده است. ممکن است «فقط قوچ» از ذهن او کنار برود و هیجانش وارد عمل بشود. به‌هرحال نمی‌شود احتمالات را در نظر نگرفت. خیلی چیزها روی کاغذ درست از آب درمی‌آیند ولی ما درباره موجود پیچیده‌ای به نام انسان صحبت می‌کنیم که در شرایط خاص، تصمیماتی می‌گیرد که هم خودش و هم دیگران را حیرت‌زده می‌کند.

آبِ رفته به جوی بازمی‌گردد؟

به گفته مودی، «محیط‌بان در تمام مدت شکار در کنار شکارچی است تا حیوان دیگری شکار نشود و درصورتی‌که حیوان دیگری غیر ازآنچه مجوز برایش صادرشده، شکار شود آن فرد متخلف است و جرم مرتکب شده است.» اگر فرض کنیم شکارچی، پلنگ را شکار کند و درنهایت هم مجرم به‌حساب بیاید، آبِ رفته به جوی بازمی‌گردد؟ پلنگ زنده می‌شود؟ صرف اینکه بگوییم قانونی وجود دارد، می‌شود با خیال راحت گفت پس حتماً اتفاق ناخوشایندی هم نخواهد افتاد؟

پایان پیام

کد خبر : 94501 ساعت خبر : 7:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=94501
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات