بزرگترین تهدید کشور خودمانیم

بزرگترین تهدید کشور خودمانیم

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: این روزها دوباره بحث برجام و بازگشت تحریم‌ها داغ شده‌ است و همه‌جا صحبت از این است که بر سر قیمت‌ها چه می‌آید؟ قیمت دلار باز هم بالا می‌رود و ارزش پول ملی پایین می‌آید؟ آیا قرار است دوباره مانند سال‌های تحریم در اوایل دهه نود، هر شب با هراس از اتفاق ناگواری که شاید فردا در اقتصاد کشور رخ دهد بخوابیم و خیلی سوال‌های دیگر.

بزرگترین تهدید کشور خودمانیم

‌‌‌‌‌‌‌اینکه تحریم‌ها باز می‌گردد و یا برجام و دیگر پیمان‌های بین ایران و کشورهای قدرتمند دنیا نابود می‌شود، موضوع این نوشته نیست. چون اگر کمی تاریخ خوانده باشیم انگار ناف این کشور را با بحران و تهدید بریده‌اند.

بزرگترین تهدید کشور

واقعیت تلخی وجود دارد که از هزاران تحریم و جنگ و بمب برای این کشور خطرناک‌تر است. واقعیتی که در چند دوره سخت تحریم‌ها خود را نشان داد و غیر قابل کتمان است. اقتصاد کشور هیچگاه به سود عموم مردم نبوده است حتی در دوره تحریم‌های کمرشکن.

همه به‌یاد داریم که در اواخر دهه هشتاد و اوایل نود بازار و قیمت‌ها چگونه یک طبقه ثروتمند جدید درست کرد. دقیقا وضعیتی که در دوره به اصطلاح سازندگی بعد از جنگ شاهد آن بودیم و شکاف‌های عمیق طبقاتی را ایجاد کرد. فساد مالی در سطح کلان اقتصادی و نظارت نکردن دستگاه‌های دولتی بر بازار یک طرف و سواستفاده‌های مردم و حتی فروشندگان خرد از بحران‌ها یک‌طرف.

وقتی فروشنده‌ای در وضعیت بحران مالی و تنگ شدن مجراهای واردات اجناس، به همشهری خود کالایی را به بهانه تحریم‌، چند برابر قیمت خرید می‌فروشد، بزرگترین تهدید به کشور را رقم زده است.

ما در مواقع بحرانی به هم رحم نمی‌کنیم

حقیقتا ما در مواقع بحرانی به هم رحم نمی‌کنیم و تا می‌توانیم به فکر دخل خود هستیم و از هر راهی برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنیم.

نمونه آن را یکی از نمایندگان مجلس در هفته گذشته افشا کرد. دو خودروساز بزرگ کشور ۹۰هزار خودرو خود را در سال ۹۶ انبار کرده‌اند تا در سال جدید و به قیمت دلار جدید که این روزها سر به آسمان ساییده است، وارد بازار کنند و از اوضاع ناگوار اقتصادی کمال استفاده را ببرند. یعنی نان خود را در خون ملت بزنند و نوش جان کنند.

احتکار در این مواقع بیداد می‌کند و مافیای واردات، امشب برنج را در کل کشور نایاب می‌کنند و فردا شب چای و شکر را‌ و بعد از بالا رفتن تقاضا به چند برابر قیمت همان کالا را وارد بازار می‌کنند.

کوتاه‌سخن اینکه دشمنان واقعی ما خارج مرزها نیستند. این کشور کهن به اندازه ریگ‌ بیابان‌هایش تهدید و جنگ به خود دیده ولی هیچ تهدیدی به اندازه گسیختگی بین مردم برای آن خطرناک نیست.

وقتی ما به همدیگر رحم نمی‌کنیم، دیگر چه انتظاری از بیگانگان داریم که مراعات حال خراب ما را بکنند؟

پایان پیام

کد خبر : 92747 ساعت خبر : 2:56 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=92747
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات