با ملوکت و ملاکت در لرستان آشنا شوید

با ملوکت و ملاکت در لرستان آشنا شوید

در لرستان به شخصی که عارضه روحی و روانی داشته باشد. «ملاکت‌دار یا ملائک‌زده» می‌گویند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علیمردان عسکری‌عالم در کتاب «ادبیات شفاهی قوم لر» (نشر آرون) آورده است:

ملوکت دار melokat dir

ملوکت در زبان لکی به معنی ملائکه با اجنه خبیث است و در زبان {مینجایی} آن را «ملاکت melakat » می‌گویند. به شخصی که عارضه روحی و روانی داشته باشد. «ملاکت‌دار یا ملائک‌زده» می‌گویند.

در روستای بازوند رومشکان مردم عقیده دارند. محل و مکان اجنه کنار قبرستان «کلگه خراوه kalga xetowa» یعنی ساختمان‌های ویران و خالی از سکنه است، همین طور بعضی از غارها نیز مکان این موجودات است.

هرگاه شخصی به تنهایی به این مکان‌ها برود از جانب آن‌ها صدمه می‌بیند، که گاهی ممکن است نقص عضو باشد، مانند: فلج کردن دست و پا، یا کج کردن چانه و صورت و گونه آدم، صدمه اجنه ممکن است دائمی باشد و با هیچ دارو و درمانی خوب نشود، گاه ملاهای ماهر و دعانویس خبره می توانند آن نقایص را برطرف کنند.

با ملوکت و ملاکت در لرستان آشنا شوید

راوی: علی‌صفر یوسفوند. بازوند رومشکان

«من گله داشتم حالا هم تعداد کمی دارم، گاهی گله را در کوه به چرا می بردم و شب‌ها به خانه برنمی‌گرداندم.

اشکفتی در همین مکان «کلُه مِرخو kola mexo» هست که محل همیشگی «شُوه کو» شب در کوه ماندن من است.

قریب سی – چهل سال است آنجا چندتایی از همین … ها زندگی می کنند، شب‌های اول می‌آمدند و اذیت می‌کردند، من آتش بلیز روشن می کردم تا بترسند و نزدیک نشوند، آخر خیلی از نور آتش می ترسند.

گاهی می آمدند شیری را که از گله دوشیده بودم مخفیانه می خوردند من شب تا صبح بیدار می ماندم، آخر خواب اگر بروی کارت تمام است، شب‌ها گاه بی گاه با هم نزاع می کردند، صدایشان از سینه کوه به گوش می رسید.

بعدها فهمیدم که از بوی سگ فرار می کنند اینکه هر وقت آنجا می‌روم دو – سه تا سگ هم همراه می برم، الوت نه اینکه غافل بمانم، نه، تا حالا که صدمه‌ای از آن‌ها ندیده‌م، تا بعدها خدا عالمه!»

پایان پیام

کد خبر : 93701 ساعت خبر : 11:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=93701
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات